سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 124
  • بازدید: 1,745
  • 1403/06/26 - 14:00:00

راه‌چاره‌ حذف بوی بد آب پارس‌آباد کدام است؛

سد عمارت؛ ناجی آب ۴ شهرستان اردبیل

سد عمارت؛ ناجی آب ۴ شهرستان اردبیل

طعم نامطبوع آب شرب پارس‌آباد مشکلی است که شهروندان می‌خواهند راه‌حل قطعی برای آن پیدا شود که در این بین برخی از مسئولین معتقدند برای رفع دائمی این معضل باید به فکر تأمین آب شرب از سد عمارت بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»،  از چند وقت پیش در شهر پارس‌آباد، اهالی منطقه به شدت از بوی نامطبوع آب شرب شکایت دارشتند، حتی  به ادعای برخی از شهروندان آب آشامیدنی این شهر به دلیل بوی بد و تغییر طعم، غیرقابل مصرف شده بود.

 به گفته اهالی از موقعی که  آب برای چند روز در ماه گذشته، به علت ترکیدگی شبکه آبیاری مغان که تأمین‌کننده آب شرب شهرهای شمالی استان است، قطع شد، پس از وصل مجدد آب، بوی نامطبوع و طعم غیرعادی آن، به ویژه در پارس‌آباد، محسوس شده است و البته ادامه این وضعیت اهالی  را نگران کرده و از تریبون‌های مختلف مردم از مسئولین خوستند تا به این مشکل رسیدگی کنند.

 فرماندار پارس‌آباد: مردم از سلامت و بهداشت آب شرب اطمینان داشته باشند

 جابر جهان‌بین، فرماندار پارس‌آباد، با ابراز امیدواری به رفع این مشکل در کمترین زمان ممکن گفت:  این مشکل به دلیل سیلاب‌های اخیر در بالادست ایجاد شده و امیدوار است با تدابیر لازم، این وضعیت بهبود یابد.

وی  افزود: در بازدید میدانی طعم و بوی آب کانال و تصفیه‌خانه را بررسی شد و میتوان گفت کیفیت آب شرب به شرایط عادی برگشته و طی روز های آتی هیچ آثار بویی در آب شرب نخواهد بود

جهانبین  با اشاره به اخذ نظر نظرات کارشناسان و مسولان ذیربط اذعان کرد: مردم از سلامت و بهداشت آب شرب اطمینان داشته باشند.

نماینده مردم پارس آباد در مجلس: هدفگذاری برای تأمین آب 4 شهرستان از سد عمارت
ابراهیم فهیمی نماینده مجلس شهرستان های پارس آباد، اصلاندوز و بیله سور در خصوص تدابیر برای رفع مشکل آب آشامیدنی گفت: در جلسه‌ای که با شورای تأمین شهرستان در فرمانداری برگزار شد، موضوع بوی نامطبوع آب و مسائل مربوط به آب شرب مورد بررسی قرار گرفت و در این جلسه، جوانب مختلف موضوع بررسی و بازدید میدانی از کانال‌های آبرسان، پمپاژها، حوضچه‌ها و تصفیه‌خانه‌ها انجام شد و همچنین گزارش‌های تخصصی از مسئولین تصفیه‌خانه‌ها و شبکه بهداشت شهرستان نیز دریافت شد.
وی افزود: نتایج نشان داد که هیچ نگرانی از بابت مسمومیت یا آلودگی خاصی وجود ندارد و نگرانی‌های مطرح شده به دلیل سیلاب‌های اخیر، سرریز آب از سدها و مشکلاتی در کانال اصلی آب مغان بوده که این مشکلات اکنون رفع شده است.
فهیمی در ادامه  گفت: بوی نامطبوع ناشی از این عوامل بود که با اقدامات انجام شده، به طور قابل توجهی کاهش یافته و در برخی مناطق از بین رفته است و تصفیه‌خانه‌ها نیز تمهیداتی برای رفع نواقص اندیشیده‌اند و در حال حاضر هیچ نگرانی وجود ندارد.
وی در خصوص انتقال آب شرب از سد عمارت به چهارشهرستان پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار و جعفرآباد تصریح کرد: شعار انتخاباتی ما بر استفاده از آب سد عمارت بود که  این آب از چشمه‌های ییلاق‌ها و برف سبلان تأمین می‌شود و هدف ما این است که شهرهای اصلاندوز، پارس آباد و بیله سوار و جعفرآباد و همچنین خانواده‌ها در منازل و صنایع خود از این منبع آبی بهره‌مند شوند.

  مدیر امور منابع آب مغان: آلودگی خاصی  در سد میل مغان مشاهده نشده است
سید عباس مینایی  مدیر امور منابع آب مغان نیز در خصوص مشکلات اخیر در خصوص آب شرب منازل در شهرستان پارس‌آباد، گفت: مسئله اصلی این است که نظرات در مورد منابع آب خام متفاوت است و هنوز به یک جمع‌بندی نرسیده‌ایم و امور آب منطقه ای مسئول تأمین آب کشاورزی و آب خام برای شرب هستیم وآب خامی که ما به آب و فاضلاب ارائه می‌دهیم باید از نظر آلودگی مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا، اگر آب آلوده باشد، آب و فاضلاب باید ما را مطلع کنند. همچنین، در ورودی آب، آزمایشات لازم باید در ابتدا انجام شود.

وی افزود: منابع آبی شامل رود ارس و کانال‌ها هستند و علیرغم صحبتهایی که می‌شود بوی نامطبوع آب ناشی از ترکیدگی لوله‌های اصلی کانال آب نیست  چرا که یک فاصله  ۲۲ روزه بین ترکیدگی و مشکل کنونی وجود دارد.

مینایی اضافه کرد: وقوع سیلابی در اواخر ماه گذشته باعث افزایش کدورت آب و ورود آن به تصفیه‌خانه‌ها شد و اینکه  که تصفیه‌خانه‌ها باید مورد بازبینی قرار گیرند تا معایب آن‌ها برطرف شود چرا که بنا بر مستندات تصاویری که از آب شرب داخل منازل و کانال‌ها به دست آمده، نشان می‌دهد که آب شرب داخل منازل به مراتب از آب کانال ها کدرتر و آلوده تر است.

وی همچنین بیان کرد: در تصفیه‌خانه‌ها، پالایش آنلاین انجام می‌شود و در صورت آلودگی آب، باید قطع شود و حتی محیط زیست نیز می‌تواند پالایش آنلاین داشته باشد و تا جایی که اطلاع یافتیم در سد میل مغان آلودگی خاصی مشاهده نشده، اما برخی فلزات مانند آهن و منگنز با غلظت بالا وجود دارند که باعث بوی نامطبوع می‌شوند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان پارس آباد: برنامه‌ریزی برای ارتقاء استانداردهای تصفیه‌خانه‌ها در دست اقدام است
اخوان مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان پارس آباد هم گفت:در حوزه صلاحیت آب منطقه‌ای، اگر امکان انتقال آب سد میل مغان به تصفیه‌خانه وجود داشته باشد، می‌توان از آن بهره‌برداری کرد و در زمینه کیفیت آب مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات موجود در حال حل شدن است.

وی افزود: در چند روز گذشته هیچ گزارشی درباره بوی نامطبوع آب دریافت نشده و تمهیدات در تصفیه‌خانه افزایش یافته است. همچنین، برنامه‌ریزی برای ارتقاء استانداردهای تصفیه‌خانه‌ها در دست اقدام است.

 می‌توان از سد عمارت بهترین آب را به پارس‌آباد انتقال داد

دو هفته پیش بود که که امام‌جمعه موقت پارس‌آباد با انتقاد از بوی نامطبوع آب شرب در شهرستان پارس‌آباد، در تریبون نمازجمعه گفت: طعم و بوی آب شرب پارس‌آباد غیرقابل‌تحمل است و ما انتظار داریم مسئولین استانی بدون توجیه و با حفظ شأن و احترام مردم شهرستان پارس‌آباد این مسئله را حل کنند.

به گفته حجت‌الاسلام‌ حسن باقری برای حل مشکل آب شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز و جعفرآباد می‌توانند از سد عمارت بهترین آب را به این شهرستان‌ها انتقال دهند.

 امام‌جمعه موقت پارس‌آباد تصریح کرده بود: علی‌رغم سخنان فراوان در مورد آزمایش‌ها و سالم‌بودن آب رود ارس ما همچنان روی این مسئله بحث داریم و معتقدیم واقعیت برخلاف حرف‌هایی است که گفته می‌شود و ما از مسئولین می‌خواهیم به فکر آب شرب از سد عمارت باشند.

گرچه طبق آخرین اخبار رسمی و طبق اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل، علت بو و طعم بد آب آشامیدنی شهرستان پارس‌آباد ناشی از ایجاد شوک بیولوژیکی در رودخانه است که پس از سیلاب ایجاد شده است، اما در شرایط کنونی این سوال مطرح است که بر فرض درست بودن این اظهارات، آیا با وقوع هر سیلابی  چنین وضعیت آب شرب بد، تداوم خواهد داشت یا برای پیشگیری از چنین اوضاعی راهکارهای کارشناسی در نظر گرفته شده است؟ باید منتظر ماند و دید که مسئولین ذیربط در ادامه برای رفع مشکل آب شرب پارس آباد چه راهکار اساسی اتخاذ خواهند کرد.

طعم نامطبوع آب شرب پارس‌آباد مشکلی است که شهروندان می‌خواهند راه‌حل قطعی برای آن پیدا شود که اگر غیر از این باشد، تبعات این مشکل از جمله مهاجرت جبران‌ناپذیر خواهد بود.

اخبار مرتبط:

علت بوی بد آب پارس‌آباد مشخص شد

آب شرب پارس‌آباد آلوده نیست

انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • سد عمارت؛ ناجی آب ۴ شهرستان اردبیل

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
دوازده منهای یک