- کد خبر: 24485
- بازدید: 1,650
- 1394/10/06 - 10:09:50
بر قامت زندگیمان لباس اسلامی بپوشانیم
وقتی بحث از سبک زندگی می شود مفهوم زیستن و زندگی نمود پیدا می کند و در واقع باید بدانیم زندگی خوب و بد چگونه است و مفهوم زندگی بر اساس فرهنگ هر فرد چه مفهوم و نمادهایی دارد؟ و کدام نمادها او را به سمت زندگی سعادتمند یا شقاوتمند سوق می دهد؟
به گزارش خبرنگار ، وقتی بحث از سبک زندگی می شود مفهوم زیستن و زندگی نمود پیدا می کند و در واقع باید بدانیم زندگی خوب و بد چگونه است و مفهوم زندگی بر اساس فرهنگ هر فرد چه مفهوم و نمادهایی دارد؟ و کدام نمادها او را به سمت زندگی سعادتمند یا شقاوتمند سوق می دهد؟ و از همین جاست که تضاد جدی بین فرهنگ خودی و فرهنگ غربی معنی پیدا می کند. تعریفی که ما از فرهنگ خودمان به عنوان فرهنگ اسلامی ایرانی داریم با تعریف غربی ها تفاوتش از زمین تا به آسمان است. فرهنگ غربی براساس مکتب خود که لذت گرایی است و تمامی اهدافش را در زندگی چند روزه دنیوی می بیند. از نظر آنها زندگی انسان با مرگ به پایان می رسد اما طبق فرهنگ ما زندگی انسان پس از مرگ نه تنها تمام نمی شود بلکه در واقع دنیا پلی است که ما از طریق آن وارد عالم برزخ و آخرت شده و در آنجا نتیجه اعمال خود را چه خوب و چه بد می بینیم .
در واقع منظور از سبک زندگی یعنی هرکس براساس علایق و سلایق خود زندگی کند و ما نیز با توجه به اینکه مسلمانیم و در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم، باورهایی داریم و بر اساس همان باورها و اعتقادات باید زندگی مان را بسازیم و نوجوانان و جوانان مان را راغب زندگی اسلامی کنیم.
ما خدایی را باور داریم که قدرت مطلق است و از مادر هم برایمان مهربان تر و پیامبران و امامانی داریم که ولی خدا در روی زمین اند و بسان چراغ هدایت، راه نجات را به ما نشان داده اند.
آری ما پیرو دین اسلامیم. پس باید سبک زندگی مان اسلامی باشد. در واقع استاندارد زندگیمان باید اسلامی باشد و دین اسلام با هر چه تحجر و عقب ماندگی ای بیگانه است و منافات دارد.
سبک زندگی ما با سبک زندگی غربی ها متفاوت است. آنها غرق در لذت دنیوی هستند و می خواهند تا وقتی که زنده هستند و زندگی می کنند از خوشی های دنیا کام بگیرند و برایشان خوب و بد و مشروع و نامشروع فرقی نمی کند. آنها تبلیغات خوب و بسیار وسیعی را هم روی برنامه هایی که می سازند می کنند. دامنه تبلیغات شان آنقدر وسیع و از قبل طراحی شده است که نوجوانان و جوانان و خانواده های مان و بخصوص بانوان خانه دار ما را که اوقات بیشتری در منزل هستند پای برنامه های شان می نشانند و متاسفانه جوانان و خانواده های ما الگوهای رفتاری شان را از روی همین برنامه ها (که مدام تکرار می کنند تا به عنوان عادت دربیاید) انتخاب می کنند. مدل مو، نوع لباس، دکوراسیون منزل مان را از روی برنامه های آنها انتخاب می کنیم. حتی گاهی اوقات نوع حرف زدن مان شبیه برنامه های ماهواره ای می شود. آنها خوب می دانند چگونه بنیان خانواده های ما را نشانه بگیرند و جوانان مان را سرگرم برنامه های پوچ شان کنند و گاهی بی بندو بار، باربیاورند و اگر مسئولین به هوش نباشند جوانان مان را که سرمایه کشورمان هستند به همین پیش پا افتادگی از دست خواهیم داد.
ما نباید مصرفی بار بیاییم. چرا غربی ها روی برنامه های ضد ارزشی شان می توانند به خوبی تبلیغ کنند ولی ما نمی توانیم روی بهترین داشته مان که همان فرهنگ اسلامی است خوب مانور دهیم. ما در هر زمینه ای بهترین متخصصان را داریم و می توانیم با تبلیغ و سرمایه گذاری روی آنها فرزندان کشور اسلامی مان را بر اساس فرهنگ اصیل خودمان تربیت نماییم تا آنها خودشان آگاهانه برنامه های تبلیغاتی غربی ها را پس بزنند و برنامه های خودمان را ترجیح دهند.
جوانان امروز ما خواسته های معقول فراوانی دارند که گاهی در برنامه های خودمان آن خلأ را احساس می کنند و نیازشان را در برنامه های غربی جست و جومی کنند و گاهی نه همیشه غرق در تبلیغات غربی ها می شوند اما همین جوان ها پایش که بیفتد ثابت می کنند اینها هم از تبار همان مردان مردی اند که روزی روزگاری نه چندان دور همه زندگی شان را گذاشتند و برای دفاع از سرزمین شان به ندای امام خمینی (ره) لبیک گفتند و با اینکه بسیاری از آنها دانش آموز و دانشجو بودند اما در میدان نبرد هشت ساله دفاع مقدس در مقابل گلچین دشمنان مردانه ایستادند و مدرک ایثار و از خودگذشتگی شان را در جنگ تحمیلی گرفتند. مگر همین جوانان نیستند که در عزای سید و سالار شهیدان لباس مشکی پوشیده و بر سر و سینه می زنند و همه زندگی شان را وقف هیئت های مذهبی می کنند.
آری جوانان ما از جنس جوانان هشت سال دفاع مقدسند...
فقط مسئولین ما باید همت کنند و در جهت برآورده ساختن نیازهای مردم ایران زمین طبق فرهنگ اصیل اسلامی گام های بزرگی بردارند چون اگر روزی به اقتضای زمان، امام علی (ع) مظهر عدالت لباس وصله دار می پوشید اما امام صادق (ع) نیز بازهم به اقتضای زمان لباس فاخر می پوشید و با توجه به اینکه در عصر ارتباطات و فناوری هستیم و همه مان ناگزیر از وصل شدن به دنیای ارتباطات هستیم باید علاوه بر اینکه برنامه های متقابلی برای دفع برنامه های ضد ارزشی آنها داشته باشیم که جوانان مان را جذب برنامه های خود کنیم بلکه برنامه های متنوعی را هم به خورد دیگر کشورها بدهیم. ما باید به اقتضای زمان تمام نیازهای کودکان، نوجوانان، جوانان و تمامی اقشار جامعه مان را براساس منطق اسلامی برطرف کنیم. چرا مثلا روی لوازم التحریر دانش آموزان ما باید عروسک های بن تن، مرد عنکبوتی ، باب اسفنجی و... باشد؟ چرا ما از تصاویر بزرگان دین مان یا شهدا و دانشمندان و چهره های برتر کشور خودمان استفاده نکنیم؟! چرا الگوی جوانان ما باید فلان بازیگر فلان فیلم ماهواره ای باشد در حالی که بهترین اندوخته های دینی و اخلاقی را داریم؟!
ماباید علاوه بر ذکر مصیبت هایی که بر امام حسین (ع) و یاران باوفایش رفته بنا به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظلله) از حماسه ها و شجاعت های شان بگوییم. مایی که بیشتر اطلاعات مان از علمدار بی دست کربلا چیزی که از کودکی توی مغزمان حک شده همان تشنه لب از فرات برگشتنش و غیرت و مردانگی و وفای به عهدش در عاشوراست این گونه جانمان را نه یک بار بلکه هزاران بار برایش فدا می کنیم اما اگر از اخلاقشان و ایمانشان به خدا طی عمر بابرکتشان می دانستیم چه می کردیم؟!
امامان و بزرگان دیگر دین مان هم همین طور! شهدای هشت سال دفاع مقدس هم همین طور! اطلاعات عموم در موردشان کم است و باید در این زمینه اطلاع رسانی زیادی شود تا بتوانیم برای فرزندان مان الگوی اخلاقی شان را براساس معرفت نشان بدهیم.
به هر حال، دین ما دین جامعی است و برای هر دردی دارویی تجویز می کند و مسئولین ذی ربط کشورمان باید برای ترغیب عموم مردم به سمت برنامه های خودی تلاش کنند و در جهت پس زدن برنامه های ضدارزشی غربی ها از اهرم فشار استفاده نکنند و با ساختن برنامه های خوب و متنوع در چارچوب فرهنگ اسلامی ایرانی جایگزین این برنامه ها، مردم خودشان انتخاب کنند و اگر مسئولین کمی هوشیارانه عمل کنند می توانیم لباس اسلامی را بر قامت زندگی مان بپوشانیم بدون اینکه خانواده های ما گوشه چشمی به برنامه های مخرب غربی داشته باشند.
گزارش از کبری سعادتی کارشناس روابط عمومی
انتهای پیام/
دیدگاهها