12:42 - 1398/01/18
کد خبر: 80827

دردسری به نام پول خرد در نانوایی‎های اردبیل

این روزها اگر گذرتان به نانوایی بیفتد و بخواهید نان بخرید حتما با افرادی مواجه خواهید شد که مشکلی به ‌نام پول خرد دارند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، این روزها اگر گذرتان به نانوایی بیفتد و بخواهید نان بخرید حتما با افرادی مواجه خواهید شد که مشکلی به ‌نام پول خرد دارند ؛ به این ترتیب که در مواقعی که کسی پول خرد لازم را در اختیار ندارد، دو حالت پیش می‌آید؛ یا این‌که شما هزینه کالا و یا خدمت دریافتی را به بالا رند کرده و پرداخت می‌کنید و یا این‌که فروشنده به جای پرداخت باقیمانده پول کالای معادلی را به خریدار می‌دهد که البته این روند بعضا به ضرر خریدار تمام می شود .

اما نکته جالب اینجاست که به تازگی دردسر مشکل پول خرد شکل تازه ای به خود گرفته چرا که برخی پول‌های درشت‌تر مانند ۱۰۰و50  تومانی نیز کمیاب شده است و در این بین برخی ها هم از با سوء استفاده از شرایط موجود  حاضر به پرداخت مابقی پول نیستند البته  در چنین شرایطی دیگر خریدار مانند گذشته حاضر به بخشیدن مابقی پول پرداختی نبوده و اینجاست که در مواردی بعضا این نبود پول خرد به درگیری لفظی هم منجر می‎شود.

در نانوایی ها نیز نبود پول خرد مردم را به دردسر انداخته است؛ پیرمردی که برای خرید 5 عدد نان لواش به نانوایی آمده می گوید پول نان من 825 تومان می شود من مانده ام این 25 تومان را از کجا بیاورم برای همین مجبورم در هر وعده نانی که می دهم 850 به نانوا بدهم البته اگر 50  تومانی داشته باشم که بعضا هم ندارم!.

و بدین ترتیب روزانه مقدار قابل توجهی پول که نباید پرداخت شود به خریداران تحمیل می‌شود؛ هر چند که چون این حجم گسترده‌ پول بین افراد زیادی تقسیم می‌شود، شاید خیلی برای خود افراد مهم نباشد، اما از نظر اقتصاد کلان  این یک بیماری حاد محسوب می‌شود.

در این شرایط عده‌ای معتقدند با توجه به اینکه  رند کردن قیمت کالا‌ها و خدمات به صورت منطقی در اقتصاد آزاد ممکن نیست، باید به دنبال راه چاره دیگر بود که در این بین استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان مطرح می شود که باید در همه مکانهایی که دادو ستدی در آن صورت می گیرد، اجرایی شود.

 در حال حاضر قیمت های جدید انواع نان در اردبیل با احتساب 10 درصد افزایش،  قیمت سنگک 450 گرمی، پانصد و پنجاه تومان و بربری 450 گرمی، 550 تومان و لواش سنتی 135 گرمی، 165 تومان است.

انتهای پیام/ش