سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 46778
  • بازدید: 131
  • 1403/05/07 - 11:27:47

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان نیر مطرح کرد:

تربیت 100 هزار نفر توسط شیخ صفی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری شهرستان نیر گفت: شیخ‌ صفی بیش از ۳۰ سال به هدایت و ارشاد اشتغال داشت و طبق شواهد تاریخی وی بیش از ۱۰۰ هزار نفر را تربیت کرده است.

حمید صلحی نیری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، با اشاره به اهمیت هفته اردبیل و بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی گفت: شیخ صفی از عارفان نامی عهد ابوسعید بهادرخان ایلخانی، بود که با مریدان خود در آن ایام در کلخوران، در اطراف مقبره پدر خود، می‌زیست.
وی افزود: شیخ صفی، به سبب مقام بلند عرفانی خود، همواره از توجه ایلخانان مغول برخوردار بود؛ وی در دستگاه غازان‌خان به اعتبار مُراد مقتدر خود، شیخ زاهد، قرب و منزلتی داشت.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری نیر گفت: خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی وزیر، به شیخ صفی احترام می‌گذاشت و هر ساله برای مخارج خانوار او نقد و جنس فراوان می‌فرستاد؛ خواجه رشیدالدین در مکتوبی به پسر خود، امیراحمد حاکم اردبیل، توصیه کرده است که در معامله خود با مردم اردبیل چنان کند که شیخ صفی‌الدین از او راضی و شاکر باشد. 
وی افزود: شیخ صفی بیش از ۳۰ سال به هدایت و ارشاد اشتغال داشت و گفته‌اند که بیش از ۱۰۰ هزار نفر را تربیت کرد؛ نیز آورده‌اند که تعداد مریدان و توسعه نفوذ او در آسیای صغیر نیز بسیار بوده است.
صلحی درباره آثار شیخ صفی‌الدین اردبیلی گفت: از شیخ صفی کتاب مستقلی برجای نمانده است، ولی مطالعه باب چهارم از کتاب ابن بزاز که به تفسیرهای عرفانی صفی‌الدین اردبیلی از آیات قرآنی و احادیث نبوی اختصاص دارد، نشان می‌دهد که او، گذشته از سیاستمداری، زعامت و مرشدیت، مردی صاحب کرامات عالیه، مفسّر قرآن، عالم، فاضل و شاعر بوده است.
وی افزود: کتابی به نام «قُرّاء» مجموعه را نیز به شیخ صفی نسبت داده‌اند شیخ صفی به لهجه گیلانی و زبان رایج فارسی شعر می‌سرود که از اشعار او چند بیتی به‌جامانده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری شهرستان نیر گفت: بر اساس آنچه در کتاب‌های تاریخی آمده است شیخ صفی‌الدین اردبیلی در پایان زندگی به حج رفت و پیش از رفتن، پسرش، صدرالدین، را به‌جای خود گماشت.
وی افزود: شیخ صفی‌الدین اردبیلی در بازگشت از این سفر بیمار شد و پس از دوازده روز بیماری، در صبح روز دوشنبه ۱۲ محرم در ۸۵ سالگی، در اردبیل، زندگی را بدرود گفت؛ فرزندان او، به‌ویژه پادشاهان صفوی، بر سر قبر او بنای بسیار باشکوهی ساختند که اکنون به بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی معروف است و از بناهای باشکوه تاریخی ایران به شمار می‌رود.

اشتراک‌گذاری

  • تربیت 100 هزار نفر توسط شیخ صفی

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وپنج منهای نه