- کد خبر: 44625
- بازدید: 1,741
- 1402/11/03 - 07:40:41
صبر راه چاره نیست؛
گره ترافیکی اردبیل به دست کوچهها باز میشود
ترافیک سنگین در اردبیل، به یکباره مردم را در شوک فروبرد؛ این ترافیک وحشتناک نشان داد که باید برای این زخم نسخهای شفابخش پیچید و راهکارِ صبر و حوصله و آبشدن برفها فقط مُسَکِّن مقطعی است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، اردبیلیها چند روزی است که تجربه جدیدی از زندگی در این شهر را سپری میکنند؛ آنها که به بارش برف و باران در روزهای پاییز و زمستان عادت دارند این روزها پس از بارش سنگین برف، برای اولینبار است که ترافیک وحشتناک را تجربه میکنند.
ترافیک چند روز اخیر در مرکز استان اردبیل بیسابقه است؛ خیابانهای منتهی به مرکز شهر چند بار در طی یک روز قفل میشود و حرکت لاکپشتیوار خودروها زندگی عادی مردم این شهر را مختل کرده است و وقوع این ترافیک با این شدت در حالی است سالهای گذشته نیز شاهد بارش برف سنگین در اردبیل بودیم؛ ولی ترافیک به این سنگینی در این شهر ثبت نشده بود و البته این در شرایطی است که هنوز هم کوچههایی پوشیده از برف وجود دارد و عملاً امکان جابهجایی ماشین در آنجا ممکن نیست.

وحید علیپور، رئیس پلیس راهنماییورانندگی شهرستان اردبیل در خصوص رخداد این ترافیک سنگین به خبر ۲۳ سیمای اردبیل، گفت: معابر محلی در بحث سرویس مدارس نقش مهم دارند و اینک با بارش سنگین برف این معابر کشش خود را ازدستداده و رانندگان از معابر اصلی، فرعی و بزرگراهها تردد میکنند؛ این جابهجایی تردد از معابر محلی به معابر اصلی و فرعی در شرایطی است که ورودی خیابانهای اصلی به معابر محلی کشش این حجم از بار کنونی را ندارد.
وی اضافه کرد: معابر اردبیل مربوط به ۳۰ الی ۴۰ سال قبل است، حتی این معابر بهویژه معابر هسته مرکزی شهر برای ۵۰ هزار دستگاه نهایت تا ۶۰ هزار دستگاه طراحی شده است که اکنون در همین معابر ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در حال تردد است.
با این آمار اعلامی توسط رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اردبیل و با یک حساب سرانگشتی مشخص میشود که وسایط نقلیه پنج برابر ظرفیت فعلی معابر شهر اردبیل است و بیشک گرچه با بارش برف، ترافیک اردبیل سنگینتر شده، اما برف سنگین تنها علت ایجاد چنین ترافیک سنگینی در اردبیل نیست و نباید راهحل این مشکل را تنها صبر و حوصله مردم و صبوری برای آبشدن برف کوچهها بدانیم.
رانندهتاکسی که مبدأ حرکتش میدان مبارزان است و مقصدش چهارراه امام خمینی، به خبرنگار «سبلان ما»، میگوید: با این ترافیک سنگین نمیشود، به کار ادامه داد؛ در هر سرویس چهار نفر مسافر سوار میکنیم که سرجمع کرایه آنها، ۲۰ هزار تومان است و آنوقت برای رسیدن به مقصد باید تا یک ساعت هم در ترافیک بمانیم؛ با این وضعیت نمیشود دیگر ادامه داد.
شرایط فعلی و ترافیک سنگین باید تلنگری برای روزهای بعد و بعدتر باشد؛ روزهایی که ممکن است برفی باشد یا طوفانی اما آنچه مهم است، این است که شهروندان، رانندگان تاکسی همگی متفقالقول بر این امر اذعان دارند که قصه ترافیک زخمی است که با بارش برف، سر بازکرده و نباید گذاشت این زخم به دمل چرکین تبدیل شود .
در شرایط فعلی که به اذعان خود مسئولان و شواهد و قراین خیابانهای اردبیل گنجایش این همه خودرو را ندارد، نباید منتظر این باشیم که انگارنهانگار اتفاقی افتاده است و صدالبته چاره گشایش گره ترافیک این شهر را نباید فقط و فقط صبر و حوصله مردم و البته در شرایط کنونی آبشدن برف بدانیم؛ باید واقعبین بود و همانطور که کارشناسان میگویند شرایط فعلی اردبیل ایجاب میکند که دستگاه حملونقل عمومی توسعه و بهبود یابد و علاوه بر این استفاده از فناوریهای نوین نیز میتواند در این مقطع راهگشای گره کور ترافیک در اردبیل باشد.
خودروهای تکسرنشین و دور، دور عابران بیمقصد بهویژه در خیابانهای مرکزی شهر، پارک ماشین نابجا در کنار خیابانها و البته بیتوجهی برخیها و رعایتنکردن قوانین راهنمایی و رانندگی نیز بر ترافیک شهر اردبیل میافزاید و این عوامل دست به دست هم میدهد تا ترافیک نقطهای در این شهر افزایش یابد و البته برخی از نقاط نیاز به اصلاح مهندسی دارد که به گفته محسن میرزایی، رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری اردبیل نیز با صحهگذاشتن بر این مطلب به خبر ۲۳ اردبیل گفته است: برخی از نقاط نیاز به اصلاح مهندسی دارد که این نقاط در حال اصلاح است.

میرزایی نیز با تأکید بر مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک در شهر اردبیل، اجراییشدن برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت را یک ضرورت برای حل گره ترافیک در اردبیل میداند و میگوید: باید برای حل مشکل ترافیک در اردبیل با برنامه جلو برویم و حتی برنامه ۲۰ سال آینده را هم داشته باشیم؛ پیشتر و تیرماه امسال نیز میرزایی گفته بود مطالعات طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر اردبیل و تهیه آمار سفر به همت مدیریت شهری در حال انجام است و در این راستا طی انتشار آگهی مناقصه اقدام به انتخاب مشاور و شروع مطالعات طرح انجام شده است و برایناساس مشخصات سفرهای روزانه شهروندان اردبیلی از طریق برگههای توزیع شده بین دانشآموزان، مراجعه آماربردار به درب منازل و ثبت تردد توسط آماربردار در معابر و دروازههای ورودی شهر انجام میگیرد و پس از جمعآوری اطلاعات تردد و طی مرحله تحلیل دادهها، گزینههای پیشنهادی در قالب چند سناریو ارائه و در صورت تصویب در شورای ترافیک استان و شورایعالی ترافیک وزارت کشور قابلاجرا خواهد بود.
طبق گفته میرزایی که در پایگاه اطلاعرسانی شهرداری اردبیل درج شده، پیشنهادها طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر اردبیل در سه بخش کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت بوده و از مهمترین خروجیهای آن ساماندهی حمل و نقل همگانی، احداث تقاطعات غیرهمسطح، احداث معابر جدید، احداث پارکینگ، طرحهای محدودیت ترافیک، طرحهای هوشمندسازی و ITS و سامانههای انبوه بر ترافیک (بیآرتی، تراموا، مترو و…) خواهد بود.
همچنین طبق آخرین اظهارات رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری اردبیل که در خبر ۲۳ اردبیل گفته است: مدیریت پارک حاشیهای در برنامه شهرداری اردبیل است که با شرکت دانشبنیان قرارداد بسته و احتمالاً تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد؛ با تمام این اوصاف حالا باید منتظر ماند و دید که چه اقدامات جامعی برای حل مشکل ترافیک اردبیل صورت خواهد گرفت؟ چرا که تجربه ثابت کرده است ماندن برنامهریزیها فقط روی کاغذ دردی دوا نخواهد کرد و هر لحظه تأخیر در اجرای طرح جامع حملونقل و ترافیک، بر گره ترافیک شهر اردبیل خواهد افزود و اقدامات انجامی نیز فقط محدود به یکرشته توصیهها و هشدارها و نمکپاشی و برفروبی معابر خواهد بود که شاید مسکن مقطعی باشد؛ اما ادامه این وضعیت زخم ترافیک در اردبیل را کهنهتر کرده و بر سنگینی آن اضافه خواهد کرد.

ترافیک نقطهای شاید از ماهها قبل در اردبیل قابلمشاهده بود، اما بارش سنگین نیممتری برف در سطح شهر و مسدودشدن کوچهها بر حجم این ترافیک در شهر اردبیل افزود و شهروندان اردبیلی ترافیک سنگین را برای اولینبار تجربه کردند؛ ترافیکی که به یکباره مردم را در شوک فروبرد؛ این ترافیک وحشتناک نشان داد که باید برای این زخم نسخهای شفابخش پیچید و راهکارِ صبر و حوصله و آبشدن برفها فقط مُسَکِّن مقطعی است.
انتهای خبر/ ش
دیدگاهها