11:12 - 1399/07/23
کد خبر: 87325

سید حسن هایی که هیمنه ی هژمونی صهیونیسم را لرزانده اند

عرف سیاست بین الملل ایجاب می کند تا نسبت به تحولات کشورهای همسایه دقت نظر داشته باشیم چرا که مرز مشترک با کشوری به نوعی در امنیت و ابعاد دیگر کشور همسایه می تواند موثر واقع شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، یادداشت: محمد صادق کریمی؛ عرف سیاست بین الملل ایجاب می کند تا نسبت به تحولات کشورهای همسایه دقت نظر داشته باشیم چرا که مرز مشترک با کشوری به نوعی در امنیت و ابعاد دیگر کشور همسایه می تواند موثر واقع شود.

ایران صدها کیلومتر مرز مشترک در شمال و شمالغرب کشور با جمهوری آذربایجان دارد که آرامش پایدار و قابل توجهی در آن حاکم بوده و در عین حال تعاملات حسنه ای نیز برقرار است.

در کنار مرزهای مشترکی که با این کشور دوست و همسایه داریم، اشتراکات دیگری نیز با آنها دارا هستیم که بعضاً ریشه در تاریخ و هویت دو کشور دارد. زبان ، فرهنگ ،  دین اسلام ، مذهب اهل بیت و ... شاخصه های مهمی هستند که الزام توجه به آن همسایه را مهم تر جلوه می دهد.

با این تفاسیر، رنگ و بوی تحولات کشور آذربایجان نه صرفا از باب سیاسی، بلکه از جهات گسترده ای  برای ما اهمیت داشته و میسور نیست که از اتفاقات این حوزه بی تفاوت عبور کنیم.

لذا آذربایجان در کنار موقعیت استراتژیک و اهمیت سیاسی که برای کشور ما می تواند داشته باشد، در راستای برآورد اقتصادی نیز برای کشور ما حائز اهمیت است. این کشور نفت خیز در کنار تمام مشترکاتی که با ما دارد، می تواند در چشم اندازهای اقتصادی ما بهره وری مناسب ایجاد کند. از طرفی به بحث قره باغ هم که در برهه ای از تاریخ جزو خاک ایران بوده، لازم است تا با حساسیت ویژه نگریسته شود.

حضور رژیم صهیونیستی در منطقه برای مردم کشورمان قابل پذیرش نبوده اما آمریکا بعد از تلاش برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل در صدد است تا با برنامه‌ریزی اقتصادی، اسرائیل را وارد گردش اقتصادی کشورهای اسلامی کند.

در نظر داشته باشیم که اقتصاد اسرائیل در شرایط کنونی با بحران‌های بی شمار مواجه شده و از طرف دیگر، مدیریت نامناسب ترامپ در مهار کرونا، احتمال رای آوری مجدد او را در انتخابات پیش رو را با چالش های جدی رو به رو کرده که مجموع موارد فوق، می تواند اشتیاقی باشد برای حضور در کشورهای آسیایی.

اما نفس این حضور، بی تردید تقابل فضای عملیاتی را بین ایران و رژیم صهیونیستی آغاز خواهد کرد و در این راستا ضروری خواهد بود تا مسئولان حکومتی، اجرایی و نظامی، در پی تقویت جبهه اسلام برآیند.

تلاقی اسلام ، مسیحیت و یهودیان در این منطقه نمود پیدا کرده و بر ماست تا تئوری های اسلام را در این منطقه قدرت ببخشیم. روی دیگر موضوع هم آن که، با علم به آسیب های رشد تفکرات صهیونیسم در منطقه ، بسیار می طلبد که مانع این امر شویم.

مشخصاً در مورد قره باغ ، در گزارش های اخیر فرانس پرس نیز شاهد بوده ایم که حکایت از حضور ارمنی های سوریه در آن منطقه دارد ، حال اگر حضور پ . ک . ک و نیروهای تکفیری را نیز اضافه کنیم، مخاطرات احتمالی پیش رو را قابل تامل‌تر می‌کند.

ارمنیزه شدن قره باغ در کنار تبعات سیاسی، از یک جهت مغایر با نگرش‌های دینی ما است، چرا که در بین مثلث سه کشور مسلمان (ایران، ترکیه و آذربایجان) خلق یک کشور مسیحی برای سران گروه مینسک که اتفاقاً مسیحی هستند بسیار جالب خواهد بود که در نقطه مقابل آن، مورد فوق برای کشور ما ناخوشایند است. لذا بر طبق آرمان های انقلابی ، ضمن توجه به دو رویکرد مقابله با استکبار و حمایت از مسلمانان بایستی به موضوع قره باغ در آذربایجان توجه کنیم.

مقابله با اسرائیل به عنوان یک غده سرطانی و اشغالگر جزو تصورات ایدئولوژیکی ما است و این مقابله را در هر منطقه ای لازم الاجرا می دانیم و از هر نوع حرکت در این راستا استقبال می کنیم، از سید حسن نصرالله در خط مقاومت لبنان گرفته تا سید حسن عاملی در خط مقاومت‌آذربایجان، که هر دو هیمنه‌ی هژمونی اسرائیل را در منطقه فرو شکسته اند.

کار آمدی نقشی که سید حسن نصر الله در خط مقاومت لبنان دارد ، معادلات اسرائیل را در آن منطقه ضربدر صفر می کند. قدرت سیاسی دارای عظمت سید حسن نصرالله سقوط ابهت اسرائیل را موجب می‌شود. او که در دوران جوانی، نماینده امام خمینی (ره) در امور شرعیه لبنان بوده است، به حق آرمان‌های امام راحل را مدبرانه معنا کرده  و مواضع صریح و شجاعانه‌اش ، وی را در قامت یک مبارز از جنس یاسر و عمار معرفی کرده است.

آرمان های امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی اساساً بر پایه " انَّ الله بریء من المشرکین" و حمایت از مظلومان بوده و این مورد هیچ گاه از باورهای انقلاب رنگ نخواهد باخت. چنانچه شاهد هستیم رهبر معظم انقلاب نیز سکان انقلاب را با همین مسیر پیش می برد.

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان نیز با پایبندی به این موازین، به درستی در مقام دفاع از تقویت اسلام و مبارزه با نفوذ استکبار در منطقه گام برداشته که این حرکت ما را به یاد نقشی می اندازد که سید رهبران جهان عرب در لبنان ایفا می کند.

آیت الله عاملی پیش از موضع رسمی وزارت امور خارجه با ورودی منطقی و حکیمانه به ذائقه و مطالبه مردم آذری زبان در داخل و خارج پاسخ گفت و با زمان شناسی و تدبیر بالا، راهبرد و دسیسه‌های دشمنان، مبنی بر تخریب جایگاه معنوی ایران در منطقه را خنثی کرد. ایشان نه به عنوان یک نیروی ستادی، بلکه از کاریزمای خویش در مقام نیرویی در صف مقدم استفاده کرده و ایفای نقش می کند.

کوشش برای تحقق باورهای دینی در حصر زمان و مکان نمی گنجد، پایگاه مردمی که آیت الله عاملی در بین شیعیان آذربایجان دارد سبب می‌شود که با یک سخنرانی چند دقیقه ای، معادلات و سرمایه گذاری های اسرائیل و آمریکا رو به اضمحلال برود.

 

انتهای پیام/