سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اقتصادی
  • کد خبر: 62
  • بازدید: 1,385
  • 1403/06/21 - 12:04:35

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

دلالان سیب‌زمینی بلای جان کشاورزان شدند

دلالان سیب‌زمینی بلای جان کشاورزان شدند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: دلالان سیب‌زمینی در استان اردبیل باواسطه گری برای کارخانه‌های صنایع تبدیلی بلای جان کشاورزان شدند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، غفور آقایی صبح امروز در جمع خبرنگاران در بررسی وضعیت قیمت سیب‌زمینی در اردبیل گفت: متأسفانه شاهد هستیم فعالیت دلالان در بازار سیب‌زمینی استان باعث شده است تولیدات کشاورزان که هزینه تمام شده زیادی را در برمی‌گیرد و علاوه‌برآن زحمات شبانه‌روزی را می طلب با قیمت ارزان توسط دلالان خریداری شده و سود اصلی در جیب دلالان سرازیر می‌شود .

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: استان اردبیل یکی از قطب‌های اصلی تولید سیب‌زمینی در سطح کشور است و حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، سرعین و نیر در سال زراعی به کاشت این محصول پر مصرف تخصیص‌یافته است و پیش‌بینی می‌شود که از این میزان سطح زیر کشت، حدود ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار شود.

 وی تصریح کرد: امسال باتوجه‌به شیوع بیماری سفیدک دروغین در مزارع استان، کشاورزان زحمات بیشتری را متحمل شدند وبا تلاش شبانه‌روزی این بیماری کنترل شد؛ ولی متأسفانه شاهد هستیم حضور هفده نفر دلال در استان تمامی زحمات کشاورزان را بر باد داده است.

 غفور آقایی ادامه داد: این دلال‌ها با خرید ارزان محصول تولیدی سیب‌زمینی به‌عنوان واسطه خوراک کارخانجات صنایع تبدیلی همچون کارخانجات تولید چیپس، نشاسته و فرنچ فرایز نیمه‌آماده را تأمین کرده و سود کلانی از این تجارت به جیب می‌زنند.

 اقدامات پیگیرانه برنامه‌ریزی‌شده است

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تأکید کرد: در راستای حمایت از کشاورزان زحمت‌کش اقدامات مقتضی در این راستا در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته و به‌زودی شاهد قطع دست دلالان از جیب کشاورزان اردبیلی خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه نزدیک ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان به کشت سیب‌زمینی اختصاص‌یافته بیان کرد: اکثر سیب‌زمینی کشت شده در استان اردبیل در سال زراعی جاری از رقم آگریا و مابقی از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا بوده است.

انتهای خبر/ م

اشتراک‌گذاری

  • دلالان سیب‌زمینی بلای جان کشاورزان شدند

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هشت به‌اضافه ده