سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 2742
  • بازدید: 1,611
  • 1391/07/25 - 03:49:27

سایه سنگین پهباد روی امنیت اسرائیل!

حضور هواپیمای بدون سرنشین حزب الله درآسمان اسرائیل و به ویژه در نزدیکی سایت هسته‌ای دیمونا موج خبری بزرگی را در رسانه‌های جهان و به ویژه در رسانه‌های منطقه ایجاد کرده است.

آن چنان که حتی پایگاه خبری «دیفنس» اسرائیل هم درباره رخ دادن چنین اتفاقی و نفوذ حزب الله در خاک اسرائیل به این نکته اشاره میکند که بعد از حادثه اخیر، تأسیسات گازی اسرائیل در دریای مدیترانه امنیت ندارد. همچنین این سایت ادامه میدهد: پرواز هواپیمای حزب الله مسئله حفاظت از تاسیسات گازی اسرائیل را در دریای مدیترانه به موضوعی بسیار مهم و فوری تبدیل کرده چرا که ورود این هواپیما نشان دهنده رویکردهای هجومی جدید حزب الله است.

با توجه به مسائل مطرح شده از این پایگاه خبری مشهور و همچنین مسائلی که در دیگر رسانههای اسرائیلی گفته میشود به نظر میرسد که این اتفاق شوک قابل توجهی را به دولتمردان اسرائیلی وارد آورده است. آن چنان که آنان فرودگاه اسرائیل را تعطیل کردهاند .فرودگاهی که بنابر گزارشهای رسانهها تاکنون سابقه تعطیلی به این صورت را ندارد.

اتفاق و موج خبری همراه آن در شرایطی صورت میپذیرد که در چند هفته اخیر اسرائیل تهدیدهای یک جانبهای علیه حزب الله و ایران بیان میکرد. به باور کارشناسان  در پس این تهدیدات پیاپی، نوعی خودنمایی نظامی-امنیتی دیده میشد. اما با ورود پهباد حزب الله لبنان که به تعبیر روزنامه هاآرتص، چاپ تل آویو، نسبت به پهبادهای به کار گرفته شده در جنگ سی وسه روزه  کامل تر وپیشرفته تر محسوب میشود این جنگ روانی کاملا خنثی شده به نظر میرسد. چرا که در حال حاضر این امنیت اسرائیل است که با شکسته شدن حریم هوایی این کشور زیرسئوال رفته و حتی نظامیان این کشور باید پاسخگوی افکار عمومی خود باشند.

نباید فراموش کرد که مقامات اسرائیلی با بزرگ نمایی قدرت نظامی خود در این چندماه انتظارات را در جامعه اسرائیل افزایش دادهاند. یعنی به طور مشخص در دو ماه گذشته، مسئولان سیاسی اسرائیل سعی داشتند تا از نظر امنیتی به شهروندان خود امنیت خاطر بدهند. اما ورود پهباد جدید که اسرائیل آن را ساخته ایران عنوان میکند تمام این اطمینان بخشیها را خنثی کرده است. درهمین راستا بدون تردید مقامات تل آویو از این پس روزهای سختی در مقابل افکار عمومی خواهند داشت. از یک سو باید پاسخگوی شهروندانی باشند که به شدت مخالف ماجراجویی نظامی نتانیاهو ویارانش هستند و از سوی دیگر باید جوابگوی مخالفان داخل کابینه باشند که تا چند روز پیش از قدرت اسرائیل همراه با تردید صحبت میکردند.

علی فرازمند

اشتراک‌گذاری

  • سایه سنگین پهباد روی امنیت اسرائیل!

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هفت منهای پنج