11:38 - 1398/02/28
کد خبر: 81448

25 هزار بافنده فرش اردبیل در انتظار برخورداری از بیمه هستند؛

خبر خوش بیمه‌ای برای قالیبافان

طبق آمار اعلامی مسئولان از 35 هزار نفر و 38 نفر بافنده فرش استان اردبیل، 12هزار و 68 نفر تا پایان شهریورماه سال 93 تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و سایر بافندگان همچنان در انتظار برخورداری از بیمه تامین اجتماعی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،  شاید اولین مطالبه قالی بافان و دست اندر کاران هنر صنعت فرش دستباف تحت پوشش قرار گرفتن و بهره مندی از مزایا بیمه تامین اجتماعی باشد، مطالبه ای که می تواند مرحمی برای کم بودن درآمد این تلاشگران  و امید برای دوران کهنسالی  این قشر زحمتکش شود؛ با اینکه  بیمه قالی بافان از سال 88 با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حمایت دولت اجرایی شد و تا پایان سال 93 حدود 450 هزار نفر از جمعیت حدود یک میلیون نفری دست اندر کار این حوزه  در کشور بیمه شد اند ولی متأسفانه به عناوینی  مختلفی از سال 93 به بعد این روند سیر نزولی به خود گرفت.

طبق آمار اعلامی رئیس اداره فرش اردبیل متاسفانه از سال 93 به بعد به دلیل عدم تامین اعتبار اجازه بیمه شدن برای قالی بافان را نداده است و به همین علت نزدیک 25 هزار بافنده فرش در استان اردبیل در انتظار برخورداری از بیمه تامین اجتماعی هستند و 12 هزار و 68 نفر تا پایان شهریورماه سال  93 تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند؛ سهم کم قالی بافان از بیمه در حالیست که اشتغال در صنعت فرش به دلیل سرمایه گذاری کم می توانست در  شرایط کنونی از آمار بیکاران بکاهد و اشتغالزایی به همراه آورد.

 اما اکبر بهنامجو در بازدید اخیر خود  از کارگاه متمرکز تولید فرش دستبافت رضی مشگین شهر از تعهد دولت برای بیمه کردن تمام قالیبافان خبر داد.
وی با اشاره به سود دهی و ارز آوری فرش دستبافت گفت: دولت در این زمینه بصورت جدی از فرشبافان حمایت می کند.

استاندار اردبیل همچنین در جریان سفر به شهرستان مشگین شهر از ناحیه صنعتی شهر رضی بازدید کرده و در جریان مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی در حال احداث این ناحیه قرار گرفت.
  فرش اردبیل در زیر مجموعه فرش آذربایجان قرار دارد و در گذشته نه چندان دور بافت فرش در بسیاری از خانواده های شهری و روستایی  استان اردبیل رواج داشت.

انتهای پیام/ش