یکشنبه 18 شهر 1403
1403-04-21 11:08 - شماره خبر : 103890 0
آداب و رسوم محرم در اردبیل چگونه است؟

سنت «باش قَرَه‌سی» اردبیل در محرم

محرم در اقصا نقاط عالم ، آدابی خاص و ویژه دارد و مردم اردبیل نیز طبق رسمی دیرینه با بستن شال سیاه بر سر یا همان «باش قَرَه‌سی» در ماتم سرو و سالار شهیدان به عزاداری می‌پردازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، هرکسی به سبک و سیاقی خاص در عزاداری محرم شرکت می‌کند، بستن شال سیاه بر سر یا همان «باش قَرَه‌سی» رسمی دیرینه در اردبیل است که مخصوص همین منطقه است.

 محرم که از راه برسد، حال و هوای شهر اردبیل خاص و کم‌نظیر شده و مردم با آدابی خاص عزاداری می‌کنند، یکی از این آداب پوشش مخصوص عزای حسینی در این دیار است؛ مردان با بستن شال سیاه «باش قَرَه‌سی» و پوشیدن پیراهن مشکی بلند در مراسم شرکت می‌کنند .

 بستن «باش قَرَه‌سی» یکی از رسم‌های دیرین اردبیل است و طبق این رسم در دهه اول محرم سیدها شال سبز و مردم عادی شال سیاه بر سر می‌کنند، اما پس از عاشورا همه مردان اردبیلی برای عزای حسینی شال سیاه بر سر می‌بندند.

 بستن «باش قَرَه سی»، آئین طشت گذاری، شمع پایلاما (شمع گردانی) و عزاداری در حال حرکت محلات شش‌گانه اردبیل در مسیر تاریخی اردبیل از جمله آداب‌ورسوم مردم اردبیل در ماه محرم است؛ این آداب‌ورسوم همچنان اردبیل ادامه داد و خیل عظیم عاشقان حسینی با شور و شعور به عزاداری می‌پردازند.

عزاداری ماه محرم در اردبیل هم‌زمان با سالروز شهادت مسلم بن عقیل آغاز می‌شود و شهر با آغاز مراسم طشت گذاری جامه سیاه امام حسین (ع) را بر تن می‌کند و عزاداران به‌رسم دیرینه با دستجات عزاداری شروع به حرکت در مسیر تاریخی مشخص شده می‌کنند و این مراسم‌ها با ماه محرم نمی‌شود و تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

 تاسوعا و عاشورای حسینی اردبیل حال و هوای خاص‌تری دارد و معمولاً مهمانان حسینی بیشتری در شهر حضور دارند، تجمع عظیم عاشقان حسینی در شهری که به ابوالفضلی بودن شهره است شکوه و عظمت عزاداران اردبیل را نشان می‌دهد و در عاشورای حسینی نیز مردم اردبیل با عزاداری‌های خاص خود و تجمع ظهر عاشور دل‌های خود را از میدان عالی‎قاپوی روانه کربلا می‌کنند و یاد و نام شهدای کربلا را برای همیشه در دل‌ها زنده نگه می‌دارند.

 مراسم عزاداری با مراسم‌های عاشورا، تمام نمی‌شود و در دهه دوم محرم نیز عزاداری‌های حسینی در سرتاسر استان با همان جلوه‌های ویژه و با روضه‌های خانگی تداوم می‌یابد.

  انتهای خبر/

https://www.sabalanema.ir/short/NYRb1
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار