یکشنبه 18 شهر 1403
1403-05-02 05:06 - شماره خبر : 104010 0
در تابستان داغ میهمان اردبیل خُنک شوید؛

ییلاق ایران برای مسافران آغوش گشوده است

این روزها که هوای گرم سراسر کشور را فرا گرفته، استان اردبیل با آب‌وهوای خنک خود میزبان خیل عظیمی از مسافران از سراسر ایران عزیزمان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، اردبیل یکی از خنک‌ترین شهرهای ایران است که در تابستان داغ ایران همچون ییلاقی خنک با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بی‌مثال و طبیعت زیبا،مردم خونگرم و مهمان‌نواز آغوش خود را برای مردم ایران و حتی گردشگران خارجی گشوده است.

این شهر زیبا که در ارتفاع یک هزار ۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و از زمستانی سرد و تابستانی معتدل برخوردار است و سفر تابستانی به آن، لذتی به‌یادماندنی را دارد و طبیعت بکر و سرسبز آن، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. علاوه بر جاذبه‌های دیدنی اردبیل، این شهر دارای تاریخ و فرهنگ غنی است.


۸۵ هزار مسافر وارد اردبیل شدند/ پیش‌بینی ورود ۴ میلیون گردشگر

 نجار قابل،معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار اجتماعی  «سبلان ما»، گفت: از 21 تیرماه تا به امروز ۸۵ هزار نفر مسافران در اقامتگاه‌های رسمی و ۱۵ هزار نفر در اقامتگاه‌های غیررسمی اسکان یافتند.

 وی افزود: استان اردبیل به‌واسطه وجود آب‌وهوای خنک خود این روزها میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور است که در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد ورود مسافران به اردبیل افزایش پیدا کرده است و این آمار هم در تردد جاده‌ای و هم در اقامتگاه‌ها مشخص است.

معاون میراث‌فرهنگی اردبیل تصریح کرد: بیش از ۸۵ درصد هتل‌ها ظرفیتشان تکمیل شده است وبا توجه به وجود تأسیسات نوین گردشگری وجود ۴۰ آب‌درمانی مدرن، در استان، بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، پل‌های معلق در سطح استان و سرعین سومین هتل شهر ایران پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده صددرصد ظرفیت‌های مراکز اقامتگاهی استان پر شود.

وی با اشاره به اینکه شهرهای سرعین، مشکین‌شهر، خلخال و اردبیل بیشترین مسافر را به خود اختصاص داده‌اند افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان بیش از چهار میلیون گردشگر وارد اردبیل شود.

ییلاق ایران برای مسافران آغوش گشوده است

 اختلاف ۴۰ درجه ییلاق ایران با گرم‌ترین شهر ایران

 شهرام کوثری مهر، کارشناس هواشناسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما» اظهار داشت: درحالی‌که در برخی استان‌ها دمای هوا به ۵۰ درجه رسیده است ایستگاه هواشناسی فرودگاه اردبیل با دمای ۱۰ درجه خنک‌ترین ایستگاه هواشناسی کشور را ثبت کرد.

 وی افزود: در هوای خنک اردبیل که تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت، گردشگران و مسافران می‌توانند با حضور در دامنه‌های سبلان و ییلاقات و هوای مه‌آلود جنگل فندقلو لذت ببرند.

ییلاق ایران برای مسافران آغوش گشوده است

 اردبیل بهشت ایران است

 یک شهروند یزدی که شب را در کنار دریاچه شورابیل بزرگ‌ترین دریاچه‌های داخل‌شهری ایران گذرانده بود در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری  «سبلان ما»، گفت: برای اولین‌بار است که به این استان سفر می‌کنیم و این استان از آنچه که قبلاً شنیده بودیم زیباتر است مخصوصاً هوای متبوع و خنک اردبیل که حس زمستان یزد را برای ما تداعی می‌کند.

ییلاق ایران برای مسافران آغوش گشوده است

 امسال سه اثر طبیعی در اردبیل شماره ثبت آثار ملی گرفت

 علیرضا دباغ عبداللهی معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی  «سبلان ما»، اظهار داشت: در جلسه رسیدگی به آثار فرهنگی استان و ثبت آنها در پرونده ثبت میراث ملی پس از شناسایی آثار واجد شرایط و تهیه پرونده توسط کارشناسان میراث‌فرهنگی، سه اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 وی ادامه داد: دریاچه شورابیل در داخل شهر اردبیل یکی از آثار طبیعی منحصربه‌فرد استان است که با شماره ثبت ۱۲۵۶ در تاریخ ۱۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل اظهار داشت: درخت گردوی کهن‌سال روستای گیلوان خلخال با شماره ثبت ۱۲۱۳ و درختان کهن‌سال ارس شیندیرلی پیر روستای کزج شهرستان خلخال با شماره ۱۲۱۴ در تاریخ ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲ دومین و سومین آثاری بودند که در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیدند.

ییلاق ایران برای مسافران آغوش گشوده است

استان اردبیل از لحاظ گردشگری تاریخ طبیعی و انسانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و این کهن شهر ایران با داشتن موزه‌های مختلف که چند مورد از آنها معرفی می‌شود همه ساله گردشگران زیادی از سراسر ایران وجهان را پذیرا می‌شود.

 موزه مردم‌شناسی اردبیل

 موزه مردم‌شناسی اردبیل که در میدان عالی‌قاپو این شهر قرار دارد به‌عنوان مجموعه‌ای بی‌نظیر بیانگر فرهنگ، هنر، تمدن و اصالت شهر اردبیل است. مکان فعلی موزه مذکور در دوره پیش از صفویه و نیمه دوم قرن هفتم هجری در قالب حمام‌عمومی مورداستفاده مردم اردبیل بوده است.

 بنای اولیه حمام توسط فردی به نام ظهیرالاسلام ساخته شده و در دوران قاجار فردی به نام آقا نقی حمام را خریداری و مرمت نموده و به همین سبب این حمام به دو اسم «حمام ظهیرالاسلام» و «حمام آقا نقی» شناخته شده است و در نهایت در سال ۱۳۸۷ این حمام توسط میراث‌فرهنگی خریداری شده و با حفظ بافت قدیمی در قالب موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داده است.

 بازسازی موزه مردم‌شناسی در دوره‌های مختلف تاریخی سبب شده است که این مجموعه بی‌نظیر بیانگر تجمیع قرن‌ها هنر معماری و تلفیق معماری بافرهنگ و هنر اصیل اردبیل شناخته شود. در موزه مردم‌شناسی اردبیل ۳۳ مجسمه با پوشش محلی قرار داده شده است که هر کدامشان بیانگر گوشه‌های از اصالت این شهر باستانی است.

 موزه عمارت شهرداری (عمارت بلدیه)

 یکی از بناهای تاریخی، زیبا و درعین‌حال مستحکم اردبیل عمارت شهرداری است که این شاهکار هنری در زمان نخستین شهردار رسمی اردبیل (آقاخان حبیبی) به سبک معماری آلمانی ساخته شده است و ساخت عمارت شهرداری در سال ۱۳۱۴ تحت‌نظر مهندس اسماعیل دیباج در محدوده نارین قلعه شروع شده و در سال ۱۳۱۷ مراحل ساخت آن به اتمام رسیده است.

 عمارت شهرداری دارای زیر بنای ۱۸۵۰ مترمربع است و تمامی مصالح استفاده شده برای ساخت آن توسط مردم محلی و پیشه‌وران تهیه شده است. شهرت عمارت شهرداری بیشتر به سبب استحکام بنا است که پس از گذشت سالهای طولانی هنوز هم استحکام اولیه را دارا است.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل (موزه حیات‌وحش)

 یکی از جذاب‌ترین موزه‌های اردبیل موزه تاریخ طبیعی این شهر است که در نزدیکی دریاچه شورابیل قرار دارد محل نمایش انواع زیست‌بوم‌های مختلف اردبیل است و گردشگران در این موزه جذاب به‌راحتی می‌توانند سیر تکامل موجودات را نظاره کنند.

 بخش اول موزه تاریخ طبیعی اردبیل به بخش دیرینه‌شناسی و آفرینش معروف است که در این بخش مراحل مختلف زمین‌شناسی به نمایش گذاشته شده است و در بخش‌های دیگر، زیست‌بوم‌های دیگر اردبیل در قالب مناطق کوهستانی، تالاب‌ها و دشت‌ها به نمایش گذاشته شده است.

 در بخش‌های دیگر موزه گونه‌های مختلف جانوری اعم از انواع ماهی‌ها، پستانداران، پرنده‌ها، دوزیست‌ها و … به‌صورت تاکسیدرمی شده به نمایش گذاشته شده است.

ییلاق ایران برای مسافران آغوش گشوده است
ییلاق ایران برای مسافران آغوش گشوده است
ییلاق ایران برای مسافران آغوش گشوده است
ییلاق ایران برای مسافران آغوش گشوده است

انتهای خبر/ 

https://www.sabalanema.ir/short/Vl3E3
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار