12:17 - 1398/01/01
کد خبر: 80640

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل:

برترین عبادت آنان در ایام البیض، تفکر و تدبر در خداشناسی و خودشناسی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: بنا به روایات، ایام البیض ماه‌های رجب، شعبان و رمضان دارای فضیلت بسیار و زمان استجابت دعا هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی ستوده در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، اظهارداشت: به روز‌های سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری، روز‌های سفید گفته می‌شود، زیرا در این روز‌ها به دلیل کامل بودن ماه، شب‌ها مهتابی و روشن هستند. دراین میان بنا به روایات، ایام البیض ماه‌های رجب، شعبان و رمضان دارای فضیلت بسیار و زمان استجابت دعا هستند. ماه رجب، اولین ماه از این سه ماه ویژه و در واقع، بهار معنویِ آن‌ها است. همان طور که بهار، فصل نو شدن طبیعت است، روح انسان هم فصلی دارد که بهار آن، با ماه رجب آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: ماه رجب، ماه شکوفایی انسان است. در این ماه، فرصتی ناب برای تزکیه وطهارت روح فراهم می‌آید که همچون بهار می‌تواند زمینه تحول و تولدی دیگر را برای انسان فراهم کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه ماه رجب آغاز بهار تکامل و تعالی روح است اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اعمال ایام البیض، اعتکاف است که از بارزترین مصادیق بندگی است. در این ایام بسیاری از مسلمانان با بیتوته در مساجد، دل را از اغیار خالی و آن را خانه توحید می‌کنند. در اهمیت اعتکاف، همین بس که ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم (ص) عاقبت به خیری را بهره معتکف می‌شمارند و ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎیند: "هر ﮐﺲ ﺳﻪ روز از وﺳﻂ ﻣﺎه رﺟﺐ (ﺳﯿﺰدهم ﺗﺎ ﭘﺎﻧﺰدهم) را روزه ﺑﺪارد و در ﺷﺐ‌هاﯾﺶ ﺑﻪ ﻧﻤﺎز ﺷﺐ ﻗﯿﺎم ﮐﻨﺪ، از دﻧﯿﺎ رﺣﻠﺖ ﻧﻤﯽ‌ﮐﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﺼﻮح. "

حجت الام ستوده افزود: روز‌های سفید و نورانی بهار رجب، فرصت مناسبی است که انسان به خود بپردازد و معایب و کاستی‌های خود را بشناسد و برای رفع نقصان و تکامل آن بکوشد. ایام البیض با ویژگی‌های خاص خود، فرصتی مغتنم برای روی آوردن به خود و خدای مهربان است. گاهی انسان در انس با پروردگار، باید در گوشه‌ای دور از همه عنوان‌ها و تعلقات دنیایی، در حال خود بیاندیشد و با سوز دل و اشک چشم، زنگار و سیاهی را از چهره جان خود بزداید.

وی خاطرنشان کرد: ایام البیض بهترین موقعیت برای خلوت کردن است. در روایتی امام صادق (ع) می‌فرماید: الیس کل محب یحب خلوة حبیبه: آیا هر محبّی دوست ندارد با محبوب‌اش خلوت کند؟!

حتی پیامبران الهی با توجه به این نیاز روحی، فرصت‌هایی را برای خلوت کردن با خدای مهربان خویش فراهم می‌ساختند که یکی از بهترین فرصت‌ها ایام البیض است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بااشاره به اینکه ماه بهاری رجب، ماه آراستن دل به زینت‌های الهی و پیراستن دل از ناپاکی‌های انسانی و آنگاه دیدن نادیدنی‌ها و شنیدن ناشنیدنی هاست بیان کرد: رجب، فصل جدیدی در کتاب زندگی می‌گشاید که از عطر دل انگیزِ نیایش، سرشار است. آنان که در وادی مراقبه و شهود در محضر خدای متعال گام بر می‌دارند به خوبی قدر چنین ایامی را می‌دانند و در بهره‌گیری از این فرصت ارزشمند، بسیار هوشیارتر و جدی‌تر از سایرین هستند.

حجت الاسلام مهدی ستوده افزود: حضرت علی (ع) درباره تفکر می‌فرماید: اندیشیدن، انسان را به نیکی و انجام آن می‌کشاند. آری ایام البیض فرصت خوبی برای تفکر است تا انسان از حالت غفلت خارج شود و هوشیارانه به زندگی خود ادامه دهد که از جمله این محور‌ها می‌توان به تفکر در آثار خداوند، تفکر در دین، تفکر در دنیا، تفکر در طبیعت، تفکر در قیامت، تفکر در فرصت‌ها و حسابرسی اعمال، تفکر در بهشت و نعمت‌های آن اشاره کرد و به دلیل فضیلت بسیار این ایامِ روشنایی بخش و انسان ساز، برای آن اعمال فراوانی وارد شده است.

وی بابیان اینکه این اعمال عمدتاً دو هدف بزرگ را دنبال می‌کنند افزود: یکی، هدف عبادی است که قرآن کریم هدف از عبادت را ایمان و تزکیه نفس معرفی می‌کند و می‌فرماید: "قدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّیها: کسی رستگار شد که نفس را تزکیه کرد؛ و در جایی دیگر می‌فرماید: " قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ: به راستی که مومنان رستگارانند. «همچنین می‌فرماید: "وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ: خدا را بسیار یاد کنید تا شاید رستگار شوید.»

 

انتهای پیام/ ه