سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 68170
  • بازدید: 412
  • 1403/07/27 - 06:00:00

مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرعین:

رژیم‌ سریع سلامت بدن را به خطر می‌اندازد

رژیم‌ سریع سلامت بدن را به خطر می‌اندازد

مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرعین گفت: رژیم‌های سریع سلامت بدن را تحت خطر قرار می‌دهد.

 زهرا ظهیرنژاد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، اظهارداشت: رژیم‌های سریع به‌سرعت وزن را کاهش می‌دهد و فرد در چند روز اول باتوجه‌به سایز کم شده و عقربهٔ ترازو بسیار خوشحال است، اما بعد از چند روز بدن به‌شدت دچار ضعف می‌شود و در نتیجه فرد میل به غذاخوردن دارد و احساس گرسنگی می‌کند که برای همین رژیم را نیمه رها می‌کند و در این شرایط نه‌تنها وزنی کم نمی‌کنند؛ بلکه به وزنی بیشتر از قبل می‌رسند. 

وی با بیان اینکه رژیم‌های سریع سلامت بدن را تحت خطر قرار می‌دهد افزود: قرار نیست برای لاغری معجزه‌ای با قرص‌های لاغری یا  رژیم‌های خطرناک اتفاق بیفتد؛ شما فقط با برنامه غذایی صحیح و مناسب با فرم بدن خود به وزن مناسب خواهید رسید و چاقی و لاغری دو وضعیت فیزیکی مرتبط با وزن بدن هستند که هر کدام تأثیرات خاصی بر سلامت جسم و روان دارند.

 مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان سرعین گفت: چاقی به حالتی گفته می‌شود که میزان چربی بدن بیش از حد نرمال است. افراد چاق معمولاً شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از ۳۰ دارند. چاقی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که از جمله تغذیه ناسالم، کم‌تحرکی عدم فعالیت بدنی کافی، عوامل ژنتیکی، استرس و مشکلات روانی به وجود آید.

وی با اشاره به پیامدهای چاقی تصریح کرد: افزایش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا، مشکلات مفصلی و حرکتی و کاهش اعتمادبه‌نفس و افسردگی از مهم‌ترین پیامدهای چاقی است.

ظهیرنژاد خاطرنشان کرد: لاغری به کاهش وزن بدن در حدی گفته می‌شود که فرد دارای شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵ باشد و برخی از عوامل مؤثر بر لاغری می‌توان به متابولیسم بالا، بیماری‌ها، عوامل روانی، اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی عصبی (آنورکسیا) و رژیم غذایی ناکافی اشاره کرد.

مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان سرعین در خصوص پیامدهای لاغری اظهار داشت: ضعف سیستم ایمنی، کاهش انرژی و خستگی مفرط، افزایش خطر پوکی‌استخوان، مشکلات قاعدگی در زنان از جمله پیامدهای لاغری است.

وی در پایان سخنان خود گفت: کاهش وزن با رعایت رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم توصیه می‌شود و برای لاغری، افزایش مصرف کالری از طریق غذاهای سالم و تمرینات قدرتی می‌تواند مؤثر باشد که در هر دو حالت، مشاوره با متخصص تغذیه یا پزشک ضروری است.


انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • رژیم‌ سریع سلامت بدن را به خطر می‌اندازد

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
شانزده منهای شش