یکشنبه 18 شهر 1403
1403-04-27 12:20 - شماره خبر : 103955 0
فرماندار بیله‌سوار خبر داد:

مبارزه محیطی با پشه آئدس در بیله‌سوار

فرماندار بیله‌سوار گفت: پاک‌سازی مکان‌های احتمالی تجمع پشه آئدس با مدیریت فرمانداری در سطح شهر و روستاهای شهرستان بیله‌سوار در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، چهار روز پیش بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از شناسایی پشه آئدس در استان برای اولین‌بار در شهرستان مرزی بیله‌سوار خبر داد و به شهروندان توصیه کرد حتماً موارد بهداشتی را رعایت کنند.

طبق آخرین آمار رسمی در دو روز اخیر در روستای «گوگ تپه» شهرستان بیله‌سوار مردم محلی از هجوم پشه‌های عجیب با نیش‌های ترسناک به روستای محل سکونتشان خبر دادند دراین‌بین طبق گزارش‌های مردمی پاک‌سازی مکان‌های احتمالی تجمع پشه آئدس و آب‌های راکد در سطح روستاها را با مدیریت فرمانداری شهرستان بیله‌سوار آغاز کرده‌اند.

صاحبعلی اصغری فرماندار شهرستان بیله‌سوار با تأکید بر اینکه دهیاران و شهرداری‌ها موظف‌اند آب‌های راکد در سطح روستاها و شهرها را پاک‌سازی کنند، بیان داشت: با راه‌اندازی کارگروه شناسایی، پاک‌سازی محل‌های آلوده به پشه آئدس در حال انجام است.

وی گفت: شستشوی جداول و جوی‌های آب داخل سطح شهر، دفع پسماندها و زباله شهری، شناسایی حوضچه‌های آبی و ماند آب‌های در سطح شهرستان از جمله اقدامات مهمی است که هم اکنون در سطح شهرستان بیله‌سوار در حال انجام است.

 تب دنگی بیماری عفونی است که فوبیای آن با داغ ترشدن روزهای تابستان و مشاهده پشه‌های بیشتر و البته مشاهده این پشه در استان همجوار گیلان رفته‌رفته در استان اردبیل بیشتر شد و شناسایی این پشه در شهرستان مرزی بیله‌سوار نیز بر نگرانی ها افزوده است به‌گونه‌ای که با هر گزش پشه‌ای شهروندان این ترس را دارند که نکند پشه آئدس آنها را گزیده و خدای‌نکرده به بیماری دنگی مبتلا شده‌اند؟

 پیش‌تر دکتر مهران آسایشی، مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درباره «پشه آئدس»، اعلام کرده بود که  با اینکه هنوز موردی از ابتلا، گزش و مشاهده از پشه آئدس در استان اردبیل مشاهده نشده است، ولی باتوجه‌به مشاهده پشه آئدس در استان مجاور گیلان باید حساسیت‌ها را بیشتر کنیم و مراقبت‌های لازم دراین‌خصوص را داشته باشیم.

 

  گزش پشه آئدس مثل گزش عادی پشه‌های دیگر است و علامت خاصی ندارد؛ ولی مثل بیماری کرونا در هر فردی علائم آلودگی توسط پشه آئدس هم متفاوت است در 70درصد علائم مبتلایان به آلودگی گزش پشه آئدس و تب دنگی خفیف و ۳۰ درصد مبتلایان به این بیماری ویروسی ممکن است علائم شدیدتری داشته باشند.

  تب، سردرد و درد شدید پشت چشم، کمردرد، بدن‌درد شدید، تهوع و استفراغ از علائم تب دانگی هستند و پس از یک هفته لکه‌های پوستی اتفاق می‌افتد؛ اما آنچه خطر دارد این است که تب دانگی منجر خونریزی داخلی و نشت پلاسما به خارج شود.

 انتهای خبر/

https://www.sabalanema.ir/short/4ajXd
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار