یکشنبه 18 شهر 1403
1403-04-24 21:06 - شماره خبر : 103935 0
مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل:

ندای لبیک یا ابوالفضل در اردبیل طنین‌انداز می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: هم‌زمان با تاسوعای حسینی فردا اردبیلی‌ها در اجتماع عظیم خود ندای لبیک یا حسین(ع) و لبیک یا ابوالفضل(ع) را در شهر اردبیل طنین‌انداز خواهند کرد.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»،  ظهار داشت: طبق روال سال‌های گذشته تجمع بزرگ عزاداران در «یوم العباس» در اردبیل با حضور مردم حسینی اردبیل، دستجات عزاداری و هیئت‌های مذهبی برگزار خواهد شد. 
وی افزود: هم‌زمان با نهمین روز از ماه محرم که به «یوم العباس» معروف است اردبیلی‌های عاشق حضرت ابوالفضل تجمع باشکوه عزاداری را برگزار خواهند کرد و عشق و ارادت خود را به حضرت ابوالفضل نشان خواهند داد.
 مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام حسین علیی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان اردبیل و با حضور مداحان استانی ازجمله سید محمد عاملی، بهروز سیفی، بهروز سرباز، اتابک عبداللهی، عبدالله داداشی و فرهاد امیریلر در پیاده‌راه عالی‌قاپو برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: این تجمع که بعد از نماز ظهر و عصر آغاز می‌شود مداحان اهل‌بیت، شعرا و خطیب این مراسم اجرای برنامه کرده و مردم پایتخت حسینیت وفاداری و عشق و علاقه خود را به سقای نینوا و شهدای کربلا نشان خواهند داد. 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ادامه داد: در روز یوم‌العباس علاوه بر برگزاری تجمع شاهد برگزاری آئین سنتی شمع گردانی خواهیم بود که مردم اردبیل به نیت ۴۱ منزلگاه خاموش نینوا ۴۱ شمع را در مساجد شهر اردبیل روشن می‌کنند.
وی ادامه داد: این آئین سنتی بیش از هزار سال در اردبیل قدمت دارد و این مراسم در زبان ترکی و محلی به نام "شمع پایلاما" معروف بوده و عزاداران حسینی بعد از هشت روز عزاداری در مساجد و خیابان‌ها و محلات اردبیل در روزی که منتسب به علمدار رشید کربلا، حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) است اقدام به روشن‌کردن شمع می‌کنند و در سوگ آن علمدار رشید بر سر و سینه می‌زنند. 
 جعفرزاده خاطرنشان کرد: مردم اردبیل به‌مانند سایر مناطق و فرهنگ‌های مختلف کشور، دارای آداب‌ورسوم و سنن خاصی در برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری بوده، اما برخی از این مراسمات از جمله طشت گذاری، شمع گردانی، برپایی دستجات ششگانه نه‌تنها در کشور بلکه در سراسر دنیا بی‌نظیر و متعلق به منطقه اردبیل است.

انتهای خبر/

https://www.sabalanema.ir/short/4yRwL
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار