12:55 - 1397/12/15
کد خبر: 80481

در دیدار وزرای اقتصاد ایران و آذربایجان مطرح شد؛

توسعه همه جانبه همكاری های اقتصادی و مالی میان ایران و جمهوری آذربایجان

در دیدار وزیر اقتصاد کشورمان با همتای آذربایجانی خود، طرفین در خصوص انعقاد قراردادهای دو جانبه پولی، مالی و بانکی و توسعه همکاری های اقتصادی مشترک به ویژه تکمیل کرویدور شمال به جنوب بین دو کشور به توافق رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،توسعه همه جانبه همكاری های اقتصادی و مالی میان ایران و جمهوری آذربایجان در جریان دیدار وزیر اقتصاد کشورمان با همتای آذربایجانی خود، طرفین در خصوص انعقاد قراردادهای دو جانبه پولی، مالی و بانکی و توسعه همکاری های اقتصادی مشترک به ویژه تکمیل کرویدور شمال به جنوب بین دو کشور به توافق رسیدند.

 فرهاد دژپسند طی سخنانی در این دیدار که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، توسعه روابط با همسایگان به ویژه کشور آذربایجان را جزو سیاست های راهبردی دولت جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: کشور آذربایجان جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ایران دارد و گواه آن هم دیدار های متعدد روسای جمهور دو کشور با یکدیگر طی پنج سال اخیر بوده است.

 وی با اشاره به سرعت نامناسب پیشرفت برخی پروژه های همکاری مشترک ایران و آذربایجان از جمله مراحل نهایی پروژه راه آهن رشت - آستارا، پیشنهاد تشکیل هیاتی جهت نظارت بر نحوه اجرای موافقتنامه های امضاء شده بین دو کشور را مطرح کرد که مورد استقبال طرف آذربایجانی قرار گرفت.

وزیر اقتصاد  همچنین در این دیدار خواستار انعقاد پیمان دو جانبه پولی و مالی و توسعه همکاری های بانکی بین ایران و آذربایجان شد و گفت: همکاری های ما در این زمینه باید متناسب با سطح روابط سیاسی دو کشور ارتقا یابد.

 این گزارش حاکی است، شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی در این دیدار، با استقبال از پیشنهاد های طرف ایرانی برای انعقاد پیمان نامه پولی و مالی و همکاری های بانکی، اعلام آمادگی کرد، در تکمیل بخش های باقیمانده از پروژه راه آهن رشت - آستارا نیز همکاری های لازم را با ایران بعمل آورد.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با اشاره به رشد 74 درصدی حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی این رقم را 450 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: از این میزان، 420 میلیون دلار سهم صادرات ایران است که این رقم باید توسعه یافته و سهم هر دو طرف در این ارتباط، بیش از این شود.

 وی با تاکید بر حمایت همه جانبه دولت جمهوری آذربایجان از سرمایه گذاران ایرانی از حضور تعداد زیادی شرکت فعال ایرانی در این کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه کارخانه خودروسازی طرف ایرانی در آذربایجان به سود دهی مطلوب رسیده و در صدد انعقاد قرارداد جدید با شرکت های ایرانی برای تولید اتوبوس نیز هستیم.

 شاهین مصطفی یف تصریح کرد: حمایت آذربایجان از شرکت های ایرانی و عزم جدی برای توسعه همکاری ها با ایران، شاید مورد پسند برخی دولت ها نباشد ولی ما به عنوان کشوری مستقل، مصمم به توسعه روابط با کشور ایران هستیم.

منبع: اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل

انتهای پیام/ش