- کد خبر: 43180
- بازدید: 512
- 1402/07/04 - 12:16:38
عالمان حماسهساز
ایّام دفاع مقدس، فرصتی مناسب برای مبارزه با نفس امّاره و پلیدی و پلشتی بود. در دفاع مقدس، جهاد اکبر با جهاد اصغر آمیخت و جبهه، فرصتی مبارک برای تهذیب نفس و پیراستگی و آراستگی درون شد. در این رخداد، حوزه و روحانیت مؤثر بود. روحانیان، با تبلیغ ارزش های اخلا
به گزارش سبلان ما ، بدون شک حماسه روحانیان در دفاع مقدس، همواره در تاریخ این سرزمین ماندگار و پایدار خواهد ماند. روحانیان متعهد و ایمان مدار، همواره در سخت ترین شرایط، از اسلام و میهن اسلامی خود دفاع کرده و حماسه های جاوید آفریده اند. در جنگ تحمیلی نیز روحانیان، این پاسداران راستین مکتب تشیع علوی، با تمام توان در برابر متجاوزان ایستادگی کردند
روحانیان، این پاسداران سنگرهای ایدئولوژیک، همواره از دین و کیان میهن اسلامی دفاع کرده اند. بر همین اساس بود که در جریان جنگ تحمیلی و تجاوز رژیم عراق به کشور اسلامی ـ که قصد نابودی نظام نوپای دینی را داشت ـ این قشر آگاه و متدیّن، در راه پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی و حکومت دینی سر از پا نشناختند و مردانه به سوی جبهه های نور شتافتند. این حق جویانِ سپیدسیرت، در جبهه های حق علیه باطل، نه تنها با مزدوران رژیم بعث جنگیدند، که پیروان دلداده خمینی بزرگ را، به سرچشمه خورشید معرفت و معنویت رهنمون شدند. آنان با برپایی مجالس دعا و نیایش، فضای جبهه را سرشار از نور و معنویت کرده، در تشجیع رزمندگان برومند اسلام، نقش به سزایی بر عهده داشتند. به همین جهت است که شبستان زندگانی ملت رشید ما، همواره از نام و یاد روحانیان و از تابش چلچراغ روشن اندیشه هایشان نورانی است.
جهاد و دفاع ملت مسلمان ایران در برابر متجاوزان، تنها یک دفاع نظامی نبود؛ بلکه بستری برای ساخت و ساز انسان های موحد و دل باخته بود؛ جایگاه عشق و عرفان و معنویت بود؛ در پشت جبهه ها، مراحل سیر و سلوک رقم خورد و عابدان شب و شیران روز، هزاران مقام یافتند. البته حوزه و روحانیت، در این فضاسازی، نقشی ارجمند و به یادماندنی داشت. مقام معظم رهبری دراین باره چنین فرمودند: «جبهه های ما، امتیازش بر همه جبهه های عالم این است که محراب عبادت است و در آن، معنویت وجود دارد. جبهه های ما، فقط جبهه رزم نیست؛ بلکه در آن جا، جبهه دعا و راز و نیاز و عبادت و ذکر و حال است. این بچه ها را می بینید که وقتی می روند و می آیند، چه قدر منوّر می شوند. این، با حضور شما [روحانیان [تأمین خواهد شد. شما که به آن جا بروید، مردم را ملکوتی و الهی می کنید».
نقش روحانیان در تهذیب نفس رزمندگان
بدون شک دوران دفاع مقدس و جبهه، فرصتی مبارک برای تهذیب نفس و پیراستگی و آراستگی درونی رزمندگان اسلام بود و در این رخداد، حوزه و روحانیت نقش به سزایی ایفا کردند. روحانیان، با تبلیغ ارزش های اخلاقی در ایّام حضورشان در جبهه، بهره وری بیش تر از فضای اخلاقی آن مکان روحانی را افزایش دادند. هم چنین عالمان و طلبه های پاک باز و مخلص، با عمل خویش، به تشنه کامان معنویت، درس های اخلاق و صفا و مهر دادند و در راه پیشرفت اخلاقی جامعه، فراوان کوشیدند.
روحانیان و همگامی با دشواری های جنگ
در ایام دفاع مقدس، حوزه و روحانیت، فصلی زریّن و تابناک، در تاریخ خود به یادگار نهاد. انبوه روحانیان جوان، مخلص و پاک باز، در عرصه های نبرد حضور یافتند و از اعتماد تاریخی جامعه به روحانیت، پاسداری کردند و نگاهبان عزّت دین شدند. حضور فوج فوج روحانیان در گردان های رزمی و تبلیغی و خون پاک انبوه شهیدان روحانیت، توانست تبلیغات مغرضانه را در هم شکند و همگامی حوزه را با دشواری های جنگ نشان دهد.
جهاد اکبر
ایّام دفاع مقدس، فرصتی مناسب برای مبارزه با نفس امّاره و پلیدی و پلشتی بود. در دفاع مقدس، جهاد اکبر با جهاد اصغر آمیخت و جبهه، فرصتی مبارک برای تهذیب نفس و پیراستگی و آراستگی درون شد. در این رخداد، حوزه و روحانیت مؤثر بود. روحانیان، با تبلیغ ارزش های اخلاقی در ایام حضور، بهره وری از فضای اخلاقی جبهه را افزایش دادند. هم چنین عالمان و روحانیان پاک باز و مخلص، با عمل خویش، به تشنه کامان معنویت، درس های اخلاق و صفا و مهر دادند و در راه ارتقای اخلاقی جامعه، کوشیدند. مقام معظم رهبری در توصیه به روحانیان عازم جبهه های نبرد، به این رسالت چنین اشاره فرمودند: «جبهه جنگ، جای تربیت اخلاقی است. مردمان، به جبهه جنگ ـ که مثل یک کارخانه است ـ سرازیر شده اند. در آن جا، می شود مردم را ساخت. بهترین نوع ساختن، ساختنِ با عمل است. پس روحانی ای که در جبهه است، اگر بتواند با عمل خود، اخلاق را تعلیم بدهد و بیاموزاند، استکبار نمی تواند کاری بکند؛ چون فضا و محیط، مناسب و خوب است».
حفظ روحیه جامعه اسلامی
در جنگ ها، توان روحی جامعه، چونان قوّت نظامی و روانی نظامیان، ارجمند و اساسی است. بدون آن، آفت و اختلال در میان سپاهیان رخ می نماید و نفاق و دودلی درمیان ایشان ظهور و بروز می یابد. سپاه دشمن هم این فرصت را می یابد که در پشت جبهه و خط مقدّم نفوذ کند، به شایعات دامن بزند، جنگ روانی درست کند و در نهایت، دروازه ها را بگشاید و پیروزمندانه وارد شود. در جنگ تحمیلی، روحیه ملت بود. آحاد مردم، عاشقانه به جبهه می شتافت و از حقانیت دفاع مقدس، پاسداری می کرد. بی تردید در این روح باشکوه ملی و حفظ روحیه جامعه، روحانیت، نقشی کارآمد داشت. نَفَس مبلّغان دین و حمایت عالمان مذهبی بود که روحیه ملت را نگاه می داشت و آنان را در موضع مقاومت، استوار می ساخت. شبکه گسترده نظام تبلیغی روحانیت بود که مجال تردید را از ذهن ها می زدود و وسوسه خنّاسان و کینه توزان را ناکام می ساخت.
نهادی کارآمد و مفید
روحانیت، چونان قشرهای دیگر، از هشت سال نبرد مظلومانه، آموزه ها گرفت و بهره ها برد. دوره ای سرشار از تجربه را گذراند و براندوخته های تاریخی حوزه افزود. در این دوره، روحانیت توانست کارایی خود را به توده ها نشان دهد، ضرورت حیات خویش را بنمایاند و فلسفه وجودی اش را در پیش چشم غرض ورزان و مخالفان بگذارد. نمونه های اعلای روحانیان مجاهد را، در چهره هزاران روحانی پاک باز و فداکار به نمایش آورد و این واقعیت را بنمایاند که حوزه، نهادی کارآمد در روزگار سختیِ این ملت است.
ویژگی رهبری روحانیان در دفاع مقدس
روحانیت، با حضور خویش در جبهه ها، ویژگی رهبری خود را آشکار ساخت. به همگان آموخت که از درون دژهای نفوذناپذیر، فرمان ایستادگی و مقاومت صادر نمی کند و از مقرهای آسوده، دستور پایداری در نبرد نمی دهد. در ایام سختی، در کنار رزمندگان زندگی می کند. در تب جنگ، آرامش می یابد و در همسویی با مجاهدان مخلص، لحظه ها را بارور می سازد. مقام معظم رهبری، در روزگار دفاع مقدس، به این زاویه اشاره کرده اند و فواید حضور روحانی را در جبهه، از این منظر بر شمرده اند: «اگر روحانیت در صف جلو باشد، چند فایده عاید خواهد شد. اولین فایده حفظ و افزایش حیثیت خود روحانیت است. معلوم می شود که ما به حرف خودمان عمل می کنیم.... ما که به مردم گفتیم بروید، خودمان جلوی آن ها حرکت کرده ایم. رهبر ما که رهبر شد، این طوری شد. امام، منتظر کسی نماند و رفت. خاصیت این برویم، آن است که مردم دنبال آدم بیفتند.... امروز، رهبری روحانیت به این است که به مردم بگوید برویم، نگوید بروید».
درس اخلاص و عرفان از دفاع مقدس
بدون تردید، جبهه برای رزمندگان اسلام، به ویژه روحانیان، آموزشگاه معنویت، اخلاص و عرفان بود. در عرصه پیکار، حوزه و روحانیان درس معنویت و اخلاص فراگرفت، از فضای معنوی جبهه بهره ها برد، از چهره های ملکوتی هزاران جوان، عرفان و معرفت آموخت. جبهه، اخلاق عملی را در برابر او گشود. جبهه، میدان گسترده نمایش قوت ها و ضعف های فردی بود. در پرتو حضور در آن، حوزه می توانست خود را محک زند و عیار خویش را بسنجد، ضعف های خود را بیابد و در راه رفع آن بکوشد؛ نیز قوّت های خود را پیدا کند و برآن بیفزاید. اینک در اثر آن فضای عرفانی و اخلاص، حوزه، دانشگاهِ اخلاص و عرفان به شمار می رود.
حوزه و پاسداری از ارزش های دفاع مقدس
احترام به ارزش های انقلاب، در حوزه های علمیه بسیار حائز اهمیت است. اینک که دفاع مقدس به پایان رسیده، نباید حوزه از تکلیف خود غفلت ورزد و شُهره گان وادی جهاد را در گمنامی وانهد و آنان را در انبوه مشکلات مادی و درسی رها کند. حوزه باید مبلّغ و پاسدار ارزش های معنوی و از جمله ارزش جهاد و ایثار در جامعه باشد و این را از خود آغاز کند. حرمت ایثارگران خود را بشناسد و به نسل قدیم و نوآمد. حوزه، آن را بباوراند. تجلیل و تکریم آنان را، بزرگ داشت اشخاص نپنداشته، آن را قدردانی از ارزش ها بداند و با مراعات آن، به گسترش ارزش های الهی و انقلابی در حوزه بپردازد.
دیدگاهها