سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: سیاسی
  • کد خبر: 11
  • بازدید: 555
  • 1403/06/16 - 15:36:29

امام‌جمعه موقت اردبیل:

عزت اسلامی بدون وحدت اسلامی محقق نمی‌شود

عزت اسلامی بدون وحدت اسلامی محقق نمی‌شود

امام‌جمعه موقت اردبیل گفت: عزت اسلامی بدون وحدت اسلامی محقق نمی‌شود، البته وحدت منافاتی با حق‌جویی مسلمانان و حق‌گویی علماء و اندیشمندان ندارد.

 گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، حجت‌الاسلام‌‌ صابر اکبری جدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه اردبیل، ضمن گرامی‌داشت حلول ماه ربیع‌الاول اظهار داشت:  در این ماه مناسبت بزرگ ولادت  پیامبر(ص) اتفاق افتاده است؛ ولادتی که بزرگترین و باشکوه‌ترین پدیده همه هستی است و این مهم که با خلقت انسان خداوند احسن‌الخالقین شد، در ولادت پیامبر اسلام(ص) معنا می‌شود.

امروز عامل اصلی وحدت امت، وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) است 

 وی افزود: اگر پیامبر نبود احدی شایستگی دریافت معارف الهی قرآن را نداشت و بشریت برای همیشه از این هدایت ربانی محروم می‌ماند.

امام جمعه موقت اردبیل گفت: در حقیقت پیامبر(ص) اعجاز بزرگ خلقت است و دریافت قرآن بخشی از ظرفیت وجودی اوست؛ پیامبر(ص) اگرچه رسول و حامل پیام‌های خداوند است ولی قرآن به صراحت خود او را بزرگترین پیام گویای خدا می‌داند و اطاعت از او را هم ردیف با اطاعت خدا ذکر می‌کند و بدون استثنا اطاعت از همه فرامین او را فرض و شرط ایمان می‌داند.

وی با بیان اینکه پیامبر مانند فرماندهی است که با حکم الهی رسالت پیدا می‌کند و خود عین رسالت می‌شود که فرمان او فرمان خداست، تصریح کرد: وحدت اسلامی همواره به صراحت مورد تاکید قرآن بوده است و پیامبر(ص) در سخن، عمل و توصیه آن را تجسم بخشیده است و با اعلام اخوت ایمانی میان همه مسلمانان، مناسبت اجتماعی انسان‌ها را مانند نسبت خونی قرار می‌دهد.

دشمن همواره درصدد گسترش تفرقه در جهان اسلام است

اکبری جدی تصریح کرد: در طول تاریخ اسباب تفرقه در جهان اسلام کم کم نهادینه شده و دشمن در گسترش و تثبیت آن کوشیده است.

امام جمعه موقت اردبیل با تبیین عوامل وحدت مسلمانان در تاریخ معاصر گفت: امروز عامل اصلی وحدت امت،  وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) است که تاریخ زندگی آن حضرت، روشن و سیره عملی و گفتاری ایشان آشکار است.

 قرآن پایه دیگر وحدت امت اسلامی است 

وی ادامه داد: قرآن پایه دیگر وحدت امت اسلامی است که از زبان مبارک پیامبر اکرم (ص) به مسلمانان خوانده شده و امروز تنها و تنها یک متن از قرآن در میان همه مسلمانان شناخته شده و می‌شود؛ اعتقاد به توحید و خدای واحد که از طریق پیامبر(ص) و قرآن معرفی شده پایه دیگر وحدت مسلمانان است.

اکبری جدی اضافه کرد: اگرچه به شیوه انی خداوند منشأ نزول قرآن و رسالت پیامبر(ص) اسلام است ولی از نظر لمّی ما هرچه از قرآن و توحید دریافت کرده‌ایم از شخص پیامبر(ص) گرفته‌ایم اینجاست که شخص و شخصیت پیامبر(ص) جایگاه اول را پیدا می‌کند.

رکن دیگر وحدت امت اسلامی ولایت و محبت اهل‌بیت پیامبر(ص) است

وی خاطرنشان کرد: رکن دیگر وحدت امت اسلامی ولایت و محبت اهل‌بیت پیامبر(ص) است که در قرآن به صراحت تطهیر شده‌اند و همه مفسران مصداق آن را در شأن نزول آیه تصریح کرده‌اند و پیامبر نیز به وضوح دو میراث گرانمایه را به امت اسلامی سفارش کرده است:  قرآن و عترت و اهل بیت در این میان جایگاه مولای متقیان امیر المومنین علی علیه السلام ممتاز است و همه فرق و مذاهب اسلامی او را تقدیس می‌کنند.کسی که پیامبر (ص) در آخرین سفر خود در حجة‌الوداع به صراحت او را امیر و ولی همه مسلمانان معرفی کرد و به فرمان خدا دین را اکمال و نعمت را تمام کرد.

امام خمینی(ره) با اعلام هفته وحدت حربه دشمنان را خنثی کرد 

امام‌جمعه اردبیل افزود: اگرچه دشمن همواره کوشیده عناصر وحدت را به عناصر تفرقه تبدیل کند حتی از چند روز اختلاف در روایت تاریخ ولادت او هم نگذشته است ولی امام خمینی(ره) که به صورت هوشمندانه انقلاب اسلامی را رهبری کردند، پیامبر اسلام(ص) را محور اصلی وحدت امت اسلامی قرار داده و حربه دشمنان را با اعلام هفته وحدت خنثی کردند.

وی ادامه داد: دعوت به وحدت تاکتیک انقلابی امام نبود بلکه استراتژی انقلاب اسلامی بوده است همچنان که راهبرد همه ائمه اطهار(ع)، بزرگان و فقهای اسلام بوده است چرا که توصیه اکید قرآن و شخص پیامبر(ص) به ویژه برای پس از درگذشت خود، وحدت امت بوده است.
وی گفت: عزت اسلامی بدون وحدت اسلامی محقق نمی‌شود؛ البته وحدت منافاتی با حق‌جویی مسلمانان و حق‌گویی علماء و اندیشمندان ندارد زیرا روشن است که دعوت به تفرقه و نفرت‌پراکنی میان مسلمانان تنها از حلقوم باطل خارج می‌شود و از زبان شیطان جاری می‌شود.

انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • عزت اسلامی بدون وحدت اسلامی محقق نمی‌شود

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سه منهای یک