- کد خبر: 25719
- بازدید: 3,446
- 1394/11/18 - 09:17:11
انتخاب نماینده اصلح در گرو نهادینه شدن فرهنگ صحیح دموکراسی
مالک یوسفی کارشناس الهیات و معارف اسلامی در یادداشتی تحت عنوان «انتخاب نماینده اصلح در گرو نهادینه شدن فرهنگ صحیح دموکراسی» نوشت: تا فرهنگ صحیح دموکراسی در جامعه ما نهادینه نشود نماینده اصلح انتخاب نخواهد شد...
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ، به نقل از مغان امروز، مالک یوسفی کارشناس الهیات و معارف اسلامی در یادداشتی تحت عنوان «انتخاب نماینده اصلح در گرو نهادینه شدن فرهنگ صحیح دموکراسی» نوشت: تا فرهنگ صحیح دموکراسی در جامعه ما نهادینه نشود نماینده اصلح انتخاب نخواهد شد.
وی در یادداشت خود انتخابات را بخشی از سیاست می داند و ادامه می دهد، جوامع امروزی، همانگونه که ناگزیر از پرداختن به سیاست هستند، همانطور نیز ناگزیراند که به امر انتخابات توجه نشان دهند. بلکه به آن اهمیت ویژه قایل گردند زیرا بخشی از سلامتی جامعه و ماندگاری فرهنگ به امر سیاست ( انتخابات ) مربوط می شود.
یوسفی در این یادداشت ادامه می دهد تا فرهنگ صحیح دموکراسی در جامعه ما نهادینه نشود نماینده اصلح انتخاب نخواهد شد ریشه انتخاب صحیح را اگر در متن تاریخ اسلام بررسی کنیم به زمان امام علی(ع) برمی گردد زمانیکه پیامبر (ص) به علی (ع) فرمودند: یا علی تا زمانی که مردم از شما نخواستند، به میدان سیاست وارد نشو.
امام علی هم به حرف پیامبر(ص) عمل نمودند و 25 سال سکوت کردند تا اینکه مردم به خانه علی (ع) هجوم آورده و از ایشان خواستند خلافت را بدست بگیرد البته امام علی (ع)به زور و با شرایط پذیرفتند.
پس این، یک فرهنگ صحیح دموکراسی است و ببینید ما چقدر با آن فرهنگ فاصله داریم اگر غیر از این باشد انتخاب ما نتیجه نخواهد داد که در هر دوره نارضایتی خودمان را از انتخاب نماینده اظهار می کنیم.
مردم باید قبل از اینکه نامزدها بدون درخواست مردم به میدان بیایندخودشان بگردند و افراد اصلح را بدون تعصب،قومیت گرایی و بومی گرایی پیدا کنند و از آنها درخواست کنند که به صحنه بیایند البته برای تسهیل این امر نیاز به حزب های منسجم و فعال داریم و با رعایت این وضع دیگر هرکس و ناکسی وارد صحنه نخواهند شد.
کارشناس الهیات و معارف اسلامی اهل بیله سوار مغان در بخش دیگری از یادداشت خود می نویسد: انتخابات محل امتحان جامعه است و تمام کسانی که خود را نامزد میکنند و تمام کسانی که رأی میدهند روز قیامت باید دربارۀ نیت خود و علت تشخیص خود و رفتار انتخاباتی خود توضیح بدهند.
جالب این است کسانی که رأی ندهند هم به سختی مورد سوال و مؤاخذه قرار خواهند گرفت. شرکت در این امتحان از نظر دینی اختیاری نیست. البته قانون اجبار نمیکند، ولی قیامت خواهند پرسید: چرا دربارۀ جامعه خودت احساس مسئولیت نکردی؟
ما باید با یکدیگر گفتگو کنیم و سلایق شخصی را کنار بگذاریم و تمام چیزهایی که بلدیم را به کار بگیریم و خود را برای رفتار انتخاباتی صحیح آماده کنیم. به صورتی که بتوانیم به خدا پاسخگو باشیم.البته قبل از قیامت مردم هرچه را انتخاب کنند، در همین دنیا نتیجۀ آن را خواهند دید.
عوامل مهم در انتخابات
در «امتحان انتخابات» دو عامل مهم بسیار تعیین کننده است: یکی «تشخیص مردم»، دیگری «تقدیر الهی»
تشخیص افراد غالباً ناشی از گرایشات آنهاست اگر کسی عمیقاً گرایشات انسانی و الهی داشته باشد، معمولا کمتر در تشخیص اشتباه میکند، ولی به هرحال انسان جایز الخطاست و گاهی با همه خوبیهایی که دارد، ممکن است در اثر غفلتهایی خطا کند البته اشتباه کردن در تشخیص جرم نیست، ولی اگر ریشۀ این اشتباه چیزی بیشتر از غفلت باشد و یک گرایش منفی پنهان مثل تکبر یا حسادت باشد فرد معاقب خواهد بود.
عامل دیگر تقدیر الهی است اگر خدا بخواهد جامعه یا افرادی را مورد امتحان خاصی قرار دهد، نتیجۀ متناسب با آن را مقدر خواهد فرمود و مقدمات آن را هم فراهم خواهد کرد.
در هر صورت انتخابات و جایگاه سیاسی و اجتماعی آن نیازمند این است که در محیط مناسب و شرایط مساعد رشد داده شود.
انتهای پیام /
دیدگاهها