سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 28 مرداد 1404
  • کد خبر: 6396
  • بازدید: 1,595
  • 1393/03/26 - 20:30:09

چگونه رسانه ها به داعش کمک می کنند؟

برخی رسانه ها با مخابره لحظه به لحظه ي پيشروي داعش در دو روز ابتداي درگيريها در عراق ناخواسته به داعش کمک کردند.

به گزارش سبلانه به نقل از افکارنیوز، ميتوان حمله نظامي اخير گروهك تروريستي داعش به داخل كشور عراق را از جهات مختلفي مورد بررسي قرار داد و در هر بخش نقاط قوت و ضعف را بررسي نمود اما مهمترين محور كه اين گروهك حتي بيشتر از شاخه ي نظامي بر اين موضوع تمركز كرده است و متاسفانه بعضي از رسانه هاي داخل كشور نيز در اين زمينه ضعيف عمل میکنند را جنگ رسانه اي و ايجاد جنگ رواني دانست

که متاسفانه صدا و سيما و برخي خبرگزاريها با مخابره لحظه به لحظه ي پيشروي داعش در دو روز ابتداي درگيري ناخواسته به اين جنگ رواني كمك كردند.

تسليم شدن چند پادگان نظامي ارتش عراق در مقابل گروهك داعش بدون درگيري ،خارج از بحث خيانت نظاميان ، اين پيام را منتقل ميكند كه داعش نه بر توان نظامي خود بلكه بر اساس ايجاد رعب در جبهه مقابل موفق به اين پيروزي هاي محدود شده است

عملكرد گروهك داعش و حاميان مالی و رسانه ای آنان در چند روز اخیر نشان داد دو هدف را پیگیری میکنند:

١) ايجاد رعب و وحشت در دل نظاميان و مردم عادی جهت تسليم شدن و فتح شهرها بدون مقاومت

٢) تحريك در احساسات مذهبي جبهه ي مقابل در جهت تفرقه در اتحاد بين شيعيان و اهل سنت و ايجاد جنگ مذهبي در منطقه

در مواجهه با چنين راهبردي وظايف رسانه اي مقابل را ميتوان اينگونه تعریف نمود :

الف) انتشار حقايق در جهت بيان مطالبي كه منجر به روشنگري در خصوص اين گروهك خواهد شد ، براي مثال اين گروهك از تعداد كمي جنگجو تشكيل شده است و حتي عكسهايي كه خودشان نيز منتشر ميكنند دليل بر همين مدعاست

ب) اعضای این گروهک شايد در ظاهر قائل به ايدئولوژي باشند اما در نهان تنها قائل به منافع مالي هستند و در حقيقت جنگجويان اجاره اي و مزدورانی هستند كه نه بر اساس اعتقاد بلكه بر اساس تقسيم غنائم جنگي گرد هم آمده اند

ج) هر اقدامي در خصوص منتشر كردن جنايات اين گروهك بزرگترين كمك را به آنها در خصوص ايجاد رعب خواهد نمود

د) جلوگيري از تحريك احساست مذهبي : زيرا راه مقابله با داعش اتحاد دروني در بين كشور عراق است و شايد تحريك مذهبي باعث ايجاد پيروزيهاي كوتاه مدتي گردد اما در بلند مدت به نزاعي بزرگتر تبديل خواهد شد

همچنين وظيفه ي فعالين شبكه هاي اجتماعي در اين خصوص به غير از موارد فوق جلوگيري از اسطوره سازي است.

در اين چند روز تمجيدهاي فوق العاده اي از فرماندهان نظامي ايراني در شبكه هاي اجتماعي به چشم ميخورد، اين موضوع نه يك حسن و عملکرد عاقلانه بلكه يك اشتباه بزرگ است، وقتي افكار عمومي به جاي يك تفكر پيروز به يك فرمانده ي پيروز سوق پيدا كرد، اگر روزي آن فرمانده شكست خورد ، افكار عمومي خودشان را نيز شكست خورده خواهند دانست ، اين يك اصل در جنگ روانيست

در اين جنگ رواني تنها زماني پيروز خواهيم بود كه با روشنگري وسيع مانع از بروز شايعه و شايعه سازي در خصوص دشمن شويم نه اینکه هر آنچه دشمن راجع به خود و قدرتش بیان داشت عینا انتقال داده و باعث ایجاد وحشت در جبهه ی خودی شویم.

اشتراک‌گذاری

  • چگونه رسانه ها به داعش کمک می کنند؟

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌ودو منهای شش