15:14 - 1399/12/11
کد خبر: 89615

مطالبه این روزهای مردم مغانسر از مسئولان استان؛

آثار باستانی «مغانسر» قربانی بی‌تدبیری مسئولان نشود +فیلم

تپه‌های تاریخی "قاراتوره" بعنوان هویت تاریخی بخش تازه‌کند پارس آباد که امروزه به نام مغانسر مطرح است، بر اثر غفلت مسئولان و عدم رسیدگی میراث فرهنگی به این منطقه باستانی، به دلیل تغییر کاربری و استفاده غیرکارشناسی از زمین های منطقه در حال تخریب و آسیب جدی است.

به گزارش سبلان ما ، تپه‌های تاریخی "آغ توره" بعنوان هویت تاریخی بخش تازه‌کند پارس آباد که امروزه به نام مغانسر مطرح است ، بر اثر غفلت مسئولان و عدم رسیدگی میراث فرهنگی به این منطقه باستانی که بدون حصارکشی و حتی نصب تابلوی معرفی منطقه، رها شده است، به دلیل تغییر کاربری و استفاده غیرکارشناسی در حال تخریب و آسیب جدی است.

پیرمرد مغانسری در گفتگو با خبرنگار سبلان ما به تشریح اوصاف و ویژگی های تپه‌های تاریخی "آغ توره" پرداخته و می گوید: این منطقه از قدیم الایام رها سازی شده و مورد استفاده و کاوش قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه این منطقه در مسیر نادرشاه  در زمان تاجگذاری قرار داشته است، می گوید طبق شواهد تاریخی و روایت های سینه به سینه از اجداد ساکنان مغانسر، تپه‌های "آغ توره" در گذشته های دور آباد بوده و از مراکز مهم در گذشته بشمار می آمده است.

این پیرمرد مغانسری در پایان سخنان خود خواستار رسیدگی مسئولان استان به هویت تاریخی به ویژه فرهنگ بومی ساکنان این منطقه شد و گفت: قدمت تپه‌های تاریخی "آغ توره" اگر بیشتر از تپه نادری نباشد کمتر نیست و شایسته است مسئولان با ورود به این منطقه و کاوش اثار باستانی موجود در بطن محوطه ضمن حراست از میراث گرانقدر ابا و اجداد خود با فراهم ساختن بسترهای گردشگری ضمن رونق اقتصاد منطقه و صدور فرهنگ مغانسر به منطقه، برای جوانان نیز فرصت اشتغال ثابت  فراهم کنند.

مظاهر صلحی مورخ منطقه مغانسر که دارای مدرک دکتری تحصصی تاریخ مطالعات ایران است به بیان آثار تاریخی منطقه در کتب تاریخی از جمله کتب مربوط به فتوحات نادرشاه پرداخته و می گوید؛ تپه‌های تاریخی "آغ توره" در مقایسه با همتاهای خود در منطقه کمتر از قدمت قلعه اولتان نیست و شواهد نشان می دهد که هر چه در کاوش های قلعه اولتان  همچون سکونتگاه و کهن دژ مشاهده شده است در تپه‌های تاریخی "آغ توره" یا بهتر بگوییم قلعه "آغ توره" نیز وجود دارد.

وی با انتقاد از مسئولین میراث فرهنگی در خصوص عدم توجه به هویت تاریخی مغانسر گفت: شایسته است مسئولین با ورود به منطقه و اغاز کاوش های باستانی  که بالتبع منجر به تبیین اهمیت باستانی منطقه خواهد شد، زمینه های شکوفایی و کشف اثارباستان و میراث گرانقدر سرزمین پهناور ایران در ادوار تاریخ را فراهم کنند.

این مورخ مغانسری با بیان اینکه دیواره های قلعه بخوبی معلوم است،گفت: بدلیل عدم حصار کشی و مشخص شدن محدوده محوطه باستانی، ساکنین منطقه با تغییر کابری زمین های محوطه "آغ توره" اقدم به کشاورزی در منطقه می کنند که بالتبع منجر به اثار باستانی مدفون در دل خاک می شود.

مغانسر یکی از شهرهای استان اردبیل است که در بخش تازه‌کند شهرستان پارس‌آباد واقع شده‌است. این شهر در آبان‌ماه ۱۳۸۷ خورشیدی با تجمیع روستاهای «تازه‌کند قدیم» و «تازه‌کند جدید» ایجاد شده‌است. در سال ۱۳۹۸ نام این شهر از تازه کند به مغانسر تغییر یافته است.

 

گزارش: افشین خاک نژاد

 

انتهای پیام/ج