سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 47122
  • بازدید: 74
  • 1403/06/04 - 09:52:11

اربعین رسانه‌ای پر قدرت و فرازمانی

رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های اخیر، بارها به پیاده‌روی اربعین اشاره کرده و یا درباره آن سخن گفته‌اند؛ سخنانی که نقطه اتصال آن‌ها گردهمایی بزرگ عالم اسلام و اوج‌گیری تفکر مبارزه در قالب پیاده‌روی عظیم اربعین است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»،  امروز اربعین است؛ پدیده‌ای بی‌نظیر و بی‌سابقه، رسانه‌ای پرقدرت و بی‌نظیر که یکی از مصادیق قوّت امروز دنیای اسلام است و راهپیمایی اربعین که حرکت عشق و ایمان است.

رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های اخیر، بارها به پیاده‌روی اربعین اشاره کرده و یا درباره آن سخن گفته‌اند؛ سخنانی که نقطه اتصال آن‌ها گردهمایی بزرگ عالم اسلام و اوج‌گیری تفکر مبارزه و «نمایش وحدت» در قالب پیاده‌روی عظیم اربعین است.

گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب را درباره اهمیت اربعین و تکلیف امروز جوانان در اربعین را بخوانید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات ابتدای درس خارج فقه درباره پیاده‌روی اربعین در سال ۹ آذر ۱۳۹۴ فرمودند: این کسانی که این راه (پیاده‌روی اربعین) را طی کردند و این حرکت عاشقانه را و مؤمنانه را دارند انجام می‌دهند، واقعاً دارند حسنه‌ای را انجام می‌دهند. این یک شعار بزرگ است، لا تُحِلّوا شَعائِرَ الله، این بلاشک جزو شعائرالله است.

 جا دارد که امثال بنده که محرومیم از این‌جور حرکت‌ها عرض بکنیم که «یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً». همان‌طور که عرض کردیم، این حرکت، حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین، تحریک‌کننده و عمل‌کننده است؛ هم عشق و محبّت.

 تفکّر اهل‌بیت و تفکّر شیعی همین‌جور است؛ ترکیبی است از عقل و عاطفه، ترکیبی است از ایمان و عشق؛ ترکیب این دو. ‌این آن چیزی است که در سایر فِرَق اسلامی، خلأ آن محسوس است؛ سعی هم می‌کنند گاهی به یک نحوی این خلأ را پُر کنند، (امّا) نمی‌شود؛ چه کسی مثل خاندان پیغمبر - این عناصر برجسته، ممتاز، نورانی، ملکوتی - وجود دارد در بین معتقَداتِ شُعبِ دیگرِ اسلامی که این‌جور مردم به آنها عشق بورزند، با آنها تعامل کنند، با آنها حرف بزنند، به آنها سلام کنند و از آنها ان‌شاءالله جواب بشنوند؛ چه کسی دیگر وجود دارد.

 این است که این یک فرصتی است در اختیار پیروان اهل‌بیت؛ این زیارت ائمّه (علیهم‌السّلام)، این معاشقه معنوی با این بزرگواران، این زیارت‌های سرشار از مفاهیم عالی و ممتاز که در اختیار ما است.
 بعضی دنبال سند می‌گردند برای بعضی از این زیارت‌ها؛ من عرض می‌کنم بدون سند هم این زیارت‌ها را می‌شود خواند. خب ما وقتی بخواهیم با اینها حرف بزنیم، با چه زبانی حرف بزنیم؟ کِی می‌توانیم با این فصاحت، با این بلاغت، با این شیوایی کلمات پیدا کنیم، ترکیبات پیدا کنیم، مفاهیم پیدا کنیم در ذهن خودمان و با اینها حرف بزنیم؟ این زیارت‌ها خیلی خوب است. البتّه این مانع از این نمی‌شود که انسان‌ها همین‌طور (به شکل) دلی هم با این بزرگواران حرف بزنند - مثل کسی که با پدر خود یا با عزیز خود حرف می‌زند و شکایت می‌کند و حرف می‌زند - مانع از آنها نیست؛ اما این زیارت‌ها و زیارت‌نامه‌هایی که در اختیار ما هست هم واقعاً یکی از چیزهای مغتنمی است که بحمدالله در مکتب ما وجود دارد.
 به‌هرحال کار بسیار مهمّی است، کار بزرگی است؛ این حرکت عظیمِ مردم از ایران، از کشورهای دیگر اسلامی، از هند، از اروپا، حتّی از آمریکا و کشورهای دیگر، از راه‌های دور، افرادی می‌آیند در این راه‌پیمایی شرکت می‌کنند؛ دو روز، سه روز بیشتر یا کمتر - در این راه، پای پیاده حرکت می‌کنند؛ مردم عراق هم انصافاً با کمال بزرگواری و محبّت پذیرایی می‌کنند از این‌ها؛ خیلی حرکت عظیم و پرمعنا و پرمغزی است و کسانی که موفّق می‌شوند باید مغتنم بشمارند.
 البتّه این عرایض ما موجب نشود که بعضی‌ها خارج از مقرّرات بخواهند بلند شوند راه بیفتند و حرکت کنند؛ نه، طبق همان مقرّراتی که دولت اسلامی معیّن کرده است؛ خب، دوستان ما در دولت نشسته‌اند فکر کرده‌اند، مقرّراتی و ضوابطی برای این کار در نظر گرفته‌اند، این ضوابط حتماً مراعات بشود؛ جوری نباشد که کسانی خارج از این ضوابط بگویند «برویم همین‌طور حرکت کنیم، سر به بیابان بگذاریم - مثلاً - برویم»، این‌جوری مطلوب نیست؛ این ضوابط را حتماً بایستی رعایت کنند. ان‌شاءالله موفّق و مؤیّد باشید.

 

 همچنین رهبر معظم انقلاب در ۵ مهر ۱۴۰۰ در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی فرمودند: (جوانان عزیز) به معنای واقعی کلمه خودتان را مجهّز کنید و در این میدان وارد بشوید: در میدان تبیین و افشاگری، یعنی راهی که زینب کبریٰ (سلام‌الله علی‌ها) در این چهل روز عاشورا تا اربعین انجام داد. عظمت این چهل روز به‌خاطر کاری است که این بزرگوار و حضرت سجّاد (سلام‌الله‌علیه) و بقیّه‌ای که اطراف این‌ها بودند انجام دادند و سختی‌ها را تحمّل کردند، و اگر بخواهیم با زبان روضه‌خوانی حرف بزنیم، در واقع در روز اربعین، زینب کبریٰ آمد گزارش کار به امام حسین (علیه‌السلام) داد که این کارها را کردیم، این جور رفتیم، این جور تحمّل کردیم و این جور بیان کردیم و تبیین کردیم.

 ایشان در ۲۱ مهر ۱۳۹۸ فرمودند: اربعینِ اوّل، رسانهٔ پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنی‌امیّه و سفیانی‌ها بود. رسانهٔ حقیقی یعنی فریاد زینب کبریٰ، فریاد حضرت سجّاد... امروز هم در دنیای پیچیده پر تبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریّت حاکم است، این حرکت اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانه بی‌همتا است.

 حضور میلیونی، نشانه اوج‌گیریِ تفکر مبارزه
 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۲۲ آبان ۱۳۹۶ فرمودند: راه‌پیمایی عظیمِ اربعین واقعاً یک پدیده است، یک پدیده الهی است، یک پدیده معنوی است. حقیقتاً قابل‌توصیف نیست؛ مثل خیلی از این پدیده‌های مهمّ الهی، درست قابل‌تفسیر هم نیست؛ یعنی نمی‌شود این حادثه را تحلیل کرد. این‌جور این جمعیّتِ عظیمِ میلیونی راه بیفتند، در ظرف چند سال این تحقّق پیدا کند، شکل پیدا کند! بله، در گذشته راه‌پیمایی بود، امّا این خبرها نبود. ما اطّلاع داریم که در ایّام مختلف، چه اربعین، چه غیر اربعین - در خصوص اربعین یا بعضی اوقات دیگر - طلّاب از نجف و جاهای مختلف عراق حرکت می‌کردند می‌رفتند، جمعیّت‌های فراوانی هم بودند. امّا این جمعیّتِ عظیمِ میلیونی از جاهای مختلف دنیا -چند میلیون از ایران و میلیون‌ها از خود عراق و از کشورهای دیگر - این حرکت عظیم، با وجود تهدیدهای تروریستی‌ای که همیشه وجود داشته و امروز هم وجود دارد، یک پدیده فوق‌العاده عظیمی است؛ خیلی مهم است. این نشان‌دهنده اوج‌گرفتن همین تفکّر مبارزه در راه خدا و در راه اسلام و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است و امیدواریم که خداوند متعال برکت بدهد به این حرکت‌ها و به مردم برکت بدهد.


انتهای خبر/

اشتراک‌گذاری

  • اربعین رسانه‌ای پر قدرت و فرازمانی

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
شش به‌اضافه یک