سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اقتصادی
  • کد خبر: 60
  • بازدید: 2,581
  • 1403/06/21 - 14:00:00

درآمدزایی از جشنواره به واقعیت می پیوندد؛

سهم روبه‌رشد جشنواره آش از اقتصاد نیر

سهم روبه‌رشد جشنواره آش از اقتصاد نیر

امروزه اهمیت برپایی جشنواره‌ها در توسعه اقتصاد جهانی روزبه‌روز در حال افزایش بوده و به اذعان کارشناسان، این مهم در جشنواره آش شهرستان نیر در حال رخ‌دادن است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، گردشگری فعالیت نسبتاً پیچیده‌ای است که چندین بخش جامعه و اقتصاد را در بر می‌گیرد و این امر بدون برنامه‌ریزی ممکن است باعث ایجاد صدمات ناخواسته غیرمنتظره‌ای شود با وجود رقابت شدید برای توسعه گردشگری در جامعه باید برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت بگیرد تا بتوان به اهداف توسعه گردشگری دست‌یافت.

 جاذبه‌های گردشگری یک مقصد، تنها به ویژگی‌های محیط طبیعی یا ابنیه، صنایع‌دستی و نظایر آن خلاصه نمی‌شود. در واقع رویدادهایی که در یک مقصد گردشگری رخ می‌دهند خود می‌توانند به‌عنوان منبع مهمی برای جذب گردشگران تلقی شوند.

  امروزه اهمیت برپایی جشنواره ها در توسعه اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است، به‌طوری که جشنواره ها می توانند ویترین فرهنگی اجتماعی و اقتصادی و گردشگری یک شهر باشند و برگزاری جشنواره آش و غذاهای محلی در شهرستان نیر یکی از مصداق بارز است که می تواند به اقتصاد منطقه از طریق جذب گردشگر کمک کند.

پتانسیل فرهنگی شهرستان در جشنواره آش به نمایش گذاشته شد
محمد شهبازی، کارآفرین جوان نیری که یکی از غرفه‌داران هفدهمین جشنواره آش و غذاهای سنتی در شهرستان نیر بود، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، اظهار داشت: این جشنواره که با نظم و ترتیب خاصی برگزار شد، می‌تواند معرف شهرستان نیر، دستاوردها و تولیدات این شهرستان باشد و از طرفی برگزاری این جشنواره سبب می‌شود تا مسئولان تلاش بیشتری برای با تجهیز و گسترش زیرساخت‌های شهرستان و برطرف‌کردن نقاط ضعف این منطقه داشته باشند.

وی با اشاره به علاقه‌مندی مسافران و گردشگران به وجود جشنواره بومی محلی افزود: وجود جشنواره غذاهای سنتی و آش نعمت است که به برکت این نعمت سال‌به‌سال نیز به تعداد غرفه‌ها افزوده شده و جشنواره بزرگ‌تر می‌شود و مسافران علاقه زیادی به این جشنواره دارند.
کارآفرین جوان شهرستان نیر گفت: این جشنواره می‌تواند در سایر قالب‌ها و با تعداد غرفه‌های بیشتر برگزار شود، حتی علاوه بر این جشنواره می‌توان جشنواره‌های دیگری با موضوعات دیگر برپا کرد.

  پیشنهاد برگزاری جشنواره دستاوردهای یک‌ساله تولیدکنندگان
  وی افزود: مثلاً جشنواره دستاورد یک‌ساله تولیدکنندگان برگزار شود تا تولیدکنندگان بتوانند به بازارهای کشوری و حتی بین‌المللی محصولات خود را ارائه کنند و به اقتصاد شهرستان و منطقه کمک کنند.
شهبازی افزود: در شهرستان نیر کارگاه‌های کوچک زودبازده وجود دارد که توانایی برپایی دو جشنواره در طول سال را دارند تا محصولات خود را به بازار ارائه کنند.

 تبلیغ فرهنگ و غذاهای بومی برای مسافران جذابیت دارد

وی افزود: بهترین حسن برگزاری جشنواره سنتی آش و غذاهای بومی محلی در شهرستان نیر، تبلیغ فرهنگ آداب و رسوم و غذاهای بومی محلی شهرستان است که برای مسافران خارجی جذابیت دارد.
  کارآفرین جوان نیری با اشاره به رشته تحصیلی خود گفت: تحصیلات من در رشته گردشگری است که می‌توان با جذب گردشگر در عرصه بوم‌گردی اقتصاد منطقه را متحول کرد.

زیرساخت گردشگری نیر افزایش پیدا کند


آیت‌ نعمتی، امام‌جمعه شهرستان نیر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما» در مورد برگزاری جشنواره آش و غذاهای سنتی در شهرستان نیر و تاثیر آن بر اقتصاد این شهرستان گفت:‌برگزاری جشنواره در شهرستان نیر می تواند چند بخش جامعه و اقتصاد یک منطقه را در بر گیرد و موضوع گردشگری یک مقوله نسبتا پیچیده است.

 وی افزود: در بحث گردشگر و جذب گردشگر باید برنامه‌ریزی مدونی انجام شود که اگر این موضوع غیر از این رویه  انجام شود ناخواسته و غیرمنتظره دچار آسیب و صدمات و لطمات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد یک منطقه وارد خواهد شد.

 برگزاری جشنواره نیر به جذب ثروت در منطقه کمک می‌کند

 نعمتی گفت: اگر می‌خواهیم در عرصه گردشگری شهرستان نیر فعالیتی شود، باید برنامه‌ریزی در زمینه جذب گردشگر را انجام داد.
وی افزود: برگزاری جشنواره آش و غذاهای سنتی می‌تواند به معرفی منابع گردشگری، فرهنگی و صنایع‌دستی منطقه کمک کند و با توسعه اساسی زیرساخت‌های لازم، تمام پتانسیل یک منطقه را نشان داده و اقتصاد را به جریان انداخته و به جذب ثروت در منطقه کمک کند.
امام‌جمعه شهرستان نیر افزود: این شهرستان با داشتن آب‌های گرم و چشمه‌های سرد فراوان به آبشهر ایران معروف شده است و این آب‌ها در سرتاسر شهرستان حتی در روستاهای نیر نیز، به فور یافت می‌شود؛ جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی که به ثبت ملی رسیده‌اند را می‌توان با اختصاص‌دادن یک غرفه و پخش بروشور و تابلو در بین مسافرانی که برای بازدید از جشنواره آش و غذاهای بومی محلی به این شهرستان سفر کرده‌اند، معرفی کرد؛ چراکه در صورت تبلیغ گردشگران و مسافران حتماً سال بعد به منطقه نیر سفر می‌کنند و گردشگران بیشتری را با خود خواهند آورد

جشنواره آش پای گردشگران خارجی را به نیر باز می‌کند 

 وی با ابراز خرسندی از حضور دو غرفه‌دار بین‌المللی در هفدهمین جشنواره شهرستان نیر گفت: این حضور را به فال نیک گرفته و ابراز امیدواری کرد که با بین‌المللی شدن جشنواره غذاهای سنتی پای گردشگران خارجی نیزبه این شهرستان بازخواهد شد.

 جشنواره آش نیر بین‌المللی شده است
محمد صلحی نیری، رئیس اداره میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی شهرستان نیر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، درباره برگزاری هفدهمین جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی نیر در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار، بیان کرد: در این جشنواره ۶۰ غرفه برپا شده بود که ۴۰ غرفه شامل آش و ۲۰ غرفه برای غذاهای سنتی و بومی محلی و صنایع‌دستی بود و شرکت‌کنندگانی از ۱۷ استان و با شرکت دو کشور خارجی افغانستان و آذربایجان میراث بومی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

وی تأکید کرد: در برگزاری این جشنواره سعی و تلاش شد تا با معرفی غذاهای سنتی و محلی و فرهنگ به جذب گردشگر کمک شود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیر ادامه داد: جشنواره آش و غذاهای سنتی این شهرستان با گسترش زیرساخت‌ها و بسترسازی‌های لازم در خصوص استفاده بهینه از اکثریت پتانسیل‌های شهرستان می‌تواند در معرفی منابع گردشگری شهرستان نیر نقش بسزایی داشته باشد.

  جشنواره آش؛ ویترین گردشگری و تأثیرگذار در اقتصاد منطقه 

علیرضا حسینی، فرماندار نیر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «سبلان ما» درباره برگزاری هفدهمین جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در منطقه گردشگری بولاغلار شهرستان نیر اظهار کرد: ۱۷ استان در این جشنواره حضور یافتند و ۶۰ غرفه دایر شد که ۴۰ غرفه مربوط به انواع آش و ۲۰ غرفه مخصوص غذاهای سنتی بود.
  وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر گردشگران، مسافران افزود: در مقایسه با سال‌های قبل با افزایش حضور مردم مواجه بودیم.
فرماندار نیر تصریح کرد: امسال از ۲ کشور افغانستان و آذربایجان هم در این جشنواره شرکت کرده بودند و جشنواره امسال متفاوت‌تر از ادوار قبل برگزار شد و برنامه‌های جنبی متنوع و مفرحی با هنرنمایی هنرمندان در حاشیه پخت‌وپز انواع آش و غذای سنتی برگزار شد.

وی افزود: برگزاری این جشنواره قسمتی از قابلیت‌های هنری و فرهنگی استان‌های شرکت‌کننده را نشان داد و انواع غذاهای سنتی و بخشی از صنایع‌دستی استان اردبیل و بخصوص خوراکی‌های محلی و سنتی شهرستان نیر هم جلب‌توجه کرد.

فرماندار نیر گفت: در جشنواره هفدهم آش نیر با اجرای موسیقی سنتی، شعرخوانی، بازی‌های بومی و محلی و عرضه صنایع‌دستی توانستیم بخش فرهنگ خود را به مسافران و گردشگران نشان دهیم.

وی افزود: بخش‌های دیگر جشنواره آش نیر اهدای هدایایی به فعال‌ترین غرفه‌ها و عوامل همکاری‌کننده در برگزاری این رخداد فرهنگی و هنری بود.

حسینی گفت: انواع آش و غذاهای سنتی نظیر آش رشته، آش دوغ، کوفته‌تبریزی، حلوای سیاه خلخال، کیک سیب دارچینی، کشمش‌پلو، شش‌انداز، آش اوماج، کیک صبحانه، کدوحلوایی با عدس و گردو، آش اوماج قند چورکی از جمله غذاهای محلی ارائه شده در این جشنواره بود که این غذاهای لذیذ بخشی از تنوع غذایی را به مسافران نشان داد.

 وی گفت: تأثیر جشنواره در افزایش مسافر و گردشگر و معرفی نیر به‌عنوان منطقه گردشگری مهم است و ویترین گردشگری شهرستان است و می‌توان با ایجاد بوم‌گردی در شهرستان بر اقتصاد منطقه و شهرستان کمک کرد.

 طبق اذعان مسئولان شهرستان، با برگزاری جشنواره نیر ورودی گردشگران به این شهرستان نیر افزایش‌یافته است که این روند همچنان ادامه دارد و طبق اعلام فرماندار نیر، ۵۵۰ هزار مسافر وارد شهر نیر شدند.

انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • سهم روبه‌رشد جشنواره آش از اقتصاد نیر

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
یازده منهای هشت