سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 68204
  • بازدید: 447
  • 1403/07/29 - 13:27:21

زنگ خطری در مدارس؛

۲۲ درصد دانش‌آموزان اردبیل چاقند

۲۲ درصد دانش‌آموزان اردبیل چاقند

طبق آخرین آمار احصا شده بیش از 22 درصد از جمعیت دانش‌آموزان استان اردبیل دچار اضافه وزن و چاقی هستند که این آمار زنگ خطری در مدارس است تا شیوع چاقی در مدارس را جدی بگیریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، شکلات، فست‌فود و کلی خوراکی‌های رنگارنگ امروز دم‌دستی بچه‌ها قرار دارد و اگر از آنها بپرسید که برای تغذیه امروز مدرسه‌ات چه داری؟ اکثر دانش‌آموزان به خوراکی‌های اشاره می‌کنند که باعث چاقی می‌شود و حتی طبق آخرین اخبار اعلامی مسئولان و کارشناسان متخصص چاقی و اضافه‌وزن اگر جدی گرفته نشود، ممکن است در بین دانش‌آموزان به یکی از چالش‌های بهداشتی تبدیل شود. 

حسین شریفی معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما»، اظهار داشت: حدود ۲۲ درصد جمعیت دانش‌آموزان در سطح استان اردبیل دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند اما طبق اظهارات برخی از مسئولان آموزش‌وپرورش شیوع چاقی دانش‌آموزان اردبیلی مقطعی است و مربوط به خانه‌نشینی آنها در زمان کرونا است.


 اکبر دهقانی‌نیا معاون سلامت و تربیت‌بدنی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اردبیل نیز اذعان دارد که علاوه بر خانه‌نشینی در زمان کرونا حتی آماری که برای قد و وزن دانش‌آموز در زمان کرونا اعلام شده، اشتباه بوده است و حالا جدا از این آمار و ارقام در وضعیت کنونی که حدود ۲۲ درصد جمعیت دانش‌آموزی اردبیل گرفتار اضافه‌وزن و چاقی هستند؛ راه برون‌رفت از این وضعیت کدام است.

 کارشناسان معتقدند برای رهایی از چاقی دانش‌آموز علاوه بر آموزش، باید دانش‌آموزان به تحرک و تغذیه سالم در مدارس تشویق شوند و آوردن نوشابه، چیپس و پفک به مدرسه باید به مدارس ممنوع شود، چرا که این خوراکی‌های ممنوعه  زمینه چاقی و ابتلا به دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌هاست و البته در بعضی دانش‌آموزان بروز چاقی ژنتیکی است.

 معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه مصرف فست‌فودها در بین دانش‌آموزان و بوفه مدارس  در حال ترویج است، بیان داشت: توصیه ما این است که حتماً علاوه بر کنترل مصرف فست‌فودها در مدارس، برنامه‌های ورزشی در مدارس حتماً با کیفیت اجرا شود. 

فاطمه عالی، کارشناس بهداشت یکی از مدارس اردبیل نیز در گفتگو  با «سبلان ما»، معتقد است: افزایش تعداد مراقبان سلامت، معلمان ورزشی و تجهیز مدارس به امکانات ورزشی می‌تواند در جذب دانش‌آموزان به تحرک و ورزش مؤثر باشد.

 به گفته این کارشناس بهداشتی مراقبین سلامت وظیفه دارند که علاوه بر انجام معاینات بدن و اندازه‌گیری قد و وزن اجرای مسابقات ورزشی را هم مدنظر قرار دهند.

این کارشناس معتقد است که برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دوران کودکی علاوه بر ورزش توپی و غیرتوپی، توجه به تغذیه و تحرک ضامن سلامتی کودکان در آینده خواهد بود.

انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • ۲۲ درصد دانش‌آموزان اردبیل چاقند

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
چهارده به‌اضافه چهار