سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اقتصادی
  • کد خبر: 226
  • بازدید: 459
  • 1403/07/02 - 14:17:46

برخی آمار اردبیل تأمل‌برانگیز است؛

رتبه چهارم اردبیل در نرخ تورم

رتبه چهارم اردبیل در نرخ تورم

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران در شهریورماه ۱۴۰۳، نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور به ۳۴.۲ درصد رسیده است که این رقم در استان اردبیل ۳۶.۹ درصد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، مرکز آمار ایران، نمودار آمار نرخ تورم در شهریورماه را منتشر کرد که بررسی داده‌های این مرکز نشان می‌دهد نرخ تورم در استان کم‌برخوردار اردبیل قابل‌توجه بوده و رتبه چهارمی را در کشور به خود اختصاص داده است.
 

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران در شهریورماه ۱۴۰۳، نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور به ۳۴.۲ درصد رسیده است که این رقم در استان اردبیل به ۳۶.۹ درصد است.

بر اساس این نمودار، اصفهان با ۳۷.۹ بالاترین نرخ تورم شهریورماه را به خود اختصاص داده است؛ آذربایجان غربی با ۳۷.۱ درصد، خراسان جنوبی با ۳۷درصد و اردبیل با ۳۶.۹ درصد، رتبه‌های بعدی بالاترین نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

نرخ بالای تورم در استان محروم اردبیل در حالی است که درآمد سرانه اردبیل نصف میانگین کشوری است و این استان در شاخص‌های زیربنایی همچون ارتباطات، صنایع بزرگ و مسکن با مشکل مواجه است.
طبق آنچه که سید کمال‌الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در شهریورماه امسال اعلام کرده است در استان اردبیل از حدود ۴۳۰ هزار خانوار حدود ۳۰۰ هزار دارای مسکن و ۱۳۰ هزار خانوار فاقد مسکن شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۹۰ هزار نفر کاملاً مستأجر بوده و بقیه هم به‌نوعی در واحدهای اقوام سکونت دارند.
 

این آمار قابل‌توجه و تأمل‌برانگیز از اقتصاد و نرخ تورم در استان اردبیل تلنگری برای مسئولان است تا چاره‌ای اساسی برای رفع مشکلات زیرساختی استان اردبیل اتخاذ شود تا در آینده این استان بتواند به جایگاهی که شایسته آن است دست یابد.
 

بر اساس داده‌های آماری شهریورماه مرکز آمار ایران نسبت به همین اطلاع فاصله میان نرخ تورم خانوارهای کشور در بین دهک‌های اول تا دهم در این بازه به ۴.۱ درصد رسیده است؛ همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور به ۳۱.۲ درصد و تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۱.۷ درصد اعلام شده است.
 

پیش‌ از این نیز استان اردبیل در شاخص فلاکت بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده بود.


انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • رتبه چهارم اردبیل در نرخ تورم

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وهفت منهای هفت