- کد خبر: 4870
- بازدید: 2,437
- 1391/09/27 - 18:38:56
راهکارهای کاربردی کردن اقتصاد مقاومتی کدامند؟
اشاره مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی در سال حمایت از تولید ملی، دارای ابعاد گستردهای است که برای کاربردی کردن آن باید به فرآیندهای رفتاری و روانی جامعه قبل از هر چیز توجه کرد.
به گزارش سبلانه ؛همایش، مقاله، سخنرانی و مصاحبه از ابزار لازم برای گفتگو و کنکاش در این زمینه است اما امیدوارم این موضوع پراهمیت در میان این هیاهوها مخفی و مغفول نشود و این بار برای این که این فرآیند علمی در مرحله تجزیه و تحلیل باقی نماند کارگروه علمی و کاربردی برای اجرایی کردن آن تشکیل شود. رفتار اقتصاد مقاومتی یعنی بالا بردن توانمندیهای مردم برای مقابله با شرایط جنگ اقتصادی و روانی تحمیل شده از سوی قشون اقتصادی امریکا و لابی صهیونیزم.
از نگاه رفتارشناسی اصلیترین ابزار برای جلوگیری از ترویج اقتصاد مقاومتی عبارتند از:
یک/ ایجاد اضطراب و دلهره اجتماعی توسط رسانههای بیگانه و بعضی از به ظاهر صاحبنظران داخلی در راستای ایجاد جنگ روانی
دو/ تضعیف مدیریت میانی کشور و همینطور رده مدیریتهای عالی اجرایی با مطرح کردن مسائل حاشیهای و کشاندن اختلاف سلیقهها به متن جامعه برای متزلزل نشان دادن مدیریت کشور
سه/ ایجاد امواج کاذب درمورد اقلامی که به غلط در کشور ما ترازوی سنجش وضعیت اقتصادی شده است؛ مثل سکه و ارز که اولین پلههای ایجاد و تقویت اضطراب اجتماعی شدهاند و تولید احساس عدم امنیت اقتصادی در جامعه کردند
چهار/ تحریک دارندگان نقدینگی برای هجوم به خرید سکه و ارز و همینطور خارج کردن پول از بانکها با گسترش شایعات سقوط ریال و رسیدن دلار تا هفت هزار تومان. همچنین ایجاد دلهره اجتماعی در مردم و تشویق آنها به انبار کردن کالا حتی اقلامی که در طول سال و ماه مصرف چندانی ندارند مثل خیارشور، رب گوجه به بهانه گرانتر شدن روزانه و ساعتی و در همین مسیر ایجاد بعضی از ناامنیهای اجتماعی به خاطر گسترش دادن این رفتار در جامعه.
برای رفتارسازی در اقتصاد مقاومتی و کاربردی کردن این ابزار ارزنده در شرایط حاضر که حلقههای تحریم تنگتر شده و اربابان صهیونیست امریکا دستورات پی در پی در راستای فلج کردن اقتصادی ایران صادر میکنند محورهای زیر قابل اشاره به نظر میرسد:
الف/ بعضی از واحدهای تولیدی دولتی مثل خودروسازان به گسترش این شایعات دامن زده و با محدود کردن عرضه تولیدات باعث گرانتر شدن خودروهای داخلی شده که تکلیف این مابه التفاوت باید توسط نهادهای امنیتی و نظارتی مشخص شود چرا که بسیاری از افراد ثبات و عدم ثبات اقتصادی کشور را با قیمت خودرو، خانه و ارز، ارزیابی میکنند و همین حرکتها خود باعث تضعیف مقاومت در جامعه میشود.
ب/ ترویج روحیه سادهزیستی و پرهیز از مصرف زدگی کاذب و اشرافیگری توسط رسانهها و مسوولین اولین قدم در تبلور مقاومت در اقتصاد است. اکتفا به تولیدات داخلی و خودداری از خرید اقلام وارداتی غیرضروری، ویتامینهای این تقویت بوده و وقتی مردم در خیابانها شاهد حرکت خودروهای چند صد میلیونی خارجی هستند، از خود میپرسند آیا لازم است در این شرایط ارز کشور برای عقدهگشایی یک عده هزینه شود؟
ج/ روحیه اشرافیگری مانع اصلی در پایهریزی و تقویت رفتارهای مناسب در اقتصاد مقاومتی است و هر جا که ملتها بر قدرت اقتصاد و صنعت خود تکیه کردند توانستند بر زورگویان غلبه کنند. جلوگیری از واردات غیرضروری مثل دسته بیل، عروسک و ... میتواند توانایی مقاومت را بالا برده چرا که در کشوری که مشکلات تهیه مواد اولیه دارو وجود دارد، ظروف کریستال و گران قیمت خارجی چه توجیهی برای حضور خود در بازار دارند؟
و آخرین نکته این که با توجه به قدرت نرم نهادهای قضایی و امنیتی شناسایی عوامل تضعیف توانمندی جامعه چه اخلالگران محورهای ارز و سکه و چه مشکل آفرینان عرضه خودروهای داخلی و آنان که تلاش می کنند تا با حرف و قلم خود از تحقق عینی اقتصاد مقاومتی جلوگیری کنند میتواند مقابله جدی با امربران بیگانه کند.
جمله آخر این که بدون رفتارسازی و بسترسازی روانی در جهت افزایش توانمندی مقاومت نمیتوان به اقتصاد مقاومتی دست یافت و برای تحقق این مهم بازگشت به مهندسی فرهنگ عمومی، اجتماعی و اقتصادی اصلیترین الفبای این نهضت خواهد بود.
نویسنده: مجید ابهری
منبع: خبر آنلاین
دیدگاهها