08:30 - 1398/02/10
کد خبر: 81171

روایتی از پروژه ملی که در گیر و دار حرف های بی عمل مانده ؛

بروکراسی پا پیچ احداث کمپ تیم های ملی ایران / علی دایی یک دهه آماده سرمایه گذاری است

طرح کمپ تیم های ملی های سرعین بیش از یک دهه است که جزو مصوبات هیئت دولت در آمده و حتی دایی نیز آماده سرمایه گذاری اما همچنان این طرح ارزآور، همچنان در گیر و دار بروکراسی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،طرح کمپ تیم ملی در سرعین در سفر استانی دولت وقت در سال 88 جزو مصوبات هیئت دولت در استان اردبیل قرار گرفت و گرچه مطالعات اولیه و مکان یابی برای اجرایی شدن این طرح انجام شد اما عملیاتی شدن آن پس از گذشت یک دهه هنوز هم  در حد حرف باقی مانده است.

این در حالیست که در یک دهه گذشته همواره کسانی بودند که  تلاش کردند تا با نشان دادن ظرفیت ها و احداث این کمپ ملی همانا از خروج ارز از کشور جلوگیری کنند، از جمله اینکه  «علی دایی» با برگزاری اردوی تدارکاتی تیم های ملی و سایپا و تیم هایی که در ان سرمربی بوده ظرفیت های توریسم ورزشی سرعین را به دنیا عرضه کرد.

البته شهر توریستی سرعین  با اینکه سومین شهر از نظر برخودرای هتل در کشور است اما این شهر هنوز زمین چمنی برای تمرین ندارد و اردوزنندگان  در این شهر  من جمله «علی دایی» اسطوره فوتبال کشور با توجه به طی مسافت چند کیلومتری تیم های ملی برای تمرین در شهر نیر و اقامت در سرعین  از این وضعیت بارها انتقاد کرده اند.

ایجاد کمپ تیم های ملی طبق پیش بینی ها نیازمند بودجه یک هزار میلیاردی است و شاید در وهله اول آنچه به ذهن خطور کند تامین این هزینه ها از طریق بودجه عمومی باشد اما استان اردبیل سالها برای  تامین بودجه راه آهنش معطل مانده! و به اذعان مسئولان بلاخره این پروژه ملی از طریق فایناس داخلی ختم به خیر و سال 99 اردبیل دارای خط اهن خواهد بود،فلذا باید برای تامین هزینه احداث کمپ ملی ، به فکر تامین هزینه از محلی غیر از بودجه عمومی بود.

عملا در سرمایه گذاری دولتی با توجه به اینکه طبق اصل 44 قانون اساسی دولت باید از تصدیگری دوری کند و به سمت کوچک سازی خود و واگذاری امور به بخش خصوصی حرکت کند، به نظر می رسد که دولت نمی تواند در سرعین کمپ تیم های ملی را ایجاد کند و اعتباری این چنین نیز برای احداث کمپ وجود ندارد.

البته سال 96 بهتاج مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل در واپسین روزهای مدیریتش در اردبیل گفت:عملیات اجرایی احداث کمپ تیم های ملی اواخر مرداد ماه جاری با حضور وزیر ورزش و جوانان در شهر گردشگری سرعین آغاز می شود که این وعده نیز فرجامی نداشت.

از سوی علی دایی نیز مشتاق سرمایه گذاری برای احداث کمپ تیم های ملی سرعین است که این را بارها در سرعین و صداوسیما مطرح کرده است.

 

 

علی دایی سال 96 در جریان اردوی  تیم صبا  از زمین 4هزار و 800 متری که در سرعین برای احداث کمپ تیم ملی اختصاص یافته است بازدید کرد اما شرایط و متراژ مناسب احداث کمپ نبود.

بروکراسی اداری دایی را دل سرد کرده است

ناصر محمدی عضو شورای شهر سرعین در این رابطه به خبرنگار ما گفت: سرعین بهترین مکان برای احداث کمپ تیم ملی است حتی زمین و سرمایه‌گذار برای احداث این کمپ آماده است و علی دایی مشتاق سرمایه‌گذاری در این مجموعه است اما بروکراسی های اداری دایی را نیز دل سرد کرده است.

البته در دیدار تیرماه 97 علی دایی با امام جمعه اردبیل ،آیت الله عاملی قول پیگیری برای مساعد کردن شرایط برای احداث کمپ تیم ملی داده شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

خارجی‌ها از بلاتکلیفی کمپ تیم ملی در سرعین چقدر پول به جیب می‌زنند؟

اردوی آماده سازی خارجی پیش فصل و نیم فصل موضوع جدیدی نیست و یک موضوع تکراری است، اما نکته قابل توجه این سفرها دراین است تیم هایی که از ایران به کشورهای خارجی می روند حتی به کشوری چون ارمنستان فقط هزینه می کنند و برآورد چنین سفری حدود 200 تا 300 میلیون تومان برآورد می شد،  آنهم زمانی  که دلار هنوز سیر صعودی نگرفته بود! این در حالی است که ایران اسلامی خود سرزمینی چهارفصل است و وقتی چراغ است چرا با شمع باید سر کرد؟

هم اکنون اکراین، اتریش ، ترکیه و ارمنستان ایستگاه های موقت تیم های لیگ برتری  ایران شده اند که امیدواریم مسئولین در سال رونق تولید ملی است این همت را برای مرتع کردن موانع بالا بزنند.

گزارش از: محمد مددی

انتهای پیام/