- کد خبر: 43725
- بازدید: 1,542
- 1402/08/17 - 21:10:04
همراه با کلام الهی؛
سوره شوری؛ استقامت رسول خدا(ص) در امر تبلیغ دین
موضوع محوری و هدف اصلی سوره شوری مسئله وحی است و آیات توحیدی و صفات مومنان و کافران و چگونگی معاد آنان از دیگر اهداف سوره است. توصیه به استقامت رسول خدا(ص) در امر تبلیغ دین، دعوت مردم به سوی خدا، وحدت ادیان آسمانی، نهی مردم از تفرقه و اختلاف در دین خدا از
به گزارش سبلان ما ، سوره شوری چهل و دومین سوره و از سورههای مکی قرآن است که در جزء ۲۵ جای دارد. وجه تسمیه این سوره به «شوری»، استفاده از این واژه به عنوان یکی از صفات مؤمنان در آیه ۳۸ است. موضوع محوری سوره شوری وحی است و به موضوعات دیگری مثل توحید، معاد و صفات مؤمنان و کفار نیز پرداخته است
آیه ۲۳ معروف به آیه مودت و آیه ۳۸ درباره اهمیت مشورت، از آیات مشهور این سوره است. آیه ۴۰ این سوره برای مشروعیت قصاص مورد استناد فقیهان واقع شده است.
در فضیلت تلاوت سوره شوری آمده است، هرکسی سوره شوری را بخواند، فرشتگان بر او درود میفرستند و برای او استغفار و رحمت میخواهند.
معرفی
وجه تسمیه سوره شوری از آیه ۳۸ آن گرفته شده است؛ در این آیه مشورت را یکی از صفات مؤمنان میشمارد. این سوره را به مناسبت نخستین آیات آن «حم عسق» نیز نامیدهاند.
محل و ترتیب نزول
سوره شوری جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول، شصت و دومین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، چهل و دومین سوره است و در جزء ۲۵ قرآن جای دارد.
تاریخ نزول سوره شوری را بعد از معراج و کمی قبل از هجرت پیامبر اکرم(ص) به مدینه دانستهاند. به باور برخی از مفسران، آیات ۲۳ تا ۲۶ و آیات ۳۸، ۳۹ و ۴۰ این سوره، مدنی هستند.
تعداد آیات و دیگر ویژگیها
سوره شوری دارای ۵۳ آیه، ۸۶۰ کلمه و ۳۵۲۱ حرف است. این سوره سومین سوره از سورههای حامیمات و یا حوامیم هفتگانه و بیست و سومین سورهایی است که با حروف مقطعه آغاز میشود و از لحاظ حجم از سورههای مثانی و کمی بیش از یک حزب است.
محتوا
موضوع محوری و هدف اصلی سوره شوری مسئله وحی است و آیات توحیدی و صفات مومنان و کافران و چگونگی معاد آنان از دیگر اهداف سوره است.
توصیه به استقامت رسول خدا(ص) در امر تبلیغ دین، دعوت مردم به سوی خدا، وحدت ادیان آسمانی، نهی مردم از تفرقه و اختلاف در دین خدا، عفو لغزشهای دیگران و غلبه بر خشم خود از دیگر موضوعات این سوره است. در سوره شوری به مباحثی مانند مسئله توحید، معاد، توبه، توبهپذیری خداوند و امر به مشورت و همکاری در امور جامعه و حکومت نیز اشاره شده است.
برای چند آیه از سوره شوری از جمله آیه ۲۳ و ۲۷، شأن نزولهایی در کتابهای اسباب نزول روایت شده است.
مودت اهل بیت
درباره شأن نزول آیه ۲۳ سوره شوری «...قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ...؛ بگو: «به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم، مگر دوستى در باره خويشاوندان.» از ابن عباس نقل شده، هنگامی که پیامبر اسلام(ص) به مدینه آمد، به دلیل حوادثی با تنگدستی مواجه شد؛ به همین روی برخی از انصار مالی جمع کرده نزد آن حضرت آوردند و خواستار کمک به پیامبر شدند. پس از این بود که آیه ۲۳ سوره شوری نازل شد و به جای اجر رسالت، مودت خویشان خود را از آنان خواستار شد.
ابوالفتوح رازی نیز به نقل از قتاده، نزول این آیه را در پاسخ به سخن اهل مکه مبنی بر اینکه پیامبر برای ادای رسالتش طمع مزد دارد، میداند. امام باقر(ع) در روایتی امامان(ع) را قربی دانسته است .
تمنای مال دنیا
بر اساس نقل خباب بن ارت نزول آیه ۲۷ سوره شوری «وَلَوْ بَسَطَ اللَّـهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَـٰكِن يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَّا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ؛ و اگر خدا روزى را بر بندگانش فراخ گرداند، مسلماً در زمين سر به عصيان برمىدارند، ليكن آنچه را بخواهد به اندازهاى [كه مصلحت است] فرو مىفرستد. به راستى كه او به [حال] بندگانش آگاهِ بيناست.» درباره کسانی است که آرزومند اموال بنی نضیر و بنی قریظه بودند و بر اساس روایت ابو عثمان مؤذن از عمرو بن حریث این آیه درباره اصحاب صفه است که نعمت و ثروت دنیا را تمنا میکردند.
علامه طباطبائی مفسر شیعه در توضیح این روایت میگوید بر اساس این روایت آیه در مدینه نازل شده است (زیرا ماجرای صفه مربوط به مدینه است) در حالی که سوره شوری مکی است پس میتوان گفت که این آیه بر اصحاب صفه تطبیق شده نه این که در شأن آنان نازل شده باشد.
وحی به پیامبران
نزول آیه ۵۱ سوره شوری «وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّـهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ؛ و هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن گويد جز [از راه] وحى يا از فراسوى حجابى، يا فرستادهاى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نمايد.» را در جواب یهود دانستهاند که عدم ایمان خود به پیامبر را به این دلیل میدانستند که پیامبر چرا مانند موسی با خدا سخن نمیگوید و به او نمینگرد. این آیه، سخن گفتن انسان با خدا را فقط از طریق وحی یا از فراسوی حجاب و یا با ارسال فرستادگان دانستهاست.
آیات مشهور
آیه مودت (۲۳)
«ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّـهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۗ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ شَكُورٌ﴿۲۳﴾»
(اين همان [پاداشى] است كه خدا بندگان خود را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند [بدان] مژده دادهاست. بگو: «به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم، مگر دوستى در باره خويشاوندان.» و هر كس نيكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد]، براى او در ثواب آن خواهيم افزود. قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است.)
این آیه مودت اهل بیت (ع) را مزد رسالت پیامبر اسلام(ص) دانستهاست. علامه طباطبایی ذیل این آیه معتقد است، اگرچه در قرآن بارها تاکید شده پیامبر برای رسالتش هیچ اجری طلب نمیکند و اجر رسالت را فقط پذیرش دعوت خود قرار داده؛ اما در این آيه، خداوند برابر رسالت پیامبر اجری قرار داده که باتوجه به آیات دیگر میتوان به این نتیجه رسید که طلب اجر در این آیه نیز مانند دیگر آیات، در طول رسالت و پذیرش دعوت پیامبر است.
روایت است امام سجاد(ع) بعد از واقعه کربلا و زمانی که به عنوان اسیر در شام به سر میبردند، در جواب بیحرمتی مردی دمشقی، فرمودند آیه ۲۳ سوره شوری را خواندهای؟پاسخ داد آری، امام فرمود قربی در این آیه ما هستیم.
آیه مشورت (۳۸)
«وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ﴿۳۸﴾»
(و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كردهاند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزيشان دادهايم، انفاق مىكنند.)
این آیه به دنبال دو آیه قبل برخی دیگر از صفات مؤمنان را معرفی می کند و اموری مانند: اقامه نماز، مشورت در کارها و انفاق را از مصادیق استجابت دعوت خداوند قرار داده است
در روایتی از پیامبر اسلام مشورت راهی برای رسیدن به خیر و رشد معرفی شده است. امام علی(ع) در روایتی مشورت کردن با مردان بزرگ را شریک شدن در عقل و دانش آنها دانسته است.
آیات الاحکام
آیه ۴۰ سوره شوری «وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا ۖ فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّـهِ؛ و جزاى بدى، مانند آن، بدى است. پس هر كه درگذرد و نيكوكارى كند، پاداش او بر [عهده] خداست.» را از آیات الاحکام دانستهاند. این آیه را دلیل بر جواز مقابله به مثل و قصاص معرفی کرده و عفوی که در آیه آمده را فقط در جایی که ظالم از بدی خود توبه کند جایز میدانند؛ زیرا در غیر اینصورت، عفو باعث جسورتر شدن او میشود.
فضیلت و خواص
در فضیلت قرائت سوره شوری از پیامبر اکرم(ص) روایت شده، هرکسی سوره شوری را بخواند، فرشتگان بر او درود فرستاده و برایش استغفار و رحمت طلب میکنند. در حدیثی از امام صادق(ع) نیز آمده است: «کسی که سورۀ شوری را بخواند روز قیامت با صورتی سفید و درخشنده همچون آفتاب محشور میشود تا در پیشگاه خدا حاضر شود و خداوند میفرماید: بنده من! قرائت سورۀ حم، عسق را تداوم دادی، در حالی که پاداش آن را نمیدانستی؛ اما اگر میدانستی چه پاداشی دارد هیچگاه از قرائت آن خسته نمیشدی؛ ولی من امروز پاداش تو را به تو خواهم داد؛ سپس دستور میدهد او را وارد بهشت و غرق در نعمتهای ویژه بهشتی کنند.»
در خواص این سوره نیز از امام صادق(ع) روایت شده هر کس این سوره را بنویسد و با خود همراه داشته باشد از شر مردم در امان است.
انتهای خبر/ ج
دیدگاهها