- گروه: حکمتها، سواد رسانهای
- کد خبر: 72072
- بازدید: 106
- 1404/04/31 - 07:00:11
حکمت ۷۸ نهجالبلاغه؛
دلایل باطل بودن جبر

امام علی (ع) درباره سوال رفتن ما به شام، قضا و قدر خداوند است، فرمودند: آيا به قضاى لازم و قدر حتمى گمان مىبرى! اگر چنين باشد ديگر ثواب و عقاب باطل شود و وعد و وعيد ساقط گردد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، هر روز یک حکمت از نهجالبلاغه را مرور میکنیم، در حکمت ۷۷ نهج البلاغه آمده است:
وَ مِنْ كَلَامٍ لَهُ (علیه السلام) لِلسَّائِلِ الشَّامِيِّ لَمَّا
سَأَلَهُ أَ كَانَ مَسِيرُنَا إِلَى الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ
[قَدَرِهِ] قَدَرٍ، بَعْدَ كَلَامٍ طَوِيلٍ هَذَا مُخْتَارُهُ:
وَيْحَكَ،
لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً! لَوْ كَانَ
ذَلِكَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ
الْوَعِيدُ. إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً وَ
نَهَاهُمْ تَحْذِيراً، وَ كَلَّفَ يَسِيراً وَ لَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً، وَ
أَعْطَى عَلَى الْقَلِيلِ كَثِيراً، وَ لَمْ يُعْصَ مَغْلُوباً وَ لَمْ
يُطَعْ مُكْرِهاً، وَ لَمْ يُرْسِلِ الْأَنْبِيَاءَ لَعِباً وَ لَمْ
يُنْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً، وَ لَا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ
الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا؛ "ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا
فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ".
هنگامى كه كسى از او پرسيد آيا رفتن ما به شام، قضا و قدر خداوند است، پاسخى دراز فرمود كه گزيدهاش چنين است:
واى بر تو، گويا به قضاى لازم و قدر حتمى گمان مىبرى! اگر چنين باشد ديگر ثواب و عقاب باطل شود و وعد و وعيد ساقط گردد.
خداوند
بندگانش را امر كرده با اختيار و نهى كرده تا بترسند. آنان را به آسان
مكلف ساخته و به دشوار مكلّف نساخته. در برابر عمل اندك، پاداشهاى بسيار
داده است. نبايد مغلوبش پندارند و نافرمانيش كنند و نبايد از روى اكراه
اطاعتش نمايند.
او پيامبران را به بازيچه نفرستاد و بعبث، كتابهاى
آسمانى را نازل ننمود و آسمان و زمين را و آنچه ميان آنهاست به باطل
نيافريده. «اين گمان كسانى است كه كافر شدهاند و واى بر كسانى كه كافر شدهاند از آتش.»
انتهای خبر/ ش
دیدگاهها