سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

پنج‌شنبه 3 آبان 1403
  • کد خبر: 3386
  • بازدید: 1,123
  • 1391/08/13 - 12:24:13

ایران و هند مواضع نزدیکی در خصوص مسایل سوریه دارند

دهلی نو- معاون وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: مواضع و نگاه مقامات ایران و هند درقبال سوریه نزدیک بوده و هر دوکشور اتفاق نظر دارند که هرگونه دخالت خارجی مردود است.

به گزارش سبلانه به نقل از ایرنا ˈمحمد مهدی آخوند زاده ˈ که برای شرکت دردوازدهمین اجلاس اتحادیه همکاری های کشورهای حاشیه اقیانوس هند به دهلی نو سفر کرده امروز جمعه پس از دیدار اختصاصی ˈرانجان ماتهای ˈقائم مقام وزارت خارجه هند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا دردهلی نو اظهارداشت: دراین دیدار درخصوص موضوعات خاورمیانه و سوریه تبادل نظر شد.

وی اظهار داشت: در چارچوب اصول جنبش عدم تعهد ما باید برای برقرای صلح و ثبات در سوریه کمک کنیم و هم اکنون اخباری که بدست می رسد حکایت ازاین دارد که اجماع نظر در این خصوص در حال شکل گیری است.

معاون وزیر خارجه گفت: کسانی که دنبال آتش افروزی ، کشتن مردم بی گناه و دنبال برهم زدن امنیت در منطقه هستند، کم کم دچار انزوا می شوند.

وی گفت : آنچه که مورد قبول جامعه بین المللی و مردم منطقه است برقراری صلح و گفت وگو ازطریق ارتباطات بیشتر و قطع کمک های خارجی به تروریست هایی است که با عناوین و اهداف مختلف درصدد برهم زدن نظم و امنیت منطقه هستند.

اخوند زاده گفت:نگاه مقامات جمهوری اسلامی ایران و هند نگاه منطبق برهم بوده است و باتوجه نقشی که هند درمنطقه دارد آنان نیز علاقه مند هستند موضوع سوریه از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود و ما رایزنی های مستمری را با دوستان هندی داریم.

وی همچنین گفت : در دیدارهایی که با مقامات هندی و وزاری خارجه کشورهای آسیایی و آفریقایی درحاشیه اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند انجام شد،همگی برگزاری موفق شانزدهمین اجلاس سران غیر متعهد ها در تهران را تبریک گفته و از انتخاب شعار این اجلاس که پیام آور صلح و همکاری کشورهای درحال توسعه است، قدردانی کردند.

معاون وزیر خارجه گفت: با توجه به اینکه هند ازبنیانگذاران عدم تعهد است ما مشورت هایی را برای راه های فعال سازی هرچه بیشترجنبش وبرنامه ریزی برای آن داشتیم.

آخوند زاده گفت : امسال کشور کومور هم به این اتحادیه اضافه شده و اعضای این اتحادیه به 20 کشور رسیدو این اتحادیه با توجه به گرایش کشورها جهت همکاری های منطقه ای و خصوصا در ابعاد همکاری های علمی، اقتصادی و فنی حرکت رو به جلو دارد.

وی گفت : خوشبختانه ایران هم که از اعضای بسیار موثر این مجموعه است دربخش انتقال تکنولوژی و فن آوری نقش مهمی دارد و اعلام کردیم که تهران با مبلغ اختصاصی این آمادگی را دارد که در انتقال علم و دانش به کشور های نیازمند کمک کند .

وی اظهار داشت : همچنین تشکیل انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران وابسته به اتحادیه همکاری های کشورهای حاشیه اقیانوس هند پیشنهاد شده که قرار است این موضوع در جلسه کارشناسان ارشد بحث و در نشست آتی درباره آن تصمیم گیری شود.

سه مرکز منطقه ای شامل مرکز علوم و انتقال فناوری در تهران ،مرکز شیلات در عمان و مرکز دریانوردی در عمان از نهادهای مهم اتحادیه همکاری های کشورهای حاشیه اقیانوس هند هستند.

اعضای اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند را کشورهای استرالیا، بنگلادش، هند، اندونزی، ایران، کنیا، ماداگاسکار، مالزی، موریس، موزامبیک، عمان، سیشل، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، تانزانیا، تایلند، امارات و یمن تشکیل می دهند و امروز جمعه کشورکومور نیز به اعضای این اتحادیه اضافه شد.

این اتحادیه همچنین دارای پنج شریک گفت و گو از جمله چین، مصر، فرانسه، ژاپن و انگلیس است و سازمان گردشگری اقیانوس و گروه تحقیقاتی اقیانوس هند در نشست های آن به عنوان ناظر شرکت می کنند.

اشتراک‌گذاری

  • ایران و هند مواضع نزدیکی در خصوص مسایل سوریه دارند

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌ودو منهای هفت