سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 47200
  • بازدید: 93
  • 1403/06/10 - 14:05:00

امام‌جمعه سرعین:

استقرار نظام بانکداری اسلامی ضروری است

امام‌جمعه شهرستان سرعین گفت: تحریمِ ربا، اصل کلی همه شریعت‌های الهی است، از این رو استقرار نظام بانکداری اسلامی برای برقراری عدالت اجتماعی از ضروری‌ترین اهداف نظام اسلامی است.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد شیرعلیپور در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، اظهار داشت: قانون عملیات بانکی بدون ربا که در روز ۸ شهریور سال ۱۳۶۲ تصویب شد و در ۱۰ شهریور ۱۳۶۲ به تأیید شورای نگهبان رسید و چنین روزی، روز بانکداری اسلامی نام‌گذاری شد.

 وی اظهار داشت: سرمایه به منزله رگ حیات یک نظام اقتصادی، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده رشد و توسعه اقتصادی است. میزان رشد اقتصادی در گرو بهره‌وری اقتصاد است و این به چگونگی فرایند سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

 امام‌جمعه شهرستان سرعین گفت: بنابراین سرمایه‌گذاری نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد اقتصادی دارد و بانک‌ها نقش بسزایی را در تأمین سرمایه‌های اقتصادی دارند. از آنجا که در اقتصاد وظیفه تجهیز و تخصیص منابع مالی برعهده بانک‌ها قرار دارد، نقش آنها برای توسعه اقتصادی در هر جامعه‌ای انکارناپذیر است.

  شیرعلیپور تصریح کرد: اما حقیقت آن است که بانک‌ها برای نظام اقتصادی می‌توانند نقش تیغ دودَم را ایفا کنند، یعنی هم می‌توانند یک نظام اقتصادی را شکوفا کنند و هم می‌توانند آن نظام را به انحطاط سوق دهد؛ به همین جهت موضوع بانک از مسائلی است که همواره مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است.

 وی افزود: تحریمِ ربا، اصل کلی همه شریعت‌های الهی از جمله دین مبین اسلام است. از این رو استقرار نظام بانکداری اسلامی برای برقراری عدالت اجتماعی جزء ضروری‌ترین اهداف نظام اسلامی است.

 امام‌جمعه شهرستان سرعین در پایان سخنان خود اظهار داشت: اساس نظام بانکداری جهان امروز، بر ربا و بهره استوار است و در کشورهای سرمایه‌داری این نظام که در حقیقت شکل تکامل‌یافته و پرسودترِ نزول‌خواری است که با احکام الهی در تضاد کامل قرار دارد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: در نظام بانکداری بدون ربا که مورد توجه اسلام است به طور کلی تنزیل اسناد تجاری تحت عنوان خرید دین مجاز شناخته شده است. این اسناد اگر حاکی از طلب واقعی دارنده سند باشد، می‌تواند نزد بانک‌های تجاری دولتی یا خصوصی، تنزیل شود و اگر حاکی از طلب واقعی نباشد، فقط به چند طریق تنزیل آن‌ها شرعاً صحیح است.

  انتهای خبر/



انتهای خبر/

اشتراک‌گذاری

  • استقرار نظام بانکداری اسلامی ضروری است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
یازده به‌اضافه دو