سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 28 مرداد 1404
  • کد خبر: 21008
  • بازدید: 303
  • 1394/06/12 - 08:53:53

کارکرد های تربیتی زن خانه دار

آیین همسرداری جدا از کتاب تربیت نسل نمی تواند باشد؛ زیرا پدر و مادر بزرگترین الگوی تربیتی و خانوادگی فرزند هستند و فرزند، راه و رسم زندگی را از آنها می آموزد؛ پس فرزندی موفق است که در خانواده موفق و با روش درست یافته باشد.

به گزارش بانوی کوثر، برای تصدی هر مقام وانجام هرکاری، تخصص وآمادگی یک شرط اساسی محسوب می شود وکسی که اطلاعات کافی وآمادگی قبلی نداشته باشد، نمی تواند کاری را خوب انجام دهد. گاهی جهالت و نادانی زن وشوهر موجب اختلاف وکشمکش آنها می شود و مهمترین عامل ناسازگاری ، آشنا نبودن آنها به وظایف زناشویی است. حضرت علی (ع) فرمود: هرشری به وسیله نادانی برانگیخته می شود.

دین مقدس اسلام، برای راهنمایی و تامین سعادت بشر نازل شده و تمامی ابعاد وجودی او را در تمام مراحل زندگی اش رعایت و او را گام به گام رهبری کرده است. زنی که نمی داند چگونه با همسرش زندگی کند، نمی تواند در عمق روح پیچیده فرزندش نفوذ کند؛ زیرا از یک طرف، بی نظمی روابط بین وی و شوهرش استعدادها  و وقتش را می گیرد و از طرفی وظایف زایمان، شیر دادن و... فرصتی برای حرکت در بعد دیگر زندگی را که ارزش بالاتری دارد، برای او باقی نمی گذارد.

آیین همسرداری جدا از کتاب تربیت نسل نمی تواند باشد؛ زیرا پدر و مادر بزرگترین الگوی تربیتی و خانوادگی فرزند هستند و فرزند، راه و رسم زندگی را از آنها می آموزد؛ پس فرزندی موفق است که در خانواده موفق و با روش درست یافته باشد.

 وظایف جنسی زن

** تامین نیاز جنسی شوهر

بدون تردید اگر دختران و پسران فاقد غریزه جنسی بودند، تن به ازدواج و تشکیل خانواده نداده هرگز از کانون گرم خانوادگی جدا نمی شدند و مسئولیتهای دشوار زندگی مشترک را پذیرا نمی گشتند. با توجه به این نکته بخوبی در می یابیم که همه افراد بر اساس کشش و جاذبه غریزه جنسی به ازدواج می پردازند. وجود همین غریزه جنسی موجب می گردد که نسل بشزیت استمرار و دوام پیدا کرده و تمدن بشری کماکان در حال پیشرفت گام بردارد...

همانطور که غریزه جنسی عامل اساسی در پیدایش خانواده و زندگی مشترک است، همین غریزه در استمرار و استحکام خانواده نیز نقش بسیار مهمی داراست. تحقیقات انجام شده حاکی است که بخش معظمی از طلاقها معلول عدم ارضاء صحیح ومتعادل غریزه می باشد. سرد مزاجی زنان یا مردان و یا بی اهمیتی قرار دادن ارضاء صحیح و طبیعی غریزه جنسی، خانواده تشکیل شده را در آستانه طلاق قرار می دهد.

متاسفانه در فرهنگ شرقی ما انجام عمل جنسی امری گناه آلود تلقی شده و انجام دهنده آن احساس شرمندگی و خجالت میکند. بدیهی است همین احساس برای طرفین یا یکی از آن دو مانع از تحقق ارضاء کامل خواهد بود.مهم این که وقتی مرد و زن به ارضاء کامل دست نیابند، تعادل و رامش و سکون روحی و روانی به دست نیامده، احساس نیازمندی در آنان همچنان باقی می ماند.

بنابرین داشتن رایطه آمیزشی با زن از حقوق شوهر است و زن نمی تواند در این زمینه شوهر را مانع و یا عذری بیاورد،مگر این که برای او منعی شرعی و یا زیستی مطرح باشد. درسایرموارد که عذری نیست اگر زن تمکین نکند، مورد نفرت اسلام است و یکی از شرایطی که بخاطر آن نفقه زن قطع می شود،عدم تمکین است. اسلام حتی می فرماید:« اگر شوهر منتظر تمتع از زن است،همسر حق ندارد نماز خود را طولانی کند که در آن صورت حق شوهر تضییع شده است.»

** زیبایی و آرایش

ساختمان طبیعی زن، رسیدن به مطلوبیت و دلربایی است. زن ذاتآ دوست دارد مطلوب و محبوب باشد و آرایش و زیبایی می تواند او را به این مطلوب برساند؛البته در این خواهش طبیعی،لازم است و باید دانست که آرایش فقط مطلوبیت جنسی می آورد و شایستگیهای دیگررا نمی تواند تحت اشعاع قرار دهد. آرایش گری و زینت دوستی،در نهایت و سرشت زن نهفته است و دستورهای اسلام هم طبق نهاد اوست که می گوید:« روانیست زن شوهردار لحظه ای بدون زینت باشد»

اسلام می گوید:« آراستگی و آرایش زن، فقط باید در خانه و در برابر شوهر باشد». امام صادق (ع ) می فرمایند:« زنی که خود را برای غیر شوهر خوشبو کند،خداوند نماز او را نمی پذیرد». رسول خدا(ص) فرمودند:« بهترین زنان شما،زنی است که مطیع شوهر باشد و برای او آرایش کند، ولی زینتش را برای بیگانگان ظاهر نسازد و بدترین آنها،زنی است که در غیاب شوهر زینت کند.»

** حیا

هنگامی که زن پیمان مقدس ازدواج را امضاء می کند، در حصن شوهر وارد می شود و بسیاری از تعهدات را با این امضای مقدس می پذیرد.با این امضاء پیمان می بندد که تا آخر عمر یار و مونس و همکار و غمخوار شوهرش باشد و تمام جمال و زیبایی زنانه و عواطف عاشقانه خود را به او بسپرد و به طور کلی از غیر شوهرش از مردان بیگانه و نامحرم چشم بپوشد.در مقابل مردان دیگر حتی پدر و برادر خویش در پوشش محجوب و آراسته و در هاله ای از شرم و حیا ظاهر می شود که حیا زیباترین لباسهای دنیاست و حیا مایه آراستگی و سبب حفظ عفت و پاکدامنی است لباسی که برای شوهرش می پوشد، در مقابل آنها نپوشد،آن طور که با شوهرش بیگانگی و عشق می گوید و می خندد، با آنان نگوید و در یک کلام، غیرت و حساسیت شوهرش را بشناسد و احترام بگذارد و رهنمود شوهرش را بپذیرد و اطاعت کند.

** حفظ عفت خود و شوهر

اسلام می خواهد زن عفیف و پاکدامن باشد واین پاکدامنی از یک سو برای او وظیفه اسلامی است و از سوی دیگر، چون بخشی از آثار ومنافعش به شوهرش برمی گردد.جزء حقوق شوهر به حساب می آید. زن حق ندارد بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود (وسائل الشیعه،جلد14)، حق ندارد پای مردی که حتی ممکن است از بستگان او باشد ولی مورد رضای شوهرش نیست، وارد خانه همسرکند( مکارم الاخلاق) و حق ندارد پای خائن و ناموس را به خانه خود باز کند(کافی) زیرا در چنین صورت حق شوهر از میان رفته است.

اسلام می خواهد فرزند از آن زوجین باشد واز بستر مشترک پدید آید و بدین نظر زن را موظف کرده است که بستر شوهر را از معرض جنایتها و دستبردها دور دارد و حتی بدون اجازه شوهر کسی را در خانه نپذیرد. درمورد عفت شوهر، زن باید بداند که او درمعرض لغزیدنهاست. دیدار چهره های گوناگون، زنان آلوده و هوسباز، تنوع های گوناگون در کوچه ها و خیابانها، زرق و برق و فریبها گمراه کننده اند.زن با دل آرایی و دلداری خود، با آرامش مناسب ، با عرضه خود به شوهر با تمام وجود، باید موجبات عفت و پاکی چشم شوهر را تضمین کند.

حفظ حجاب

 زن و مرد اگرچه در بسیاری از امور اشتراک دارند، لیکن امتیازات ویژه ای دارند. یکی از امتیازات مهم آنان این است که زن موجودی ظریف و لطیف و زیبا  و محبوب است. زن دلبر است و مرد دلداده، زن جاذب است و مرد مجذوب، مرد دوست دار است و زن دوست داشتنی. هنگامی که مرد با زنی ازدواج میکند، می خواهد تمام خوبیها و زییباییهای این موجود ظریف را در انحصار خویش ببینید. زنی را دوست دارد که زیباییها، دلبریها و شوخی ها وخوشمزگیها و همه چیز ش را در انحصار شوهرش قرار دهد و نسبت به مردان بیگانه جدا اجتناب کند.

مرد غیور است. امام علی(ع) می فرماید: غیرت زن کفرآور و غیرت مرد نشانه ایمان اوست.(نهج البلاغه، حکمت124) نمی تواند تحمل کند که مرد بیگانه ای به همسرش نگاه کند یا با او در ارتباط وآمیزش باشد، بگوید و شوخی کند و بخندد و چنین عملی را تجاوز به حق مشروع خویش می داند و از همسرش انتظار دارد که با رعایت پوشش و حجاب اسلامی و با تقید به ضوابط شرعی و قوانین اخلاقی و با حفظ متانت و حجب و حیای اسلامی، شوهرش را در این خواسته مشروع کمک و یاری کند.

اگر همسرش به این وظیفه اسلامی و اجتماعی عمل کرد، او نیز با آرامش خاطر زندگی می کند و برای تامین نیازمندیهای خانواده اش تلاش می کند و برمحبتش اضافه می گردد و در همین صفا و محبت سبب می شود که او نیز به زنان بیگانه بی توجه باشد. اما اگر مرد ، مشاهده کرد که همسرش تقیدی به حجاب و پوشش اسلامی ندارد و زیباییهایش را در معرض دید مردان بیگانه قرار می دهد و با آنها نیز در ارتباط و تماس است، شدیدا ناراحت می شود، زیرا حق انحصاری خویش را تضییع شده و در معرض دید دیگران می بیند و مسئولیت این امر را بر عهده همسرش می داند.

چنین مردی همواره پریشان خاطر و بد بین است ومحبت وصفایش را نسبت به خانواده تدریجا کم می شود. بنابراین صلاح جامعه و بانوان در این است که پوشیده ومحجوب باشند ومتین و بدون آرایش از منزل خارج شوند وزیباییهای خود را در معرض دید همگان قرار ندهند( آیین همسر داری، ابراهیم امینی)

« این که شما می بینید در اسلام، حجاب و روگیری و عدم معاشرت زن و مرد و این چیزهاست، و یک عده آدم کوته بین وکوته نظر خیال می کننداینها یک حرفهای قشری است، نه! اینها عمیق است. این، برای این است که خانواده ها و دلهای زوجین، در جای خود بماند. این خانواده مستقر بماند. این برای اینهاست. محرم است، نامحرم است، نگاه نکن، معاشرت نکن، دست نده، نخند، جلوه گری نکن، جلوی دیگران آرایش نکن. این حرفهایی که اسلام می زند، دین می گوید، فقه به ما می گوید، این برای این است که اگر اینها را رعایت کردید، این خانواده کوچک شما، این کانون کوچکی که حالا به وجودآمده است، مستحکم خواهد ماند و از آن بلایا فارغ خواهند شد.(مطلع عشق، رهبر معظم انقلاب اسلامی ، خطبه عقد)

 

اشتراک‌گذاری

  • کارکرد های تربیتی زن خانه دار

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌ونه به‌اضافه پنج