سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 68206
  • بازدید: 354
  • 1403/07/29 - 17:29:47

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال:

پوکی‌استخوان یک بیماری خاموش است

پوکی‌استخوان یک بیماری خاموش است

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال گفت: پوکی‌استخوان به‌عنوان یک بیماری خاموش در بسیاری از موارد تا زمان بروز شکستگی قابل شناسایی نبوده و در بسیاری از موارد، اولین تشخیص، هم‌زمان با اولین شکستگی است.

 عمران خسروی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، به مناسبت روز جهانی و هفته پوکی‌استخوان گفت: پویش همگانی و روز جهانی پوکی‌استخوان هر ساله ۲۸ مهر تا ۴ آبان و امسال با شعار «هر قدم یک گام برای استخوان‌های قوی‌تر» در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی، اجرا می‌شود.

 وی عنوان کرد: این بیماری می‌تواند با تخریب بافت استخوان، کاهش تراکم توده استخوانی و ازدست‌رفتن کیفیت ریزساختار استخوان، به ازدست‌رفتن توان استخوان و افزایش خاصیت شکنندگی آن منجر شود.

 رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال ادامه داد: این بیماری به‌عنوان یک بیماری خاموش در بسیاری از موارد تا زمان بروز شکستگی قابل شناسایی نبوده و در بسیاری از موارد، اولین تشخیص، هم‌زمان با اولین شکستگی و حتی مدت‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد.

 وی بیان خاطرنشان کرد: شیوع پوکی‌استخوان در کشورهای مختلف متفاوت است و این مسئله به عوامل متعددی نظیر تأثیر عوامل ژنتیکی، عدم فعالیت فیزیکی، تغذیه نامناسب و دریافت ناکافی کلسیم و ویتامین D، مصرف دخانیات و شرایط محیطی متنوع مرتبط است.

 خسروی با بیان این که در جمعیت بالای ۵۰ سال، یک نفر از هر سه زن و یک نفر از هر پنج مرد، شکستگی استئوپروتیک را در طول عمر خود تجربه خواهند کرد، اظهار داشت: ارتقای سطح آگاهی و نگرش و عملکرد افراد جامعه در خصوص این بیماری، عوامل مؤثر بر آن و راه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام، درمان و مدیریت بیماری می‌تواند مدیریت پوکی‌استخوان و عوارض آن در جامعه را بهبود بخشد.

 رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال افزود: پویش همگانی امسال نیز باهدف ارتقای سطح سواد عمومی در خصوص بیماری پوکی‌استخوان و عوامل خطر آن، به‌ویژه آموزش زنان بالاتر از ۵۰ سال به‌منظور ترغیب برای مراجعه جهت تشخیص به‌موقع و شروع به هنگام درمان پس از تشخیص قطعی و همچنین ارتقای آگاهی عموم مردم در خصوص بیماری، عوامل خطر و مداخلات مؤثر پیشگیری و برنامه‌ریزی از تاریخ ۲۸ مهر الی ۵ آبان‌ماه اجرا می‌شود.

اشتراک‌گذاری

  • پوکی‌استخوان یک بیماری خاموش است

برچسب‌ها

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سی منهای سه