سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 45735
  • بازدید: 233
  • 1403/02/17 - 17:18:25

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان اردبیل خبرداد:

بسیج سازندگی اردبیل برترین سازنده مسکن محرومین

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان اردبیل گفت: بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس علیه‌السلام استان اردبیل در ساخت مسکن محرومین نیز جز ۵ استان برتر کشور قرار دارد این امر با تلاش و روحیه جهادی حاصل شده است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، ۱۷ اردیبهشت سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری است؛ بعد از اینکه وزارت جهاد سازندگی منحل و با وزارت کشاورزی ادغام شد، رهبر معظم انقلاب فرمان تشکیل سازمان بسیج سازندگی را در سال ۱۳۷۹ دادند و این شجره طیبه که همان جهادگران انقلابی هستند؛ از زمان انقلاب تا کنون توانسته‌اند اقدامات بسیار خوبی در جهت رفع محرومیت برای کشورمان به ارمغان آورند.

در استان اردبیل هم بسیج سازندگی با حضور پررنگ خود در عرصه‌های مختلف سازندگی، آبادانی، محرومیت‌زدایی و حوزه‌های مختلف همیشه یاریگر مردم در شرایط سخت بوده است.
 به همین مناسبت گفتگویی با سرهنگ عباس نوظهور مسئول سازمان بسیج سازندگی استان اردبیل کرده ایم که در ادامه مشاهده می کنید.

 در مورد فلسفه تشکیل بسیج سازندگی توضیح دهید

سرهنگ عباس نوظهور: بسیج سازندگی ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۷۹ با دستور مقام معظم رهبری به طور رسمی شروع به فعالیت کرد و پیشینه سازمان بسیج سازندگی به سال ۱۳۴۷ برمی‌گردد که مقام معظم رهبری با تعدادی از طلبه‌ها در شهریورماه همان سال به مناطق زلزله‌زده خراسان جنوبی شهر فردوس رفته و در طول دو ماه با کار جهادی در آواربرداری به محرومان و زلزله‌زدگان کمک کردند. سازمان بسیج سازندگی توانسته در مدت‌زمان فعالیت خود از زمان تشکیل خدمات نوعی در حوزه‌های مختلف به مردم ارائه دهد و یاریگر مردم در بحران‌ها و تنگناها باشد.

 چه اقداماتی در طول سال‌های اخیر انجام داده‌اید؟

سرهنگ عباس نوظهور:  عمده برنامه‌های بسیج سازندگی استان اردبیل که از سه سال پیش شروع شده است می‌توان به ساماندهی گروه‌های جهادی اشاره کرد که در این زمینه ما شاهد فعالیت ۲ هزار و ۴۰۰ گروه جهادی با جمعیت ۴۴ هزار هستیم. این تعداد از تمامی اقشار مختلف از جمله مهندسین، معلمین، پزشکان، طلاب، اصناف، کارگران و... که در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، درمانی، توانمندسازی، عمرانی و دامپروری و هرکجا که مردم استان نیاز داشته باشند خدمات ارائه می‌دهند. در بخش زیر ساخت‌ها هم در کنار دولت و دستگاه‌های اجرایی بسیج سازندگی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ورود کرده و توانسته گام‌های مهمی در سطح استان بخصوص مناطق کم‌برخوردار بردارد و قراردادهایی که پیمانکاران خصوصی به دلیل عدم توجیه مالی استقبال نمی‌کنند بسیج سازندگی با اجرای آنها گره از مشکلات مردم باز می‌کند.

 چه اقداماتی که در حوزه آبرسانی انجام داده‌اید؟

سرهنگ عباس نوظهور: یکی از حوزه‌های اساسی بسیج سازندگی آب‌رسانی به روستاها است که سال گذشته توانستیم ۲۴۰ روستا را از نعمت آب برخوردار کنیم و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت آب و فاضلاب منعقد کردیم مقرر شده است به ۴۵۴ روستا آبرسانی شود و این روستاها از آب شرب پایدار برخوردار شوند و در ۳۵۰ روستا پروژه‌های آبرسانی در آنها شروع شده است و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

 آیا در حوزه ساخت مسکن هم ورود کرده‌اید؟

 سرهنگ عباس نوظهور: سازمان جهاد سازندگی در بحث ساخت و نوسازی مسکن به‌خصوص مسکن مددجویان کارگروه امداد امام خمینی  (ره) و سازمان بهزیستی نقش فعالی را دارد. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد منعقد شده است مقرر گردید در عرض سه سال ۵۰۰ واحد مسکن مددجویی ساخته شود که در سال گذشته ۱۸۴ واحد معرفی شد که بسیج سازندگی توانست ۱۳۵ واحد مسکن ساخت و تحویل متقاضیان دهد و ۲۵ واحد هم تاپان اردیبهشت‌ماه تحویل متقاضیان خواهد شد. بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس علیه‌السلام استان اردبیل در ساخت مسکن محرومین نیز جز ۵ استان برتر کشور قرار دارد این امر با تلاش و روحیه جهادی حاصل شده است.

 باتوجه‌به اینکه استان اردبیل در حوزه راه‌های ارتباطی وضعیت مناسبی ندارد آیا در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اید؟

سرهنگ عباس نوظهور: بسیج سازندگی استان اردبیل از سال ۹۹ وارد بحث راه‌سازی شده است و در سال ۱۴۰۰ توانست ۶۰ کیلومتر، در سال ۱۴۰۱ با ۶۵ کیلومتر راه‌سازی و امسال نیز مقرر است ۷۰ کیلومتر از سهمیه قیر ۱۴۰۲ در مناطق روستایی عملیات راه‌سازی انجام دهد. اکثر پروژه‌های راه‌سازی بسیج سازندگی در مناطق محروم، پادگان‌ها و اماکن نظامی انجام می‌گیرد. وی ادامه داد: ۲۵۵ کیلومتر عملیات راه‌سازی در سه سال آینده انجام خواهد گرفت که ۱۱۰ کیلومتر روکش آسفالت در مناطق محروم و ۱۴۵ کیلومتر راه‌سازی با اعتبار بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.

 وی با اشاره به اینکه سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل مأموریت پیدا کرده تا باهدف محرومیت‌زدایی در اجرا و سرعت دهی به پروژه‌های عمرانی و زیربنایی با اولویت مناطق روستایی و عشایری ورود پیدا کند افزود: علاوه بر این پروژه‌ها، عملیات راه‌سازی مختلفی در سطح استان در حال اجرا است.

 

 علاوه بر حوزه‌های آبادانی و عمرانی آیا در حوزه‌های دیگر هم فعالیت دارید؟

سرهنگ عباس نوظهور: سازمان بسیج سازندگی استان اردبیل در ۳ حوزه اساسی، عملیات جهادی (قرارگاه سازندگی)، محرومیت‌زدایی و حوزه اقتصاد مقاومتی فعالیت دارد و این قرارگاه در اتفاق‌های همچون زلزله، سیل و بلایای طبیعی در کنار مردم قرارگرفتن و یاریگر آنها است.

 قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی در حوزه راه‌سازی، زیرساخت آبرسانی فعالیت دارد که توانسته است خدمات ارزنده‌ای را به هم استانی‌های اردبیلی ارائه دهد.

 در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز بسیج سازندگی اقدامات مناسبی را در زمینه تسهیلات اشتغال‌زایی، توانمندسازی و ایجاد نمایشگاه‌های عرضه محصولات انجام داده است به‌طوری‌که ۱۷۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی جذب استان شد که این اعتبار برای ۷۵۰ نفر پرداخت شد.

عظیم ترین پروژه عمرانی که توسط  بسیج سازندگی استان اردبیل انجام شده است

سرهنگ عباس نوظهور: پروژه پل قره‌سو با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ساخت پل در استان اردبیل است که در کوتاه‌ترین زمان و نازل‌ترین قیمت روبه‌اتمام است و روز ۱۷ اردیبهشت؛ سالروز تشکیل بسیج سازندگی به افتتاح خواهد رسید. این پروژه واقع در روستای تنبق شهرستان مشگین استان اردبیل است که بر روی رودخانه قره‌سو احداث شده است که برگ زرینی از خدمات بسیج سازندگی به عشایر استان اردبیل محسوب می‌گردد.

 در بازار پیمانکاران ۱۰ میلیارد تومان برآورد هزینه شده بود که با ورود بسیج سازندگی تنها با ۴ میلیارد و دویست میلیون تومان پروژه به اتمام رسید.

 چه برنامه‌هایی در هفته بسیج سازندگی سطح استان قرار است برگزار شود؟

سرهنگ عباس نوظهور: شعار هفته جهاد سازندگی «خدمت بی‌منت» انتخاب شده است که در این راستا ۱۱۴ ویژه‌برنامه هفته جهاد سازندگی در اردبیل برگزار خواهد شد. یکی از اهداف جهادی، سازندگی عمرانی، فرهنگی، علمی در منطقه محروم است، گفت: از ۲۵ اسفند تا ۲۵ فروردین‌ماه در قالب اردوهای جهادی «قرارگاه نوروزی» ۱۴۵ طرح عمرانی و خدماتی در مناطق مختلف استان اردبیل به همت بسیج سازندگی اجرایی و عملیاتی شده است.

 همایش ۱۰ هزارنفری از جمله برنامه‌های هفته جهاد سازندگی است که بر اساس برنامه‌ریزی همایش ۵ هزارنفری در اردبیل و ۵ هزار نیز در شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

در حوزه بهداشت و درمان چه خدماتی انجام شده است؟

 سرهنگ عباس نوظهور: خدمات پزشکی در مناطق محروم ۱۱ شهرستان استان اردبیل ارائه می شود و گ‌ترین بیمارستان صحرایی از سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری در شهرستان کوثر راه‌اندازی شده که به مدت یک ماه به‌صورت کاملاً رایگان با حضور ۳۰۰ پزشک متخصص خدمات ارائه خواهد کرد.

 تاکنون ۴۵۹ هزار و ۳۸۷ دز واکسن به دام سبک‌وسنگین در راستای فعالیت‌های جهادی تزریق شده است تا واکسیناسیون دام‌ها را علیه بیماری‌های مختلف شاهد باشیم که این ظرفیت تا یک میلیون دز ارتقا می‌یابد.

 اهدای خون، برگزاری میز خدمت، سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه در شهرستان‌ها، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی در میان جهادگران، غبارروبی مزار شهدا، آزادسازی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد، برگزاری کارگاه‌های مشاوره از دیگر برنامه‌های قابل‌اجرا در هفته جهاد سازندگی در اردبیل است.

 انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری

  • بسیج سازندگی اردبیل برترین سازنده مسکن محرومین

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
دوازده به‌اضافه هشت