سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 28 مرداد 1404
  • کد خبر: 7634
  • بازدید: 581
  • 1393/04/26 - 10:07:06

در پی بی‌توجهی به سابقه فرهنگی نمین صورت گرفت

نامه نمینی‌ها به مجلس شورای ملی

اهالی نمین در سال 1305 به خاطر بی توجهی به سابقه فرهنگی و آموزشی این منطقه از سوی مسئولین مربوطه نامه ای به مجلس شورای ملی می نویسند.

به گزارش سبلانه به نقل از شکوه فرهنگ، نامه اهالی نمین یک قرن پیش سال 1305 شمسی به مجلس شورای ملی  (دارالشورای کبری) مبنی بر درخواست تشکیل کلاس‌های ششم ابتدایی و هفتم دبیرستان در نمین و عدم توجه رئیس معارف وقت به 17 سال سابقه فرهنگی و آموزشی نمین و انحلال کلاس‌های پنجم و ششم نوشته شده است. اهالی نمین از قدیم‌الایام نسبت به ترویج علم و دانش و تشکیل مدرسه در نمین حساس و علاقه‌مند بودند و به کار و فعالیت مسئولین وقت توجه نموده و آن‌هایی که کم‌کار بوده و به پیشرفت علم در مدارس کم‌توجه بودند، مدنظر بودند.

 

سندی قدیمی از میان نامه‌هایی که به مجلس شورای ملی سال 1305 ارسال‌شده، این را نشان می‌دهد در این نامه مشکلات آموزشی و تشکیل نشدن کلاس‌های بالاتر را یادآوری و درخواست کمک نموده‌اند. این سند نشان می‌دهد که در طول قرون و اعصار توجه مردمان این منطقه به علم‌آموزی و تربیت فرزندان نیک و باسواد، مهم و مورد توجه بوده، نمینی که به فرهنگ و ادب شهره آفاق و انفس است، از میان این دل‌نگرانی‌ها و احساس مسئولیت‌های جمعی به وجود آمده و یک‌شبه و خلق‌الساعه این شهر را فرهنگ دوست و فرهنگ‌پرور نکرده، بلکه در طول سال‌ها تلاش و کوشش و توجه به مسائل عمومی عامل به وجود آمدن این فرهنگ غنی است.

 

در این سند از سستی و بی‌علاقگی رئیس معارف وقت به امور آموزشی نمین را بیان کرده و چگونه سابقه فرهنگی 17 ساله این خطه را از قلم انداخته، معترض و درخواست توجه رجال کشوری را داشته که از مقام محترم مجلس شورای ملی درخواست تشکیل کلاس‌های ششم ابتدایی و هفتم دبیرستان مانند دیگر نقاط کشور را نموده‌اند و بزرگان نمین مدرسه را یک کارخانه آدم سازی دانسته و می‌دانند و نبودن و تعطیلی مدرسه را با بدبختی و بیچارگی مترادف می‌دانستند و از رجال و بزرگان مجلس دراین‌باره امداد و کمک خواسته که به تعلیم و تعلم در این خطه مرزی توجه شود. چطور امروز ما اهالی نمین ( بزرگان، فرهنگیان، زنان و جوانان) تقاضای احداث دانشگاه، فرهنگ‌سرا، بیمارستان، پارک و در رأس آن‌ها نماینده مستقل برای شهرستان نمین را داریم، یک قرن پیش پدران و بزرگان ما برای پدران ما درخواست کلاس درس داشته و با اهدای اعانه به تشکیل کلاس اقدام می‌کردند و این تنگناها به مرکز که آن موقع دسترسی به آن آسان نبوده، عریضه دادخواست می‌فرستادند.

 


در این سند نکته‌ای که خیلی مهم و درخور توجه است، انسجام و نزدیکی عامه مردم باهم بود. این همبستگی مردم آن روزگار را نشان می‌دهد. ما مردم نمین با درس از وصایا و عملکرد بزرگان و پدرانمان مانند قدیم باید یکدست و بدون حب و بغض برای خواسته‌ای منطقی و قانونی خود در کنار هم باشیم. ما امروز به زحمات آنان ارج می‌نهیم و به روان پاک همه آن‌ها درود می‌فرستیم.

 


متن نامه

مقام محترم منیع ساحت مقدس دارالشورای کبری شیداله ارکانه

نظر به اینکه توجهات آن مقام در کلیه مشمول ترقیات معارف و توسعه مدارس ولایات است درنتیجه عده محصل برای خدمت وطن تدارک و حاضر نمایند و بدین لحاظ همه مدرسه را عملاً درواقع یک کارخانه آدم سازی باید بشناسند چون مدرسه امروزه نمین به‌واسطه عدم عاطفه و لاقیدی آقای رئیس معارف اردبیل آیته وخیم را در برداشته و با ... رعایت موجبات انصاف مروت بدون هیچ‌گونه غرض و مرض ترتیبات و سابقه مدرسه نمین را برای سد طرق بدبختی یک عده محصل بدبخت به آن مقام منیع عرض می‌نماییم. سرحد نمین از 17 سال دارای مدرسه ملی بود.

 

قبل از آنکه اهالی در ادوار انقلاب درنتیجه تطاریت و تاخت و تاز طوایف اشرار دچار فقر و فاقه شده بود احدی از دادن اعانه بر تعین محل مخارج مدرسه خودداری نداشتند به‌طوری‌که در سال 1298 معلمین مجرب و با علم با حقوق مناسب ازجمله میرزا حسن سیدی و میرزا تیمورخان زنوزی و غیره جلب و نهایت خوبی و شایستگی مدرسه دارای جریانات صحیح و قانونی بود بااینکه در حدود سال مزبور استلای فقر و سنگینی تکالیف زندگانی اهالی را قهراً از دادن اعانه مکفی ممنوع مدرسه رو به انحطاط گذاشته کم مانده بود این‌همه مخارجات و زحمات اهالی با انحلال مدرسه ضابع بلا نتیجه باشد آقای قائم‌مقامی وارد نمین اوضاع مدرسه را ملاحظه و به اهالی قول داد مدرسه ملی را به دولتی تبدیل و از انحلال باز دارد و فوراً بقول خود ایفا در اواخر سال 1298 شمسی مدرسه ملی به دولتی تبدیل بدبختانه قائم‌مقامی به فاصله یک ماه از رأس تشکیلات مدارس اردبیل منفصل و مقدرات مدرسه نمین به دست آقای شیخ‌الاسلام رئیس معارف اردبیل افتاد.

 

چون اساساً ترقی و پیشرفت مدرسه از دو نقطه‌نظر است مایل نبود حقوق معلمین بیچاره را پرداخت ننمودند معلمین به اهالی... حضوراً و کتباً به آقای رئیس معارف مدت‌ها مشغول مذاکره تمایلاتی غیر از انحلال مدرسه از ایشان تراوش ننموده باز بزرگان با حال پریشانی معلمین و مدرسه منحل گردد با تشویق و ترغیب و تدریس حاضر... اوضاع مدرسه را به آن مقام و سایر مقامات عاله عرض تا اینکه در حدود مهرماه آقای رئیس معارف به نمین آمده و مژده تعیین بودجه را ابلاغ و به اهالی وعده داد یک نفر مدیر کافی و مجرب و کارآمد به نمین اعزام دارد و نیز متذکر شدند که مدرسه نمین برای سال آتیه به تشکیل کلاس هفتم قویاً محتاج و محل قدیمی مدرسه احتیاجات را رفع نخواهد نمود.

 

لذا یک دستگاه عمارت قابل شایسته‌ای اجازه نموده برای پاره‌ای تعمیرات آن‌همه اهالی وجهی جمع و بصرف رسانده و چهار تومان اضافه مخارج را به آقای رئیس معارف تحویل دادند و مدرسه از حیث اثاثیه هم غیر محتاج و دیناری برای اثاثیه خرج ننمودند به فاصله یک روز آقای رئیس معارف به اردبیل مراجعت و درنتیجه وعده خود مدیر مکفی مجرب عالم که خود معین آقا را به سمت مدیریت اعزام لدی الورود مدرسه شش کلاسه را به چهار کلاس تبدیل عده اطفال در کوچه و بازار مشغول ولگردی و فلات... نمودند چون در راپورت آقای رئیس معارف مدرسه 17 ساله نمین را... جدید التاسیس قلم داد و با مدارس سرحدات مشکین و اجارود و بیله سوار همدوش و جدیدالتأسیس به عرض رسانده، و به همان نقطه‌نظر چهار کلاسه بودن مدرسه 17 ساله را ریاست معارف ایالتی تصویب فرمودند. قطع‌نظر از این‌ها یک مدرسه 17 ساله با همه تصادمات این پیش آمد غیرمنتظره در چهار کلاسگی... منظم قانونی را احراز ننموده. مدیر شب و روز عادی به شرب استعمال مرفین از اوضاع داخلی مدرسه بی‌اطلاع لذا بلکه حداقل دو دفعه به خدا و مقدسات عالم قسم در مدرسه حاضر نشده اگر فی جمله در شرب و استعمال مرفین وقت قلیلی داشته باشد آن را نیز به (شکار خرگوش) صرف می‌نماید.

 


هم‌چنین روز 12 بهمن آقای علی ... به قریه سلوط رفته ورقه ممیزی را دست گرفته و تحریر عده مال حواشه آنجا اشتغال و وظیفه خود و مدرسه به‌هیچ‌وجه به یادش خطور نمی‌نماید. نمی‌دانم آیا مشارالیه مدیر مدرسه است یا مأمور ممیزی با صدای بلند عرض و عبادت می‌نمایم وجود مدیر مرفینی و شربی به‌هیچ‌وجه برای اطفال بی‌گناه فایده نبخشیده و می‌توانم عرض نمایم (در آتیه از مدرسه به‌غیراز آنکه عده محصل مرفینی به منصه ظهور خواهد آمد) نتیجه دیگر نخواهد داد. قسم به مقدسات دیانتی در این عریضه غیرازآنکه توجهی به‌جانب مدرسه مبذول گردیده و مخارجات دولت پایمال بلا نتیجه نگردد مقصود و منظوری نداریم آقای رئیس معارف اردبیل جز اینکه ... در نمین ادامه داشته باشد بر ترقی و تعالی مدرسه به‌هیچ‌وجه علاقه‌مند نبوده و نیست و آنکه مدرسه این محیط را با مدارس اردبیل همقدم است، جدیدالتأسیس راپورت داده و اسم قدیمی را با خلط بحث فاقد دانسته عدالت علاقه‌مندان و رجال معظم ایران مسلماً فتوا و تجویز نخواهند فرمود مدارس سایر ولایات آتیه درخشنده را در برداشته و مدرسه 17 ساله این ولایت و بالعکس وعده اطفال به مغاک مهب بدبختی سوق شوند.

 

محض رضای الهی به مقتضیات ملت‌پرستی اول عرایض چاکران را تحقیق مجدداً حکم و قضاوت عادلانه فرمائید تا شاید دامنه این بدبختی مهب جبران‌ناپذیر وسعت ننموده اجازه تشکیل کلاس شش را با رفع محذورات معروض صادر اهالی این سرحد را دلگرم امیدوار فرمائید.(ورود به دفتر مجلس، 14 السنه 305)
 

 

یحیی عسگری نمین

انتهای پیام/*

اشتراک‌گذاری

  • نامه نمینی‌ها به مجلس شورای ملی

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سه منهای هفت