سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 45685
  • بازدید: 306
  • 1403/02/13 - 13:30:38

به مناسبت هفته معلم منتشر شد؛

معلم واژه‌ای مقدس

معلم واژه‌ای مقدس است که در دین اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد به‌طوری‌که این شغل در ردیف انبیا قرار داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، رضا مهری فعال رسانه‌ای به مناسبت هفته معلم طی یادداشتی نوشت: روز معلم فرصتی است تا تفکر بیشتری در این واژه مقدس داشته باشیم واژه‌ای که در پشت سر آن هزاران واژه زیبا قرارداد. معلم آمیخته شده است با عشق چون واقعاً اگر کسی عشق به این کار مقدس نداشته باشد نمی‌تواند معلم خوبی باشد. در دین ماهم به این واژه مقدس بیشتر پرداخت شده است و معلم در اسلام به‌عنوان یکی از شخصیت‌های بزرگ و باارزش تلقی می‌شود و دارای مقام و منزلت ویژه‌ای است.

 در قرآن کریم چندین آیه به مقام و اهمیت معلم اشاره دارد. به‌عنوان‌مثال، آیه ۲۸ سوره البقره از قرآن می‌فرماید: «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُواْ عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»، که به معنای «پروردگارا! فرستاده‌ای از خودشان بین آنها برای آنان آیات تو را می‌خواند و کتاب و حکمت را به آنان می‌آموزد و آنها را پاک می‌سازد.»

 این آیه نشان می‌دهد که معلم نه‌تنها وظیفهٔ تدریس دارد، بلکه نقش اصلاح و پرورش روحی و اخلاقی دانش‌آموزان را نیز داراست. معلم در دین اسلام، علاوه بر انتقال دانش و آموزش، مسئولیت انتقال ارزش‌ها و اخلاقیات اسلامی به نسل جوان را نیز دارد.

 در احادیث نیز به اهمیت معلم اشاره شده است.

 پیامبر صلی‌الله علیه و آله: أجوَدُکُم مِن بَعدِی رَجُلٌ عَلِمَ عِلما فنَشَرَ عِلمَهُ؛ 
  پیامبر صلی الله علیه و آله: بخشنده‌ترین شما پس از من، کسی است که دانشی بیاموزد، آن گاه دانش خود را بپراکند.

  امام علی علیه السلام می‌فرمایند: قُمْ عَن مَجلِسِکَ ِلأبیکَ و مُعَلِّمِکَ و إن کُنتَ أمیرا؛ 
 امام علی علیه السلام: به احترام پدر و معلّمت از جای برخیز، گرچه فرمان روا باشی .

 این حدیث نشان می‌دهد که مقام معلم در دین اسلام به اندازهٔ بسیار زیادی ارزشمند است که در جایگاه هم‌تراز با پدر و مادر برای انسان قرار دارد.

 معلم در دین اسلام به‌عنوان سفیر و نمایندهٔ دین و علم است. او با انتقال دانش و آموزش به دانش‌آموزان، در حقیقت نور دین را در قلب‌های آنها روشن می‌کند. معلم باتوجه‌به مسئولیت مهم خود، باید تلاش کند تا از طریق آموزش‌هایش، فرهنگ و ارزش‌های اسلامی را به دانش‌آموزان منتقل کند و آنها را به سمت رشد روحانی و عقلانی هدایت کند.

 همچنین معلم در سلام به‌عنوان پیشوایی در مسیر هدایت و تربیت نسل جوان شناخته می‌شود. او باید با داشتن دانش و تجربه، با پایبندی به اصول اخلاقی، راهنمایی و آموزش دانش‌آموزان را بر عهده بگیرد. معلم باتربیت دانش‌آموزان به مسئولیت‌پذیری، انضباط، همکاری و احترام، آینده‌ای روشن و پرامید را برای آنها مهیا می‌کند.

  در جامعه ما و بین ایرانیان معلم انسان با ارزشی است که باتوجه‌به مسئولیت بزرگ خود، با حسن خلق، دانش، صبر و شکیبایی، به آموزش‌وپرورش نسل جوان می‌پردازد. او با دانش‌آموزان بامحبت و مهربانی مسیر رشد و تحقق پتانسیل‌هایشان را همراهی می‌کند.

 به‌طورکلی، مقام معلم در دین اسلام به‌عنوان راهنما، پرورش‌دهنده و سفیر ارزش‌های اسلامی در جامعه بسیار ارزشمند است. ازاین‌رو، باید از تلاش‌ها و زحمات معلمان با قدردانی و احترام پرداخته شود و آنها را به‌عنوان ستون‌های اصلی تربیت و آموزش جامعه تشویق کرد.

 «قشر معلّم واقعاً یک قشر شریف و محترمی است؛ علّت هم این است که برای یک کشور، برای یک تمدّن، برای یک ملّت، مهم‌تر از همه سرمایه‌ها، سرمایه انسانی است؛ یعنی اگر شما پول داشته باشید امّا سرمایه انسانی درست‌وحسابی نداشته باشید، به جایی نمی‌رسید؛ مثل همین کشورهای پول‌داری که می‌بینید پول‌هایشان کجاها خرج می‌شود، دست چه کسانی می‌رود؛ جیب‌های گشاد پُرپولشان به‌صورت بسیار سفاهت‌آمیز در اختیار دست‌های خائن به بشریّت قرار می‌گیرد؛ خب این در نتیجه چیست؟ [چون] پول دارند، انسان ندارند؛ پول دارند، اندیشه‌ورز ندارند، نیروی انسانی ندارند، سرمایه انسانی‌شان ضعیف است... این منابع انسانی را شما (معلمین) الان دارید تولید می‌کنید؛ ببینید اهمّیّت کار کجا است! شما دارید پرورشش می‌دهید، شما دارید [آن را] پردازش می‌کنید... در واقع، پایه‌ریز تمدّن نوین، شما هستید؛ چون نیروی انسانیِ شایسته اگر نباشد، تمدّنی به وجود نخواهد آمد... شما در واقع هویّت‌سازی فرهنگی می‌کنید... هویّت‌سازی برای انسان‌ها در یک جامعه خیلی مهم است؛ [انسان‌ها باید] احساس هویّت کنند. هویّت انسان به فرهنگ او است، به دانسته‌های او است، به سبک زندگی او است.» (رهبر معظم انقلاب ۱۱/۰۲/۱۳۹۸)

 

 در حالت کلی باتوجه‌به توصیه‌های دین اسلام و فرمایشات مقام معظم رهبری و بزرگان دینی و اندیشمندان دین اسلام و سخنان مقام معظم رهبری معلم در دین اسلام مقامی بسیار باارزش و مهم دارد. آنها با تلاش و تعهد خود، نه‌تنها دانش‌آموزان را آموزش می‌دهند، بلکه ارزش‌های اسلامی را نیز در آنها تقویت می‌کنند. باید از معلمان با احترام یادکرد و آنها را به‌عنوان راهنماهای معنوی و آموزشگران نسل آینده و جامعه‌ساز یادکرد.

 

 انتهای پیام/

اشتراک‌گذاری

  • معلم واژه‌ای مقدس

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هفت منهای چهار