سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 45904
  • بازدید: 185
  • 1403/02/30 - 10:04:01

این 92 کیلومترمربع در اردبیل طلایی شد؛

برکات افتتاح سد «قیزقلعه‌سی» برای اردبیل

سد «قیزقلعه‌سی» که تماماً به دست مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده است، برکات بسیاری برای اردبیل دارد از جمله اینکه آب کشاورزی پایین‌دست به وسعت ۷۴ هزار هکتار در دو استان اردبیل و آذربایجان شرقی تأمین خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار سیاسی «سبلان ما»، امروزعظیم‌ترین طرح آبی شمالغرب کشور با حضور رئیس‌جمهور دو کشور ایران و آذربایجان به بهره‌برداری خواهد رسید.

سد «قیزقلعه‌سی» که در فاصله 12کیلومتری پایین دست سد خداآفرین واقع شده سدی خاکی با هسته رسی با ارتفاع37 متر و طول تاج850 متر است که تماما به دست مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده است؛ طول کانال این سد حدود 144 کیلومتر‌مربع است که 52کیلومتر آن در آذربایجان‌شرقی و 92کیلومتر آن در اردبیل واقع شده است.

طبق اعلام صالحی سرناظر سد «قیزقلعه‌سی» با احداث سد قیزقلعه‌سی سالانه دو میلیارد متر مکعب از آب رودخانه ارس تنظیم می‌شود که یک میلیارد مترمکعب سهم ایران و یک میلیارد مترمکعب آن سهم جمهوری‌آذربایجان است. 

به گفته وی سد «قیزقلعه‌سی» ازپیچیدگی‌های طرح، تنوع و تعداد دریچه‌ها‌ی هیدورومکانیکال شامل دریچه های سرریز و آبگیر کشاورزی است و همچنین بخاطر شرایط خاص محیطی سد، انحراف آب رودخانه در چند مرحله اجرا شده است.

اهداف و برکات ساخت سد «قیزقلعه‌سی» 
 استفاده بهینه از منابع آب و خاک، استفاده از حق‌آبه‌های مرزی، توسعه کشاورزی مدرن و صنعتی، ساماندهی عشایر ارسباران و توسعه گردشگری از جمله اهداف اجرای این سد است و برکات این سد تأمین آب کشاورزی پایین دست به وسعت ۷۴ هزار هکتار  است که دو استان اردبیل و آذربایجان شرقی آب بهره‌مند خواهند شد.

این طرح به عنوان بزرگترین سدآبی شمالغرب کشور، حجم تنظیمی 2 میلیارد مترمکعب آب در پایین دست سد خداآفرین را دارد و محل تقسیم آب بین ایران و جمهوری آذربایجان است؛ این طرح در محدوده استان اردبیل در دشت مغان قابلیت آبیاری 36 هزار و 700 هکتار تبدیل اراضی دیم منطقه به آبی را دارد و تکمیل این سد تحول بزرگی در حزه تولیدات کشاورزی استان اردبیل رخ داد.

حمید فضایلی، معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل درباره عایدات سد قیزقلعه‌سی به خبرنگار سبلان ما گفت: این سد نحرافی که آب را وارد شبکه خداآفرین خواهد کرد، در محدوده استان آذربایجان شرقی قراردارد ولی آبیاری شبکه خداآفرین از اهداف آن است.

وی ادامه داد: 36 هزار و 700 هکتار از اراضی شبکه خداآفرین که در مجموع 84 درصد کل اراضی این شبکه آبیاری را شامل می‌شود در محدوده استان اردبیل قرار داد.

فضایلی، سد قیزقلعه‌سی تامین‌کننده اصلی آب سدخداآفرین است که تحول بزرگی در کشاورزی استان اردبیل ایجاد خواهد کرد. 

سد «قیزقلعه‌سی»، هزینه‌ای بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان داشته است که با بهره‌برداری از این طرح امکان احداث نیروگاه ۴۰ مگابایتی برای هر دو کشور ایران و آذربایجان وجود دارد.

انتهای خبر/ 

اشتراک‌گذاری

  • برکات افتتاح سد «قیزقلعه‌سی» برای اردبیل

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وپنج منهای یک