- کد خبر: 19469
- بازدید: 1,697
- 1394/04/31 - 10:01:46
عابرین فراموش شده در شهرسازی امروزی
شهر بستر زندگی انسان ها و مکانی برای تحقق آرمان ها و بروز خلاقیت ها است و برنامه ریزی شهری می باید فراتر از اهداف کالبدی و فنی به خواست های اجتماعی و فرهنگی و روانی مردم پاسخ گوید.
به گزارش به نقل از سیفار، شهر بستر زندگی انسان ها و مکانی برای تحقق آرمان ها و بروز خلاقیت ها است و برنامه ریزی شهری می باید فراتر از اهداف کالبدی و فنی به خواست های اجتماعی و فرهنگی و روانی مردم پاسخ گوید. از این رو در دنیای پرتلاطم امروزی، اهمیت سرعت بر کسی پوشیده نیست و از جمله موارد کاربرد اتومبیل در زندگی مردم همین امر است.
اما فارغ از این موضوع به طور معمول مردم هر شهر مقداری از وقت خود را به پیاده روی برای رفع نیازهای روزمره و یا تفریح اختصاص می دهند و ناگفته پیداست هر کاری را محلی نیاز است. این امر در شهرهای بزرگ کشور بیشتر مورد توجه قرار گرفته و نقاط تردد مردم چه در خیابان های اصلی شهر و چه در پارک ها به روش های مختلف طراحی و در اختیار عموم قرار می گیرند.
اما این مهم در طراحی فضای شهری بسیاری از شهرهای کوچک علی الخصوص شهرهای استان اردبیل فراموش شده است. در بررسی ساختار شهرهای استان به راحتی می توان فهمید سیستم محل مناسب برای پیاده روی جز در مرکز استان اردبیل در نظر گرفته نشده است.
گامی اساسی برای رفع این معضل
اردبیل با توجه به توسعه روزافزون خود و نیاز مردم به محلی برای پیاده روی از روی ورزش و تفریح، نیازمند مکان یابی مناسب در این زمینه بود که سال گذشته با برنامه ریزی شهرداری، عملیات احداث رینگ پیاده روی دور دریاچه شورابیل آغاز شد.
به گفته «سید رجب شمس» معاون فنی و عمرانی شهردار اردبیل، کار تکمیل پارک صخره ای، آسفالت راه دور دریاچه و تکمیل رینگ پیاده رو دریاچه شورابیل از جمله طرح های مهم پیش بینی شده برای سال ۹۴ در محدوده منطقه نمونه گردشگری دریاچه شورابیل است.
یک شهروند اهل اردبیل در این زمینه گفت: بیشتر شهروندان اردبیلی محل مناسبی جز شورابیل برای پیاده روی ندارند. «علی جهاندیده» بی توجهی مسئولان به این مهم در ادوار گذشته را علت اصلی این مشکل دانست و افزود: پیاده روها به عنوان یکی از معدود نقاطی که همه مردم کم و بیش با آن سروکار دارند، کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه محل پیاده روی دور دریاچه شورابیل یک اقدام پسندیده از سوی شهرداری است، تصریح کرد: با بررسی اجمالی و میزان استقبال عمومی از این رینگ پیاده روی می توان فهمید شهر اردبیل به وجود چنین نقاطی در سطح شهر نیز نیاز دارد.
این شهروند اردبیلی به وجود مشکلات عدیده در زمینه ورزش های همگانی در استان اشاره کرد و گفت: نداشتن برنامه مدون برای احیای ورزش های همگانی همچون پیاده روی با خانواده که با استقبال عمومی همراه است، باعث فراموشی عنصر مهم ورزش در میان مردم شده است.
جهاندیده به معضل اساسی سد معبر اشاره کرد و گفت: امروزه شاهد تسخیر پیاده روها توسط دست فروشان و یا مغازه داران در خیابان های مرکزی شهر هستیم که رفت و آمد را برای مردم دشوار کرده است.
محل دوچرخه سواری تعبیه شود
یک کارشناس شهرسازی در این زمینه گفت: نبود محل مناسب تردد برای اقشار مختلف جامعه باعث بروز مشکلات عدیده در حوزه پیاده روهای شهر اردبیل شده است. «حامد مهربان» اظهار کرد: شهرداری باید در خیابان های بزرگ شهر محلی برای تردد دوچرخه سواران، معلولان جسمی و بانوان در نظر می گرفت.
وی با بیان اینکه گرایش به حمل و نقل غیرموتوری در شهرها می تواند تا حدی از اثرات زیانبار و گاه جبران ناپذیر زندگی موتوری بکاهد، تصریح کرد: تردد دوچرخه و برنامه ریزی برای آن گزینه ایست که در مورد توجه برنامه ریزان قرار نگرفته است. این مهم از ابعاد مختلف زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، آرامسازی ترافیک و سلامت جسمی و روحی شهروندان حایز اهمیت است.
مهربان گفت: سیستم تردد دوچرخه در سه دهه اخیر در کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی وارد سیستم حمل و نقل درون شهری شده است. در کشور ما و علی الخصوص استان اردبیل با وجود مشکلات ناشی از ازدیاد وسایل نقلیه موتوری در شهرهای بزرگ توجهی به برنامه ریزی تردد دوچرخه نشده است.
وی تصریح کرد: با نگاه اجمالی به اقتصاد کلی شهرهای تابعه استان اردبیل درمی یابیم این شهرها با توجه به غیر صنعتی بودن و آمار پایین اشتغال و نیز جمع شدن فرهنگ های مختلف از ایران و کشورهای دیگر به دور هم اکثر جوانان با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند. علاوه براین در این منطقه به ندرت از پارک ها، فرهنگسراها، سینماها و حتی محل های ساده برای تفریح یافت می شود.
این شهروند اردبیلی با بیان اینکه زمانیکه مردم به جای اتومبیل از درشکه و اسب ها استفاده می کردند، متفاوت با این چیزی که امروزه شاهد آن هستیم بود، اظهار کرد: امروزه با توجه به پیچیدگی زندگی و دشواری های آن، تمایل مردم به پیاده روی را شاهد هستیم که باید در این زمینه مسئولان برنامه ریزی کنند.
ضرورت توجه به معلولان جسمی و حرکتی
وجود اتومبیل های فراوان موجود در شهرهای امروزی و نیز تداخل آنها با عبور عابران پیاده از خیابان ها به یکی از چالش های عمده شهری تبدیل شده است. پل های عابر پیاده برای رفع معضل این تداخل ها بوجود آمد و در بعضی نقاط نیز مفید فایده بود.
حامد مهربان معتقد است برنامه ریزی ها و طراحی ها باید با ویژگی جسمی اقضار مختلف سازگار باشد. این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه معلولان جسمی حرکتی از ویژگی خاصی در جامعه برخوردارند، تصریح کرد: هم اکنون شاهد هستیم معلولان در طراحی های شهری پیاده روها به دست فراموشی سپرده شده اند.
وی افزود: باید بر این امر اعتقاد داشت که اگر بتوان دسترسی را برای افراد معلول فراهم ساخت چنین تسهیلاتی برای همه افراد جامعه فراهم ساخت و ایجاد تسهیلات لازم برای این شهروندان در اولویت قرارداد و توجه به آنها در طرحها امری است که باید در راس طرحهای شهری قرار گیرد.
مهربان در رابطه با پل های عابر پیاده نیز گفت: نبود برنامه ریزی درست در تعیین محل ها و همچنین سختی عبور و مرور از آن علت اصلی رغبت نداشتن مردم به استفاده از این پل ها است.
* علی قاسمیان
انتهای پیام/
دیدگاهها