17:13 - 1397/11/20
کد خبر: 80115

نگرانی از قطع درختان جنگل حاشيه ارس در پارس آباد / ماجرای قطع درختان چیست؟

در چند هفته اخیر انتشار فیلم و عکس‌هایی از کامیون‌های حامل چوب درختان قطع شده از جنگل های حاشیه ارس پارس آباد در رسانه‌ها و فضاي مجازی، اهالی این منطقه را نگران کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مادر هفته های اخیر بريده شدن درختان جنگل هاي حاشيه ارس در شهرستان پارس آباد و انتشار فیلم و عکس‌هایی از کامیون‌های حامل چوب درختان قطع شده در رسانه‌ها و فضاي مجازی،موجب نگراني اهالي  این منطقه شده است  اما واقعیت قطع درختان این منطقه چیست؟

علی علایی فرماندار شهرستان پارس آباد مغان در اين باره گفته است: مخالف صددرصدی قطع درختان هستم اما در مدتی که مسئولیت فرمانداری شهرستان پارس آباد مغان را برعهده گرفته‌ بیش از دو مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های حاشیه رود ارس بوقوع پیوسته است، که مسبب اصلی آن درختانی است که پوکیده و پوسیده شده و با کوچکترین جرقه، آتش‌سوزی گسترده‌ای صورت می‌گیرد.

 وی گفت: با هماهنگی و نشست‌های صورت گرفته با حضور کارشناسان این حوزه تصمیم بر این شد، درختانی که خشک شده و برای جنگل تهدید ایجاد می‌کنند، توسط پیمانکار جمع آوری و پس از آن وا کاری صورت گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و شهرستان پارس آباد مغان نیز هر گونه قطع غیرقانونی درختان در اين شهرستان را رد  کرده و  اذعان داشت: نظر به آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های حاشیه رود ارس و جهت پیشگیری از آتش‌سوزی‌های احتمالی آتی و ایجاد فضا مناسب برای جنگل‌کاری‌ها اقدام به جمع‌آوری چوب آلات خشکیده، افتاده و پوسیده از جنگل می کنیم.

فصيحي افزود: قطع درختان با نظارت کامل کارشناسان انجام می‌گیرد و از هرگونه قطع درختان سرپا و سالم جلوگیری می‌شود.

 با اینکه مسئولان مدعی اند هیچ درخت سالمی در  جنگل های حاشیه رود ارس  بریده نشده در این بین مردم نگرانند که نکند درخت سالمی هم به تیغ اره سپرده شود کما اینکه این بحث نیز به جای خود باقی است که چه عوامل زیست‌محیطی باعث می‌شود درختاني كه می‌تواند عمر طولانی داشته باشد و درخت مقاومی است خشك شود؟!

اما آنچه مسلم است، حفاظت از منابع طبیعی بویژه درختان وظیفه همگانی است و همه بایددر تحقق آن تلاش کنند.

 


////

 

انتهای پیام/ش