سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

دوشنبه 27 مرداد 1404
  • کد خبر: 6724
  • بازدید: 1,879
  • 1393/04/05 - 16:48:51

مشروح/

آنچه در سفر کمیسیون آموزش مجلس به اردبیل گذشت

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سفر سه روزه خود به اردبیل وضعیت مراکز علمی و آموزشی استان اردبیل را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه سبلانه، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که سوم تیرماه به اردبیل سفر کرده اند در سفر سه روزه شان به اردبیل به بررسی مراکز علمی و آموزشی استان اردبیل پرداختند.

در این سفر که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را رئیس دانشگاه پیام نور، معاون دانشگاه فنی و حرفه ای، معاونان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و اعضای کمیته آموزش و پرورش مجلس همراهی می کردند، وضعیت زیر ساخت های استان اردبیل در سه حوزه آموزش عالی،آموزش و پرورش و علوم پزشکی بررسی و قرار شد راهکار هایی برای هر سه حوزه ارائه شود.

 اعضای کمیسیون مجلس به صورت سه گروه مجزا ضمن بازدید از مراکز علمی و آموزشی شهرستان های گرمی، بیله سوار، مشگین شهر، پارس اباد، خلخال و کوثر اذعان داشتند اردبیل زمینه رشد و توسعه بالایی دارد، اما با وجود فعالیت های صورت گرفته رشد کافی نداشته است؛ اعضای کمسیون  آموزش و تحقیقات مجلس در عین حال خاطر نشان کردند که  آموزش و پرورش، دانشگاههای علوم پزشکی، آزاد، ملی و فنی و حرفه ای استان اردبیل هم با مشکلاتی مواجه است که در آینده برای رفع آن برنامه ریزی خواهد شد.

 

اردبیل از زیر ساخت های علمی خوبی برخوردار است

حجت الاسلام عبادی نماینده بیرجند و عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فن آوری مجلس در جلسه این کمیسیون با روسای دانشگاه ها و آموزش و پرورش استان اردبیل،گفت: اردبیل زمینه رشد و توسعه بالایی دارد و اما فعالیت های  اجرا شده در این راستا کافی نیست.

وی با بیان اینکه  استان اردبیل زیر ساخت های علمی خوبی  دارد، تصریح کرد: باید با برنامه ریزی به سمت رفع مشکلات موجود در آموزش و پرورش، دانشگاههای علوم پزشکی، آزاد، ملی و فنی و حرفه استان اردبیل حرکت کرد.

 

پارک علم و فناوری در اردبیل در مراحل اولیه قرار دارد

به گفته  نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی، پارک های علم و فناوری، مراکز علمی خوبی هستند که تاکنون منجر به نتایج درخشانی در ابعاد مختلف کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی شده اند، اما برای  ایجاد این پارک ها در استان اردبیل کارهای اولیه شروع شده و مسلماً ما علاقمند هستیم با تسری یافتن این جریان موانع بزرگ توسعه استان از سر راه جاده پیشرفت برداشته شود.

 این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقلت مجلس یادآور شد: شروع هر کار بزرگی با دشواری های خاصی همراه است، همیشه اول هر کاری با امکانات کم، فضای نامناسب همراه بوده که با جذب استعداد، اعتبار و با تلاش و کوشش دانشمندان جوان و مدیران به کمال و شکوفایی می رسد.

استیضاح وزیر علوم تحقیقات  اعلام وصول نشده  است

نماینده  مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی در مورد استیضاح وزیر آموزش و عالی هم گفت: تعدادی از نمایندگان  مجلس استیضاح وزیر علوم  را امضاء کردند و ظاهراً به هیأت رئیسه  هم داده شده است ولی هنوز اعلام وصول نشده است.

 

نماینده مردم گرمی: مراکز دانشگاهی اردبیل  نیازمند توسعه کیفی است

حجت الاسلام میر قسمت موسوی در حاشیه سفر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به شهرستان نمین برای بررسی راهکارهای اساسی در توسعه پردیس های دانشگاهی در این شهرستان، اظهارکرد: استان اردبیل با داشتن دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان دانشگاه مادر و مراکز آموزشی متعدد تلاش و سعی گسترده ای را به کار گرفته تا در این حوزه با توانمندی بسیار بالا بتواند نسبت به آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و نسل آینده اقدامات لازم و قانونی را انجام دهد.

وی بیان کرد: مراکز علمی و دانشگاهی ما امروز به جای آن که به توسعه کمی نیاز داشته باشد به توسعه کیفی همراه با جهش بخش های علمی و فناوری های جدید نیازمند است.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل تصریح کرد: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با سفر به اردبیل سعی دارند راهکارهای سیاسی را در رفع موانع قانونی توسعه دانشگاه ها و مراکز علمی شاهد و ناظر باشند.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فن آوری مجلس با بیان اینکه طرح هیأت امنایی شدن آموزش و پرورش طبعاً دارای معایب و مزایایی است که در حال بررسی است،افزود: مرکز پژوهش ها هم نظرش را اعلام کرده که در کمیسیون بررسی شده و از طریق سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در مورد وضعیت هیأت امنایی کردن آموزش و پرورش شروع جلسات جدی و مهم را در اردبیل عنوان کرد و گفت: قبل از این در استان کرمان، سیستان و بلوچستان گیلان و گلستان  این موضوع مورد ارزیابی قرار گرفته بود و با حضور در استان های دیگر در آینده این روند ادامه خواهد یافت و در نهایت با حضور وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و علوم و تحقیقات و احتمالاً رئیس دانشگاه آزاد مشکلات در حوزه ها را در میان گذاشته و برای رفع تنگناها تدابیری اتخاذ شده و به جمع بندی نهایی خواهیم رسید.

 

دانشگاههاي بيله سوار بين المللي می شود

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای آشنا شدن با ظرفیت‌های آموزش عالی نظام تعلیم و تربیت و موسسات آموزشی بیله سوار مغان به این شهرستان سفر کردند.

در این دیدار فرماندار بیله سوار با تاکید بر بين المللي شدن دانشگاههاي پيام نور و آزاد بیله سوار، گفت:  بين المللي شدن دانشگاههاي پيام نور و آزاد در این نقطه صفر مرزي كه چندين هزار جوان تحصيل كرده دانشگاهي كشور جهت ادامه تحصيل به آن سوي مرزها عزيمت مي كنند يك امر حياتي است.

وی با اشاره به پتانسيل و توانمنديهاي بیله سوار در زمینه های كشاورزي، دامداري، توريستي و گردشگري و تردد بيش از سه هزار تبعه آذري از اين شهر بر لزوم توجه بیشتر مسئولین به این شهرستان تاکید کرد.

اعضای كمسيون آموزش و تحقیقات مجلس شوراي اسلامي در سفر خود به  شهرستان بیله سوار استان اردبیل، برای توسعه مقاطع آموزش عالي و بين المللي شدن دانشگاههاي بيله سوار، تجهيز كانونهاي فرهنگي و تربيتي، حل مشكل كارخانه لبنيات هنرستان كشاورزي، تكميل مدرسه 17 شهريور و مدرسه تختي بيله سوار و ... قول مساعد دادند كه در اين خصوص اقدامات لازم در كمسيون مربوطه ارائه شود.

 

چابک سازی آموزش و پرورش با طرح هیأت امنایی مدارس محقق می شود

بزرگ نژاد دبیر کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص هیات امنایی کردن مدارس،گفت: طرح هیأت امنایی مدارس بر اساس سند تحول بنیادی در قانون برنامه پنجم توسعه در بند ب ماده 20 برنامه پنجم توسعه و ماده 13 و 16 خدمات کشوری، طرح کلی و سراسری است و الان ابتدایی ترین مراحل آن در حال سپری شدن است و با تکمیل این طرح و با توجه به مشورت نمایندگان استانها در مجلس و دغدغه های مدیران مربوطه استانی، رؤسای دانشگاههای دولتی،غیرانتفاعی، جامع علمی کابردی،فنی و حرفه ای و دانشگاه آزاد این طرح در کمیسیون ارائه شده و در صورت برخورداری از اکثریت آراء در صحن علنی مجلس به عنوان قانون در کشور اجرا خواهد شد.

وی در تشریح جزییات طرح اداره آموزش و پرورش به صورت هیات امنایی، اجرای این طرح را صرفه‌جویی در اعتبارات،کنترل نیروی انسانی و مدیریت هزینه‌ها و درآمدها در آموزش و پرورش اعلام کرد و افزود: این کار در راستای چابک‌سازی وزارت آموزش و پرورش و جلوگیری از اتلاف منابع و اعتبارات در دستور کار کمیسیون قرار گرفته تا اخذ تصمیمات به آموزش و پرورش هر استان واگذار شود.

دبیر کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که اعتماد کافی وجود داشته باشد، اعتبارات در اختیار هیات امنا قرار گرفته و به این ترتیب صرفه‌جویی در منابع مالی، جلوگیری از ریخت‌و پاش‌ها و مدیریت منابع و هزینه‌ها رخ می دهد.

وی با بیان اینکه با اجرای  این طرح، سیاست‌گذاری‌های آموزشی و پرورشی به صورت واحد خواهد بود، گفت: با اجرای این طرح از حیث اجرایی، ساختاری، اعتباری، مدیریتی و اداره امور تفویض اختیار صورت می‌گیرد.

 در عملیاتی شدن شرکت های دانش بنیان موفقیتی نداشتیم

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی یکی از بحث های مهم کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی است، اظهار کرد:  در این راستا با اعمال قانون و ابلاغ آن به دولت، عملیاتی شدن شرکت های دانش بنیان در دستور کار دولت قرار گرفته است ولی به رغم تدوین قانون،ماده و تبصره های مربوطه تا به امروز کاری به آن صورت انجام نگرفته است و در این زمینه موفقیت چندانی نداشته ایم.

وی نقش دانشجویان را در ایجاد شرکت های دانش بنیان ، ضروری دانست و گفت: خوشبختانه با ورود دولت به این عرصه کار راحت شده و دانشجویانی که می خواهند تئوری های ذهنشان را عملی کنند،محیط برایشان باز است.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بدون تردید دانشجویان  با فضای ایجاد شده خیلی راحت تر می توانند ایده های نوین خود را اجرایی کرده و به منصه ظهور برسانند.

وی گفت: امیدواریم تاسیس 20 هزار شرکت های دانش بنیان  که تا برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده و در دولت قبلی پیشرفت چندانی نداشت در دولت روحانی تسریع شود.

 

بنیاد ملی نخبگان، متولی مخترعین است

بزرگ نژاد در خصوص حمایت از دانشجویان مخترع گفت: بنیاد ملی نخبگان بعد از تأیید و ثبت اختراع مبادرت به حمایت مالی و معنوی از مخترع می کند.

وی گفت: کسانی که طرح شان ثبت شده ولی مورد حمایت واقع نشده با شماره 33440066 دفتر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارتباط برقرار کنند و با ارائه اطلاعات ما را در انجام وظایف یاری دهند.

رئیس دانشگاه پیام نور: توسعه آموزش های مجازی در دستور کار دانشگاه پیام نور

ابوالفضل فراهانی در سفر کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به اردبیل گفت: رویکرد دانشگاه پیرامون توسعه آموزش های مجازی و الکترونیکی است و از این پس پذیرش دانشجو از طریق فراگیر فقط به شیوه مرسوم (پژوهش محور) و آموزش مجازی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: دانشگاه پیام نور با 850 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در تمامی مقاطع و 700 هزار دانش آموخته، و در هر خانواده ایرانی حداقل یک سفیر دارد.

 

ازدواج دانشجویی به کاهش سن ازدواج کمک می کند

رئیس دانشگاه پیام نور ازدواج دانشجویی را در شکل گیری فرهنگ ازدواج ساده، انتخاب آگاهانه تر، پائین آوردن هزینه ازدواج،کاهش سن ازدواج و آرامش ذهنی_روانی دانشجویان موثر دانست.

 به گفته رئیس دانشگاه پیام نور کشور  کلیه مراحل ثبت نام فراگیر به صورت اینترنتی و صرفا از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می پذیرد که آزمون این دوره نیز در روز 14 شهریورماه برگزار و طبق توافق صورت گرفته نتایج نیز حداکثر تا روز 20 مهرماه اعلام خواهد شد.

فراهانی در ادامه به برنامه های توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه اشاره کرد و افزود: با فراهم کردن شرایط جذب استادیار در مراکز استانها به دنبال بازگشایی رشته های جدید کارشناسی ارشد هستیم.

وی گفت: تلاش دانشگاه حفظ کیفیت آموزشی و ارائه خدمات اقتصادی تر برای هموطنان و دانشجویان در مناطق محروم است و در واقع یکی از زمینه های رقابتی دانشگاه پیام نور ، توجه به مسائل مالی و معیشتی دانشجویان خواهد بود به نحوی که تا حد امکان، افزایش شهریه تحصیلی کمتر صورت گیرد.

 

محدودیت مالی برای فعالیت های قرآنی دانشگاه پیام نور وجود ندارد

دکتر فراهانی به شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان " سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی " نامگذاری شده ، اشاره کرد و گفت : دانشگاه پیام نور با بیش از 500 مرکز و واحد و گستردگی در سراسر کشور مناسب ترین مکان برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است و دانشگاه پیام نور علیرغم محدودیت های مالی در کل دانشگاه ، برای انجام  فعالیت های فرهنگی برنامه محور و مصوب خود اولویت قائل است و برای فعالیت های قرآنی، هیچ گونه محدودیتی به لحاظ هزینه های مالی قائل نشده است .

وی سرآمد فعالیت های فرهنگی دانشگاه را ، فعالیت های قرآنی دانست و گفت: تلاش دانشگاه فراهم کردن بسترهای ارتقای این دسته از فعالیت ها و برنامه محور بودن در جهت ارتقای فرهنگ عمومی است.

رئیس دانشگاه پیام نور به سه وظیفه مهم دانشگاه اشاره کرد و گفت: تربیت نیروی متخصص ، گسترش مرزهای دانش و ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه مهم ترین وظایف دانشگاه پیام نور است

وی سیاستگذاری اخیر در کشور و رهنمود مقام معظم رهبری در انتخاب شعار سال مبنی بر" اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" را بسیار راه گشا دانست و گفت: دانشگاه پیام نور می تواند در رشد بستر فرهنگی سراسر کشور بسیار اثرگذار باشد و این دانشگاه هیچ گونه محدودیتی به لحاظ مالی برای فعالیت های فرهنگی نخواهد داشت و حامی و پشتیبان این برنامه ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: تلاش همه خانواده بزرگ دانشگاه پیام نور باید در جهت جذب، حفظ و ماندگاری دانشجویان باشد و با پژوهش، تفکر و برنامه و مشارکت همه جانبه، برای دستیابی دانشگاه به اهداف ازهیچ کوششی دریغ نورزیم.

 

وزیر سابق وزارت علوم: امسال هر داوطلب کنکور یک صندلی خالی در دانشگاه دارد

وزیر سابق وزارت علوم گفت: داوطلبان کنکور نگران ورود به دانشگاه ها نباشند، حتماً یک صندلی خالی برای آنها وجود دارد.

محمد مهدی زاهدی وزیر اسبق وزارت علوم در آستانه برگزاری کنکور سراسری 94 در بازدید از دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: با بسترسازی و ایجاد امکانات مناسب آموزشی، اکنون مشکل جذب دانشجو  وجود ندارد و برای همه داوطلبان کنکور یک صندلی خالی در دانشگاه ها وجود دارد.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی کنکور را در مقطع کنونی ابزار سنجش و سطح بندی علمی دانشجویان دانست و گفت: کنکور دیگر سدی بر سر راه داوطلبین ورود به دانشگاه نیست، بلکه  در حال حاضر کنکور تنها برای سطح بندی علمی و  معیاری برای جذب در دانشگاههای طراز اول استفاده می شود.

 وزیر سابق وزارت علوم در پایان از شرکت کنندگان در آزمون سراسری 94 خواست تا با  استراحت و تسلط بر اعصاب و روان در جلسه آزمون شرکت کنند چراکه اعتماد به نفس مهمترین عامل موفقیت در بزرگترین آزمون علمی کشور  است.

در این سفر علاوه بر اعضای کمیته آموزش و پرورش مجلس، رئیس دانشگاه پیام نور، معاون دانشگاه فنی و حرفه ای و معاونان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

 

اشتراک‌گذاری

  • آنچه در سفر کمیسیون آموزش مجلس به اردبیل گذشت

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وهشت به‌اضافه دو