سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 47114
  • بازدید: 147
  • 1403/06/03 - 14:10:00

مکتب عاشورا تداوم دارد؛

اربعین آینه مکتب عاشورا

در مکتب عاشورا واژه اربعین جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیاری اربعین را تداوم‌بخش جریان عاشورا و به‌نوعی رسانهٔ، عاشورا می‌دانند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، اگر می‌خواهیم به عمق قیام کربلا و تأثیرگذاری این واقعه تاریخی پی ببریم اربعین حسینی خود به تنهایی پاسخ‌گوی همه سؤالات در حول این محور است. با نگاه به اربعین حسینی و پیاده‌روی اربعین که فقط بخش ظاهری این جریان است این سؤال در ذهن تداعی می‌شود این چه مغناطیس پر قدرتی است که این‌گونه جان‌ودل را به خود جلب می‌کند؟ این حسین کیست؟

اربعین را می‌توان آیینه عاشورا و مکتب امام حسین (ع) دانست آیینه‌ای به وسعت تاریخ که ابعاد قیام سیدالشهدا (ع) را برای تاریخ روایت می‌کند و انسان‌های حقیقت‌طلب وبا ایمان همچون قطره‌ای خود را به این اقیانوس وصل می‌کنند.
 حضور پررنگ مردم در مراسم اربعین، شایسته تحسین است؛ این امر نتیجه بصیرت و آگاهی مردم جهان اسلام است. اربعین نشان داد می‌توان با مذهب‌ها و حتی ادیان مختلف حول یک محور تجمیع شد و حسین (ع) این محور است. شخصیتی که باگذشت از جان عزیزترین کسانش نشان داد مرگ باعزت‌تر از زندگی در ذلت است و این‌گونه نام خود را در تاریخ بشریت جاودانه کرد.

 عاشورا کلاس درسی برای انسان‌های آزاده است

 فرهاد ذوالفقار پور، استاد دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، اظهار داشت: حضرت سیدالشهدا با قیام خود در عاشورا درس‌های بزرگی نه تنها به مسلمانان بلکه به کل بشر داده است و اولین درس این است که علاوه بر اعتقاد به خدا باید به خدا اعتماد خالصانه داشت.

 وی افزود: دومین درس این است که اسلام محمدی و پیروی از ائمه و اصل ولایت‌فقیه گنجی است که برای حفظ و تداوم آن حتی جان، خانواده، یاران و همراهان پاک و مخلص و صادق امام ارزش نثار را دارد و این در نتیجه اعتقاد به همراه اعتماد خالصانه به وعده‌های الهی حاصل می‌شود و این درس را شهدای انقلاب و دفاع مقدس و شهدای مقاومت با نثار جانشان عملیاتی کردند.

 ذوالفقار پور تصریح کرد: سومین درس این است که اگر یکی از چراغ‌های اصول‌دین و فروع دین در باور و اعتقادمان خاموش باشد یا کم‌فروغ، اعتماد به خدا را در قلب‌ها متزلزل خواهد کرد و در پیچ‌های تاریخی ما را از قطار مکتب الهی ولایت و امامت پیاده خواهد کرد.

 استاد دانشگاه محقق اردبیلی چهارمین درس اربعین را تقویت اراده دانست و گفت: مؤمن باید توان و اراده ایثار از جان و مال، توان و اراده استدلال در دفاع از دین و تبیین عظمت گنجینه معارف الهی را داشته باشد و این مؤمن را زیبا و تسخیرکننده و محبوب قلب‌ها می‌کند و ما این را در خطبه‌های امام حسین (ع) و حضرت زینب (ع) به‌وضوح می‌بینیم.

 وی ادامه داد: پنجمین درس این است که اگر در پیروی و دفاع از امامت ولایت و دین خدا تشکیلاتی و منسجم عمل نکنیم دیریازود از اردوگاه ولایت و ائمه خارج یا خارجمان خواهند کرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: درس ششم این است که ایثار جان و مال، خانواده و همراهان و با میل خود آنها در راه خدا هرگز شکست نیست؛ بلکه طبق وعده‌های الهی یک پیروزی و کسب عزت بی‌نهایت است و هفتمین درس برائت از ظالم و دفاع از حق است که اهمیت آن نیاز به توضیح ندارد.

 ذوالفقار پور تأکید کرد: هشتمین درس این است که سلامت فکری و فرهنگی، عبادی و اعتقادی و اعتمادی بر پایه اصول و فروع اسلام تنها ضرورت عظمت و معنابخشی زندگی و زیبا شدن محیط زندگی و سرزمین زیستی است و نهمین درس که آن را در پیاده‌روی‌های اربعین حسینی و عاشورایی می‌بینیم این است که مکتب ائمه پایه‌های محکم یک اندیشه قوی تمدن‌ساز و افتخارآفرین برای بشر را دارد و این مکتب همه پیشران‌های لازم برای تمدن‌سازی عظیم را در دست ما قرار داده است و ما می‌بایست آنها را عملیاتی کنیم و دنیا تشنه این معارف است.

 پیاده‌روی اربعین قلب‌ها را به هم نزدیک می‌کند

 حجت‌الاسلام مهدی ستوده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما» اظهار داشت: امام حسین علیه‌السلام الگویی برای انسان‌های آزاداندیشی شده است که در دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم برای درست‌کردن جامعه و برپایی حاکمیت علوی و حاکمیت الهی قیام کردند.
 وی افزود: تمام رهبران آزاداندیش امام حسین (ع) را به‌عنوان الگویی برای خود قرار داده‌اند و این نگاه فقط مختص شیعیان نیست؛ چون امام حسین (ع) هدفش نجات بشریت بود.
 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل تصریح کرد: از اهداف اصلی سیدالشهدا نجات بشریت و ایجاد جامعه‌ای پر از مهر و محب بود و زندگی سیدالشهدا علیه‌السلام باگذشت و ایثار با نشان‌دادن توحید محوری و حکمرانی الهی سرمشقی برای تمامی حاکمیت‌ها است.

وی ادامه داد: حر بن یزید ریاحی با لشکر خود مقابل آقا سیدالشهدا علیه‌السلام ایستاد؛ ولی رفتار و سخنان امام حسین (ع) مانند چراغی در قلب سیاه حر بود و سیدالشهدا حتی آنهایی که به ایشان اهانت کرده بودند نکشت و همه نامه‌هایی که برای ایشان نوشته بودند در روز عاشورا به رودخانه فرات انداخت تا مشخص نشود چه کسانی از ایشان دعوت کرده بودند.

ستوده ادامه داد: گذشت، بزرگ‌ترین ویژگی آقا سیدالشهدا بود و در شرایط فعلی و در موقعیت حاضر آرمان و اهداف آقا سیدالشهدا به‌عنوان نیازمندی‌های جهان تلقی می‌شود و سیدالشهدا جامعیت و جهان‌شمول و ابدیت برای بشریت به ارمغان آورده است.

اربعین تداوم مقاومت در قالب یک حرکت اجتماعی است

  عباس فنی اصل پژوهشگر دینی در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما» اظهار داشت: پیاده‌روی اربعین نمادی از تداوم مقاومت در قالب یک حرکت سیاسی‌اجتماعی است که امروز ما در جامعه اسلامی شاهد آن هستیم و این حرکت برگرفته از نهضت مقاومت است.
  وی افزود: پیاده‌روی اربعین و حضور انسان‌های حق‌طلب در این همایش نماد دفاع از حریم تشیع و ائمه است و نشانگر مقاومت مردم در مقابل ظلم است.
  این استاد دانشگاه ادامه داد: مهم‌ترین مسئله مسلمانان در برهه کنونی مسئله فلسطین است و همان‌گونه که امام (ره) فرمودند اسرائیل یک غده سرطانی است و این رژیم منحوس هیچ‌وقت به قانع‌شدن راضی نیست و روزبه‌روز به بخش‌های مختلف ریشه می‌اندازد و طبق دیدگاهشان می‌خواهند از نیل تا فرات را غصب کنند و تنها خودشان را انسان برتر می‌دانند.

  فنی اصل تصریح کرد: یکی از ایده‌های خطرناک صهیونیست‌ها این است که فقط خودشان را انسان پاک می‌دانند و معتقد هستند بقیه باید نابود شوند و با این دیدگاه‌ها اسرائیل برای اینکه خود را احیا کند و حیات جدید به خود ببخشد در سال ۲۰۰۶ میلادی مصادف با ۱۳۸۵ شمسی تصمیم گرفت حمله گسترده‌ای به لبنان باهدف کشتند افراد غیرنظامی حزب‌الله لبنان انجام دهد.

 این پژوهشگر تصریح کرد: اسرائیل با اعتمادبه‌نفس در آن دوره ادعا کرد در عرض ۶ روز حزب‌الله را کلاً از بین می‌برم امام با وجود بیش از ۳۰ هزار نیرو و تجهیزات به‌روز حمله گسترده‌ای به حزب‌الله انجام داد ولی نتوانست در مقابل اراده حزب‌الله کاری انجام دهد و جبهه مقاومت یکی از تاریخی‌ترین مقاومت‌ها را از خود نشان داد.

 

انتهای خبر/

اشتراک‌گذاری

  • اربعین آینه مکتب عاشورا

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وهفت به‌اضافه هشت