- کد خبر: 44110
- بازدید: 615
- 1402/09/21 - 20:35:00
همراه با کلام الهی؛
سوره مُدَّثِّر؛ خصوصیات بهشتیان و دوزخیان
خداوند در سوره مُدَّثِّر با اشاره به عظمت و شأن قرآن، کسانی را که منکر قرآن شوند و آن را سِحر بخوانند، تهدید کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، سوره مُدَّثِّر هفتاد و چهارمین سوره و از سورههای مکی قرآن است که در جزء ۲۹ قرآن جای دارد. سوره مدثر در آغاز بعثت بر پیامبر(ص) نازل شده است.
واژه مدثر به معنای «جامه به خود پیچیده» است و اشاره به پیامبر (ص) دارد. در آیات ابتدایی این سوره، خداوند به پیامبر(ص) (که از تکان روحی آغاز وحی، احساس سرما میکرد و جامه به خود پیچیده بود) دستور میدهد برخیزد و مردم را هشدار دهد.
بنابر بسیاری از روایات، بخشی از این سوره درباره وَلید بن مُغِیرَه نازل شده است که پیامبر را ساحِر (جادوگر) میخواند. خداوند در این سوره با اشاره به عظمت و شأن قرآن، کسانی را که منکر قرآن شوند و آن را سِحر بخوانند، تهدید کرده است.
آیه ۳۸ از آیات مشهور این سوره است که هر انسانی را در گرو اعمال خویش میداند. در روایات آمده است هر کس این سوره را تلاوت کند، به ازای هر کسی که در مکه، پیامبر(ص) را تصدیق یا تکذیب کرد، ده حسنه به او داده میشود. یا اگر آن را در نمازهای روزانه بخواند، خداوند او را همراه و همدرجه حضرت محمد(ص) قرار میدهد، و در دنیا بدبختی و رنج نمیبیند.
معرفی
این سوره را به این دلیل مُدَّثِّر مینامند که با ««یا أَیهَا الْمُدَّثِّرُ» آغاز میشود. مدثر یعنی کسی که بر خود جامه (لباس) پیچیده است. این آیه خطاب به پیامبر(ص) است و اشاره به این دارد که پیامبر از تکان روحی آغاز وحی، احساس سرما میکرد و به همسرش میگفت مرا بپوشان. خداوند در آیات آغازین این سوره به پیامبر (ص) دستور میدهد که برخیزد و مردم را هشدار دهد.[۱]علامه طباطبایی پس از نقل نظراتی درباره معنای «مدثر» احتمال لباس پوشیدن پیامبر(ص) برای خواب را به ذهن نزدیک تر می داند.
مکان و ترتیب نزول
سوره مدّثّر جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول چهارمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحف هفتاد و چهارمین سوره است و در جزء ۲۹ قرآن جای دارد.
تعداد آیات و کلمات
سوره مدثر ۵۶ آیه، ۲۵۶ کلمه و ۱۰۳۶ حرف دارد. این سوره جزو سورههای مفصلات (دارای آیات کوتاه) و از سورههای نسبتاً کوتاه است.
محتوا
علامه طباطبایی سوره مدثر را شامل سه مطلب اصلی میداند: اول اینکه رسول خدا(ص) را دستور میدهد به اینکه مردم را انذار کند و این دستور را با لحنی بیان میکند که پیداست جزو دستورهای اوایل بعثت است. دوم اینکه به عظمت و شأن قرآن اشاره میکند و سوم اینکه کسانی را که منکر قرآن شوند و نسبت سِحر به آن دهند، تهدید میکند و کسانی را که از دعوت خدا سر باز زنند، نکوهش میکند. همچنین در این سوره خصوصیات بهشتیان و دوزخیان و وصف انسانهای متکبر آمده است.
آیات مشهور
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ (آیه ۳۸ و ۳۹)
ترجمه: هر كسى در گرو دستاورد خويش است، مگر اصحاب یمین.
در تفسیر المیزان آمده این آیه در صدد بیان این مطلب است که حق بندگی خداوند یعنی ایمان و عمل صالح برعهده همه انسانها است؛ اگر انسان ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد از گرو این حق خارج میشود و اگر کفر بورزد، در گرو این حق خواهد بود.علامه هم چنان در یک تقسیم بندی انسانها را سه دسته کردهاست که عبارتند از: مجرمان که چون اهل ایمان و عمل صالح نیستند در گرو خواهند ماند و از عذاب دوزخ رهایی نخواهند داشت . اصحاب یمین که در قیامت نامه اعمالشان را به دست راستشان میدهند و اینان همان مومنان متوسطی هستند که دارندگان عقاید حق و اعمال صالح اند که نامشان به عنوان (اصحاب الیمین ) مکرر در قرآن کریم آمدهاست.
نفوس اینان از رهن وگرو رهاست و گرفتار عذاب دوزخ نخواهند شد. مجرمان واصحاب یمین نفوس داراى عمل هستند ولی مقربان آن چنان در عبودیت استقرار یافتهاند که اصلا خود را صاحب نفس نمى دانند، تا چه رسد به اینکه صاحب عمل بدانند، هم نفس خود را ملک خدا مى دانند، و هم اعمالشان را، آنان را برای محاسبه نه در محضر خداى تعالى حاضر میسازند، و نه به حسابشان (مانند دیگران) رسیدگى مى شود، هم چنان که در آیات۱۲۷و ۱۲۸ سوره صافات آمده (فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ *إِلَّا عِبَادَ اللهِ الْمُخْلَصِينَ)
در نتیجه، سابقون از تقسیم انسانها به کسانی که در گرو اعمالشان هستند و اصحاب یمین که در گرو نیستند به طور کلی خارج هستند. بنابر روایاتی که در تفسیر البرهان آمدهاست، مراد از «اصحاب یمین»، شیعیان امیرالمؤمنین علی(ع) هستند.
مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ... (آیه ۴۲ـ۴۶)
ترجمه: [بهشتیان میپرسند] چه چيز شما را در آتش درآورد؟ گويند: از نمازگزاران نبوديم و بينوايان را غذا نمىداديم،و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم، و روز جزا را دروغ مىشمرديم.
امام علی(ع) در خطبه ۱۹۹ نهج البلاغه درباره اهمیت نماز، به این آیه استناد میکند.در تفسیر المیزان آمدهاست مراد از صلاة در واژه «مُصَلّین» توجه به درگاه خداوند به منظور انجام عبادتی خاص است براین اساس شامل تمام نمازها در ادیان وشریعتهای آسمانی و حق می شود هر چند ممکن است از نظر کمیت و کیفیت با هم اختلاف داشته باشند.
در برخی از روایات نیز «مصلین» به معنای پیروان امامانی است که خداوند آنان را به عنوان سابقون و مقربین معرفی کرده است و جهنمیان به دلیل اینکه پیرو ائمه علیهم السلام نبودند، در عذاباند. در این صورت واژه صلاة به معنای پیرو است.
فضیلت و خواص
در فضیلت تلاوت سوره مدثر در تفسیر مجمع البیان آمده است هر کس این سوره را تلاوت کند، به ازای هر کسی که در مکه، پیامبر(ص) را تصدیق یا تکذیب کرد، ده حسنه به او داده میشود.
همچنین از امام باقر(ع) نقل شده است هر کس سوره مدثر را در نمازهای واجب بخواند، بر خداوند است که او را همراه و همدرجه محمد(ص) قرار دهد، و در دنیا بدبختی و رنج نمیبیند.
همچنین در تفسیر البرهان از رسول خدا(ص) نقل شده است هر کس در قرائت سوره مدثر مداومت ورزد، پاداش بزرگی خواهد داشت و اگر حفظ قرآن را از خداوند طلب کند، نمیمیرد تا اینکه قرآن را حفظ میشود. همین مضمون از امام صادق(ع) نیز نقل شده است.
انتهای خبر/ ج
دیدگاهها