سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

دوشنبه 27 مرداد 1404
  • کد خبر: 29211
  • بازدید: 1,404
  • 1395/03/19 - 12:40:27

مسیر "کریق به آرموداق نیر" جایگزین مناسب برای جاده سرچم

احیای جاده کریق به آرموداق نیر به عنوان یک مسیر ارتباطی قدیمی می‌تواند فاصله مرکز شهرستان نیر را تا میانه و تهران نزدیک به 120 کیلومتر کاهش دهد و جایگزینی مناسب برای جاده خطرناک سرچم به حساب آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی به نقل از نیریمیز، در زمان های گذشته مردم نجیب و پر تلاش روستاهای بخش کندوان شهرستان میانه محصولات کشاورزی به خصوص باغات خود را از طریق جاده عمدتاً مال رو کریق-آرموداق به شهر نیر منتقل کرده و آن را به فروش می رساندند و از این طریق بازار خوبی را در این منطقه ایجاد کرده بودند.

 

در این میان اهالی شهرستان به خصوص بازاریان نیر نیز با استقبال از آنان ضمن تامین مهمترین نیازهای این بخش، سود خوبی از این شریان اقتصادی می بردند و در واقع بخش عمده رونق بازار شهر نیر به واسطه عمده فروشان اهالی بخش کندوان به خصوص روستاهای سیدلر و آرموداق میانه در منطقه ایجاد شده بود.

 

با گذشت زمان و با فرسوده شدن این جاده و تغییراتی که در جغرافیای سیاسی این مناطق به وجود آمد متاسفانه این خط ارتباطی و شریان اقتصادی از بین رفت اما اهالی روستاهای همجوار این دو شهرستان هیچ وقت نتوانستند خاطرات شیرین گذشته را فراموش کنند و همواره در تلاش بوده و هستند که با احداث جاده ارتباطی کریق-آرموداق ارتباط اقتصادی این دو شهرستان آذربایجان شرقی و اردبیل دوباره برقرار شود.

 

در سال 62 حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن جعفری از اهالی روستای کریق که هم اینک در اردبیل سکونت دارد استارت احداث جاده ارتباطی این دو منطقه را با تنظیم نامه و طومار به مسئولان ارشد آذربایجان شرقی و فرماندار اردبیل زد و درخواست اهالی این منطقه را به آنان منعکس کرد اما از آن زمان تا سال 88 به رغم برخی مکاتبات و پیگیری های مسئولین شهرستان نیر اقدامات قابل توجهی مشاده نشد تا اینکه با درخواست مکرر مردم نیر و ورود مجدد و جدی مسئولین شهرستان این پروژه خاموش بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و یکی از نمایندگان مردم منطقه در مجلش شورای اسلامی نیز موضوع را از طریق وزارت راه و ترابری پیگیری کرد.

اگر چه در این مدت نیز اقدامات قابل توجهی ملاحظه نشد اما حداقل طرح احداث جاده ارتباطی نیر-میانه در دستور کار مدیریت شهرستان قرار گرفت و با اختصاص اعتبار، مطالعات احداث این پروژه حیاتی انجام شد.

 

با پیگیری های مسئولین و فرماندار نیر تحرکات جدیدی در عملیاتی شدن این خط ارتباطی و اقتصادی به وجود آمد و نمایندگان مردم منطقه در مجلس نیز این درخواست قلبی و یکی از آرزوهای دیرینه مردم شریف شهرستان را از تهران پیگیری کردند و همزمان عملیات بهسازی 8 کیلومتر از این جاده آغاز شد و در آن سوی مرز نیز نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی و فرماندار و دیگر مسئولان این شهرستان نیز ساکت ننشستند و آنها نیز در حوزه استحفاظی خود با استفاده از امکانات موجود به تعریض و بهسازی جاده عشایری و تنها راه ارتباطی کریق-آرموداق کردند.

 

اما آنچه که مشخص است با توجه به اهمیت تکمیل این مسیر ارتباطی و نقش موثر آن در رونق اقتصادی هر دو منطقه، روند اجرای این پروژه رضایت بخش نبوده و بسیار کند است و لذا امید می رود با پیگیری های بیشتر مسئولین شهرستان و مساعدت های بیشتر نمایندگان محترم منطقه در مجلس شورای اسلامی طلسم تکمیل مسیر ارتباطی این دو منطقه شکسته شود و در آینده ای نه چندان دور شاهد ارتباط اقتصادی و اجتماعی بیشتر مردم نیر و آرموداق باشیم.

 

لازم به ذکر است جاده نیر به روستای کریق حدود 12 کیلومتر فاصله دارد و جاده فرعی درجه 2 (آسفالته) محسوب می شود. از کریق بزرگ تا آرموداق میانه نیز 20 کیلومتر، 8 کیلومتر در حوزه استحفاظی شهرستات نیر و 12 کیلومتر در حوه استحفاظی شهرستان میانه قرار دارد از آرموداق به خود میانه نیز جاده آسفالته می باشد بنابراین اگر این 20 کیلومتر راه روستایی آسفالت شود، جاده ارتباطی نیر به میانه نزدیک به 120 کیلومتر کاهش خواهد یافت.

 

انتهای پیام/

 

اشتراک‌گذاری

  • مسیر

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
نوزده به‌اضافه پنج