- کد خبر: 31292
- بازدید: 2,116
- 1395/05/12 - 13:23:24
قطار اردبیل 13 ساله شد!
چهارسالگی دولت تدبیر و وعدههای خاک خورده
در چهارسالگی دولت تدبیر و امید آنچه که از شواهد امر برمیآید اینکه وعده پنج ساله این دولت برای شنیدهشدن سوت قطار در اردبیل را نباید زیاد جدی گرفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی، 12 مرداد ۱۳۹۲ بود که با تنفیذ حکم ریاست حسن روحانی توسط رهبری، وی رسما یازدهمین رئیس جمهور ایران شد تا برای چهار سال، زمام کشور را در دست بگیرد، امروز از آن تاریخ سه سال گذشته و رئیس جمهوری روحانی وارد سال آخر شد؛ سالی که همه همچنان بی صبرانه منتظر گشایش در اوضاع اشتغال، مسکن و اقتصاد مملکت هستند.
در استان غنی! اما محروم اردبیل، آنچه از دولت تدبیر و امید انتظار میرفت باز شدن قفل زنگ زده پروژههای بلاتکلیف متعدد استان و در راس آنها پروژه راه آهن اردبیل بود که از دید ناظران بر عملکرد مجریان و مردم این دیار هنوز کلید تدبیر در این استان چندان کارساز نبوده و بدتر اینکه برخی از قولها و وعدههای رئیس دولت یازدهم در هفتمین سفرش به اردبیل هم به جمع وعدههای زنگ زده پیوسته است.
29 مرداد سال 93 حسن روحانی در هفتمین سفر استانی خود وارد فرودگاه اردبیل شد و ساعتی بعد در جمع مردم اردبیل در ورزشگاه تختی اردبیل از 76 پروژه ای گفت که 67 تای این پروژهها در سال 93 و مابقی آن در سال 94 به بهره برداری خواهد رسید.
اختصاص اعتبار به راه آهن و اتمام این پروژه ظرف 4 تا 5 سال آینده، اختصاص اعتبار به پتروشیمی و ساماندهی 83 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیگر وعده هایی بودند که رئیسجمهور در اولین سفرش به اردبیل مطرح کرد، با اینکه در آستانه دوسالگی این سفر، آمارها و اظهارنظرهای متفاوت از تحقق این پروژهها از طرف مسئولان استان ارائه می شود اما آنچه مسلم است اینکه پروژه حیاتی راه آهن اردبیل که مطالبه جدی اهالی این دیار است همچنان جدی گرفته نشده و با وضعیت موجود، اهالی باید عمر نوح داشته باشند تا بالاخره صدای سوت قطار را بشنوند.
طبق اظهارات نمایندگان مجلس نهم از جمله مصطفی افضلی فرد، منصور حقیقتپور نشان متقنی از تحقق مصوبههای سفر رئیسجمهور به اردبیل در مورد راه آهن دیده نشد و 48 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته، سنخیتی با قول راه اندازی راه آهن اردبیل در طول 4 سال آینده ندارد، علاوه بر این نمایندگان مجلس دهم اردبیل با واقف بودن بر بودجه کم اختصاص یافته برای این پروژه حیاتی بر پیگیری جدی این مطالبه مهم تاکید دارند.
به گفته صدیف بدری، متاسفانه پروژه راه آهن اردبیل در اولویت برنامه های دولت و مجلس نبوده و از لحاظ بودجه در وضعیت اسفباری است.
وی تاکید کرد: مشکل فنی خاصی که جلوی پروژه راه آهن اردبیل را بگیرد وجود ندارد، در عین حال که نه در سال 94 و نه در سال 95 اعتبار خوبی برای این پروژه اختصاص نیافته اما امیدواریم در بودجه 96 این پروژه حیاتی در اولویت قرار بگیرد.
مسیر راه آهن میانه – اردبیل در سال 82 به طول ۱۷۵ کیلومتر، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع دراستان آذربایجان شرقی آغازشده و به تدریج وارد منطقه کوهستانی شده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزلاوزن به مسیر خود ادامه داده و به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت میدهد و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل – مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل میشود.
در حال حاضر این خط آهن ازمیانه تا اردبیل در یکی ازمسیرهای سخت از نظر توپوگرافی قرارگرفته و در این مسیر ۲۳ کیلومتر تونل وجود دارد و حدود ۷ کیلومتر پل بزرگ در این مسیر احداث خواهد شد.
کوهستانی بودن منطقه موجب پیچیده شدن عملیات ساخت شده است، در این راستا برای ساخت این خط ریلی به علت شرایط خاص جغرافیایی منطقه، بیش از ۵۸دستگاه تونل به طول ۲۳ کیلومتر باید احداث شود که تاکنون حفاری فوقانی ۱۶ کیلومتر آن صورت گرفته است.
برای پروژه راه آهن اردبیل - میانه به صورت میانگین سالیانه حدود ۳۰میلیارد تومان اعتبار برای آن منظور شده و در صورت ادامه این روند با احتساب مبالغ کلان مورد نیاز در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان لازم است که با این شرایط بد اقتصادی و مالی دولت، اتمام آن بیش از ۴۰ سال به طول خواهد کشید.
انتهای پیام/
دیدگاهها