- کد خبر: 9446
- بازدید: 1,022
- 1393/06/29 - 12:03:04
مشاور مدارس اردبيل:
۳۲درصد دانش آموزان مشکل اجتماعی روانی دارند
يك مشاور مدارس اردبيل، گفت: بیش از ۳۲درصد دانش آموزان کشور از نوعی مشکل اجتماعی روانی رنج می برند.
به گزارش سبلانه به نقل از امید آینده، يك مشاور مدرسه كه خواست نامش فاش نشود،گفت: وظیفه نهاد آموزش و پرورش، در آماده کردن دانش آموزانی که نیروی انسانی فردا تلقی می شوند، برای مواجهه و سازگاری با مقتضیات قرن بیست و یکم که از حساسیت ویژه ای برخوردار است بسیار حساس و سنگین است.
وي اضطراب، افسردگی، سو مصرف مواد مخدر، رفتارهای نابهنجار، مشکلات تحصیلی، گرایش ارتباط با جنس مخالف را از عمده ترین مشکلات روانی اجتماعی دانش آموزان کشور عنوان كرد و افزود: بیش از ۳۲درصد دانش آموزان از نوعی مشکل اجتماعی روانی رنج می برند.
كارشناس مشاور تصريح كرد: مشکلات دانش آموزان، زنجیره ای از عوامل فردی و اجتماعی است که نیازمند دیدی جامع نگر و نظام مند به استعدادها و توانایی ها و علائق، شخصیت، ساختار و وضعیت خانواده و سایر متغیرهای محیطی است.
وي در ادامه سخنان خود اظهارداشت: مشاور مدرسه با ارتباط تنگاتنگ، و بررسی های همه جانبه مشکلات، به دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند راه حل یا راه حل های مناسب را انتخاب و برای اجرای آنها برنامه ریزی کنند و در نهایت عملکرد دانش آموزان در ابعاد مختلف بهبود یابد.
وي وظيفه مشاور تحصیلی را، شناخت دانش آموزان در زمینه های گوناگون عنوان كرد و گفت: مشاور مدرسه می تواند دانش آموزان را به رشته های تحصیلی مناسب راهنمایی کند و آنان را در حل مشکلات یاری دهد. گرچه آشنایی معلم با فنون راهنمایی، تدریس و عملکرد او را موثر و پربار می سازد، ولی معلم به تنهایی نه می تواند و نه فرصت دارد به تمام مسائل و مشکلات روانی و خانوادگی و تحصیلی دانش آموزان رسیدگی کند و برای هر کدام راه حل ارائه دهد.
اين مشاور مدارس گفت: مشاور تحصیلی با همکاری معلم و خانواده و مسئولان مدرسه می تواند دانش آموزان را در جهت رفع مشکلات تحصیلی و خانوادگی و روانی و تامین ثبات عاطفی یاری دهد و نهایتا نیل به اهداف آموزش و پرورش را ممکن سازد.
وي در ادامه سخنان خود به مشكلات و موانع موجود در راه مشاوره اشاره كرد و گفت: مشاوره كردن و مشاور دادن كار بسيار نيكويي است اما حيف كه اين شغل ارزشمند، جايگاه مناسبي ندارد و اين كار را بسيار دشوار كرده است .
مشاور مدارس افزود: بطوري كه در مدارس، كوچكترين اتاق در ته سالن را به اتاق مشاوره اختصاص داده اند كه با صندلي شكسته و وسايل از كار افتاده تجهيز شده است، در حالي كه اتاق مشاوره بايد محیطی آرام و زيبا با چيدماني مناسب و بدون سروصدا باشد، تا دانشآموزان به راحتی و بدون هیچگونه بازداری بتوانند با محيط و مشاور خود ارتباط برقرار كنند و مشكلات خود را بازگو كنند.
وي در پايان سخنان خود به انتظارات خود از آموزش و پرورش و مسئولان اشاره كرد و افزود: از مسوولان امر خواهشمندم توجه ويژه اي به شغل مشاوره داشته باشند و همچنين براي مشاوران مدارس، دوره وكارگاه هاي آموزشي برگزار كنند، چون امروزه با پيشرفت علم و تكنولوژي، مشكلات بسياري سر راه جوانان ما قرار دارد بنابراين مشاوران بايد به علم روز مجهز شوند تا بتوانند راهكارهاي مناسبي سر راه دانش آموزان قرار دهند .
انتهای پیام/
دیدگاهها