- کد خبر: 41545
- بازدید: 1,151
- 1402/02/14 - 05:44:09
فعال فرهنگی و اجتماعی اردبیل:
شهید الداغی، وفادار به ارزشهای اجتماعی بود
یک فعال فرهنگی و اجتماعی اردبیل با بیان اینکه شهید الداغی، وفادار به ارزشهای اجتماعی بود، گفت: تعلل در اجرای حکم، موجب تجری مجرم میشود.
به گزارش سبلان ما، یک جوان سبزواری، با مجاهدت و فداکاری قهرمانانه خود توانست، دو دختر نوجوان را از چنگال دو عنصر لاقید رها سازد. شهید غیرت «حمیدرضا الداغی» حالا نه تنها تبدیل به نماد غیرت و شهامت شده بلکه یک کشور را نسبت به مقوله امنیت دختران و زنان و ناموس مردم حساس کرده و با خون پاکش باطل بودن و فسادزایی شعارهای شهوتطلبانهای چون «زن، زندگی، آزادی» را به رخ کشیده است.
حاتم رسولی فعال فرهنگی و اجتماعی اردبیل در گفتگو با سبلان ما به تبیین ابعاد کار ارزشمند حمیدرضا الداغی، شهید غیرت پرداخت و گفت: تعلل در اجرای حکم، موجب تجری مجرم میشود.
سبلان ما: بروز جنایت سبزوار ناشی از چه عواملی است؟
رسولی: هر پدیدهای ناشی از علل و عواملی است. شرایط فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه در کنار هم در پدید آمدن یک مسئله نقش دارند. نمیتوان هیچ پدیدهای را بدون در نظر گرفتن این شرایط مورد مطالعه قرار داد. قطعا جنایت هولناک سبزوار و به شهادت رسیدن جوانی که برای دفاع از ناموس جامعه در مقابل اشرار ایستاد را بایستی از جوانب مختلف بررسی کرد. به نظر میرسد مسائلی از این دست باید از سوی کارشناسان جامعه شناسی به طور دقیق مورد مطالعه قرار گرفته و برای پیشگری از آن راهکارهای مناسب را ارائه شود.
سبلان ما: نقش خانواده در پرورش عناصری همچون عوامل جنایت سبزوار چگونه است؟
رسولی: همانگونه که بیان شد عوامل متعددی در پدید آمدن یک مسئله نقش دارند. خانواده اولین و اصلیترین گروهی است که انسان در آن عضویت دارد. این که خانواده چه بسترهایی را برای تربیت فرزند فراهم میسازد و چگونه او را برای مواجهه به جامعه و رویدادهای گوناگون آن آماده میکند؛ بسیار مهم است. سئوال اصلی آن است که چرا خانوده نتوانسته مسئولیت خود را در قبال جامعه به نحومناسبی ایفا نموده و فرزند صالح و وفادار به ارزشهای اجتماعی تربیت نماید. البته کژکارکردی خانواده خود به علل متعدد دیگری برمیگردد که ریشهها و زمینههای آن را باید در داخل و خارج از خانواده جستجو نمود. به نظر میرسد این که فرد نتوانسته به طور شایستهای پرورش یابد و ارزشهای مورد احترام جامعه مانند رعایت حقوق دیگران، داشتن عفت و پاکدامنی، رعایت قانون، احترام به هنجارهای پذیرفته شده و ... در او درونی نشده است؛ مشخصا به آموزش و تربیت او در خانواده باز نمیگردد. در اینجا نقش نهادهای تربیتی، آموزشی و رسانهها نیز باید مورد مداقه قرار گیرد.
سبلان ما: آیا فداکاری شهید الداغی، نمود احساس تکلیف و ایفای بهنگام آن نیست؟
رسولی: شهید الداغی نمونه یک جوان ایرانی غیرتمندی است که در قبال جامعه احساس وظیفه میکند و ناموس دیگران را مانند ناموس خوددانسته برای دفاع از شرف و آبروی او حاضر به فداکاری و بذل جان خویش است. مانند همه جوانان غیور و فداکاری که در عرصه دفاع مقدس و دفاع از حریم اهل بیت(ع) جان عزیز خویش را فدا کردند. قاطبه جوانان ایران؛ غیور، شریف و در مقابل هر گونه تعدی و تجاوز به ناموس آماده جان فشانی هستند. شهید الداغی در آن شرایط بسیار حساس و برای دفاع از ناموس جامعه، کاری را انجام داد که هر انسان آزادهای قطعا در شرایط مشابه آن راه را انتخاب میکرد. یادش گرامی باد.
سبلان ما: آيا جامعه در شکل دادن یک انسان به عامل تبهکاری و جنایت، مدخلیت دارد؟
رسولی: بیان شد که پدیدهها ناشی از عوامل متعددی هستند و قطعا جامعه هم چنان که در تربیت یک انسان وارسته نقش دارد در پرورش و شکل دادن به یک انسان شرور و تبهکار نیز نقشآفرین است. زمینهها و شرایطی که موجب میشود تا فردی تبهکار شده و به ارزشهای جامعه پشت کرده و حتی آن را مورد هجمه قرار دهد؛ باید از وجوه گوناگون روانشناختی و جامعهشناختی بررسی شده و جهت درمان از کارشناسان امر کمک گرفته شود.
سبلان ما: آیا قوانین موجود از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت میکند؟
رسولی: بیشک برای اجرایی شدن یک قانون ضمانت اجرایی لازم است. اگر میخواهیم قانون به صورت درستی اجرا شود؛ باید بتوانیم از مجریان قانون به طور کامل حمایت کنیم. قانونی قابلیت اجرا دارد که مجریانش بدانند در صورت عمل به آن و اصطلاحا اِعمال قانون، جامعه از آنان در برابر متخلفان حمایت خواهد نمود.
سبلان ما: چرا عمدتاً سلبریتیهایی که در برخی مسائلی که به آنان ربطی ندارد دخالت میکنند اما در چنین وقایعی سکوت پیشه میسازند؟
رسولی: برخی از چهرههای ورزشی، هنری و فرهنگی عمدتا نیازمند دیده شدن هستند. پدیده سلبریتی اساسا برای نمایش و چهره شدن عدهای که نوعا در حوزه فعالیت خود نیز از تبحر و تخصص ویژهای برخوردار نیستند؛ به وجود آمده است. این گونه افراد برای بقا و حیات خود دوست دارند تا در موضوعاتی ورود پیدا کنند که به نوعی خلاف جریان عمومی جامعه است. چون در این صورت است که بیشتر دیده میشوند بنابراین اظهارات و موضعگیریهای شاذ از سلبریتیها موضوع جدیدی نیست. در نظر بگیرید که یک چهره هنری یا ورزشی در مورد موضوعی که همه مردم به نوعی با آن موافقت دارند اظهار نظر کند، قطعا این اظهار نظر در بین مردم زیاد به چشم نخواهد خورد. حال فرض کنید در مورد واقع اخیر فردی که ادعای روشنفکر بودن و از سایر مردم عادی زیاد فهمیدن را هم یدک میکشد؛ بیاید و کار تبهکاران را ستایش و حرکت شهیدالداغی را محکوم کند؛ چقدر این نظر او بازتاب خواهد داشت و مدتها سر زبانها خواهد افتاد؟ در وقایع پاییز گذشته، کم نبودند سلبریتیهایی که با نظرات کارشناسی!! خود آتش بیار معرکه میشدند.
سبلان ما: چرا باید جانیان چاقو بهدست سبزوار زودتر به اشد مجازات برسند، تاثیر این اتفاق چيست؟
رسولی: برخورد با متخلفان و مجرمان باید به هنگام، متناسب و موثر باشد. در غیر این صورت ارزش بازدارندگی نخواد داشت. اساسا برخورد با مجرمان یک جبنه عمومی دارد و آن بر این استدلال استوار است که با مجازات یک مجرم، احتمال تکرار آن کاهش مییابد. به شهادت رساندن فردی که برای دفاع از ناموس جامعه اقدام کرده، جرمی کوچکی نیست و همه مردم داغدار شهادت شهید الدغی هستند. به مجازات رساندن مرتکبان این عمل شنیع، ضمن آنکه مرحمی است بر درد خانواده آن شهید عزیز و مردم قدرشناس ایران، نشانگر آن است که قانون با کسی شوخی ندارد.
سبلان ما: نقش وقایع و اغتشاشات سال گذشته در بروز جنایت سبزوار چیست؟
رسولی: اغتشاشات پاییز سال 1401، موجب شد تا برخی از افراد احساس کنند که میتوانند با قانونشکنی به مطامع خود دست یابد. حجاب و عفاف که در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما جایگاه ویژهای دارد برای محافظ از زنان و بانوان عفیف و محجوب ایرانی است. اینکه میگویند حجاب، محدودیت نیست بلکه مصونیت است؛ دقیقا تاکید بر این موضوع است که برای در امان ماندن از دست گرگصفتان و انساننماهای حیوانسیرت، لازم است که انسان با حجاب خویش را رعایت کند. حجابی که هم برایمردان و هم برای زنان الزامیست. گرچه برخورد با عناصر پلید و شرور وظیفه قانون میباشد لیکن، رعایت موازین اخلاقی و احترام به هنجارهای اجتماعی وظیفه آحاد مردم است.
گفتگو: مهدی جدی
انتهای پیام/ج
دیدگاهها