سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 28 مرداد 1404
  • کد خبر: 7675
  • بازدید: 951
  • 1393/04/27 - 11:35:29

مصیبتی بالاتر از مصیبت کربلا

حضرت امام خمینی(ره) برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران را جلوه ای ناقص از ولایت حضرت علی (ع) دانسته و افزودند: مصیبت وارده بر امیرالمومنین و بر اسلام بالاتر از آن مصیبتی است که بر سیدالشهداء (ع) وارد شد.

به گزارش سبلانه به نقل از ایرنا، بیست و یکم ماه مبارک رمضان روز غم و اندوه شیعیان و دوستداران اسوه عدالت و یادآور شهادت امیرمومنان فرامی رسد؛ سالروز شهادت بزرگمردی که به اعتقاد امام خمینی(ره) اگر مجالی برای ایشان پیدا می‏شد، حکومت آن حضرت الگویی برای همه کسانی بود که می‏خواهند به عدالت و به امور الهی قیام کنند ولی تاسف این است که نشد.

حضرت امام خمینی(ره)با طرح موضوع ولایت فقیه، جلوه ای از حکومت اسلامی و حاکمیت دینی با اقتباس از حکومت امیرمومنان در ایران بنیان نهاد و جمهوری اسلامی ایران را سرمشقی برای سایر کشورها قرار داد تا مسلمانان حاکمیت دین را بتوانند در کشور خود تجربه کنند.

اینک در آستانه سالروز شهادت امیرمومنان علی(ع) دیدگاه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را درباره حکومت حضرت علی(ع) مرور می کنیم:



* برقراری حکومت برای اقامه فرائض الهی

اقامه فرائض به اعتقاد امام خمینی(ره) یکی از دلایل برقراری حکومت اسلامی بود. امام در یکی از سخنرانی های خود درباره قیام امیرمومنان(ع) در مقابل معاویه‏ فرمود: از اول ظهور اسلام، مسلمین حافظ دین مبین اسلام بوده‏اند، حتی برای حفظ دین از حق خود می‏گذشتند. حضرت امیرالمومنین (ع) با خلفا همکاری می‏کردند، چون در ظاهر مطابق دستور دین عمل می کردند و تشنجی در کار نبود، تا موقعی که معاویه روی کار آمد و از طریقه و روش خلفا منحرف گشته و خلافت را مبدل به سلطنت کرد.

امام خمینی(ره) با بیان اینکه حضرت علی (ع) براساس موازین شرع و عقل نمی‏توانستند معاویه را یک روز بر مقام خلافت پایدار ببینند، افزودند: ناصحینی که حضرت را از روی غفلت نصیحت می‏کردند و می‏گفتند بگذارید معاویه بماند تا پایه سلطنت و خلافت شما محکم شود، بعدا او را از مقامی که دارد پایین بیاورید؛ نمی‏دانستند که اگر حضرت صبر می‏کرد؛ بعدا مورد اعتراض مسلمین واقع می‏شد و پس از محکم شدن کار، ممکن نبود او را خلع کرد.

حالا شاید اشخاص غافل این نکته در ذهنشان باشد که خوب بود حضرت وقتی جای پای خودش را محکم می‏کرد، معاویه را خلع کند و لکن اشتباه است. لهذا وقتی‏ ملاحظه فرمودند یک حکومت جائر می‏خواهد حکومت کند، قیام، وظیفه الهی بود و عمل فرمودند.

حضرت امام در ادامه فرمود: همین طور ائمه معصومین قیام کردند و لو با عده کم، تا کشته شدند و اقامه فرائض نمودند و هر کدام می‏دیدند قیام صلاح نیست، در خانه می‏نشستند و ترویج (دین) می‏کردند. این شیوه‏ای بود که از اول اسلام بوده است.



* تاسف از مجال پیدا نکردن حکومت الهی

امیرمومنان(ع) در دوران پنج ساله حکومت خود با مشکلات بسیاری روبه رو بود و امام خمینی(ره)از اینکه آن حضرت نتوانستند حکومت اسلامی به معنای واقعی آن را در جامعه پیاده کنند اظهار تاسف کرده و فرمود: آن چیزی که موجب تاسف است، این است که نگذاشتند حضرت امیر (ع) مجال پیدا کند تا آن حکومتی که حکومت الله است در دنیا به آن نحوی که می‏خواست پیاده کند تا دنیا بفهمد که اسلام چی آورده است و چه شخصیت‏هایی دارد.

حضرت امام (ره) با بیان این که ما باید تا ابد از این مساله متاسف باشیم، افزودند: در آن وقت که حکومت دست ایشان نبود، که مجال نبود و آن وقت هم که حکومت دست ایشان آمد باز مجال ندادند و سه جنگ بزرگ در زمان ایشان‏ افروختند و مجال اینکه یک حکومتی که دلخواه او هست، برقرار کند نشد.



* مصیبتی بالاتر از مصیبت کربلا

هرچند عزای حسینی بالاترین مصیبت در تاریخ شیعه محسوب می شود ولی امام خمینی (ع) معتقد بودند که سلب حکومت از امیرالمومنین مصیبتی بود که بالاتر از مصیبت کربلا بود.

حضرت امام (ره) فرمود: بالاترین مصیبتی که بر اسلام وارد شد، همین مصیبت سلب حکومت از حضرت امیر(ع)بود و عزای او از عزای کربلا بالاتر. مصیبت وارده بر امیرالمومنین و بر اسلام بالاتر است از آن مصیبتی که بر سیدالشهداء (ع) وارد شد.

ایشان که قبل از انقلاب این سخنان را بیان می کردند، افزودند: اعظم مصیبت ها این مصیبت است که نگذاشتند مردم بفهمند اسلام یعنی چه. اسلام حالا هم به حال ابهام دارد زندگی می‏کند. الان هم مبهم است. الان هم نمی‏دانند مردم که معنی اسلام چیست، حکومت اسلامی چیست، اسلام چه می‏خواسته بکند، چه برنامه‏ای اسلام در حکومت داشته است.



* حکومت علی (ع) الگویی برای تمام عدالت پیشگان

امام خمینی (ره)حکومت امیرمومنان(ع) را در صورت اجرا شدن احکام اسلامی، الگویی برای تمام حکومت ها می دانستند و فرمود: اگر مجالی برای ایشان پیدا می‏شد، آن حکومت الگویی برای همه کسانی بود که می‏خواهند به عدالت و به امور الهی قیام کنند ولی تاسف این است که نشد و آن قدری که شد هم باز نورش متجلی است و الآن هم همان اثر کمی که از ایشان در باب حکومت مانده است، همان اثر کم هم معلوم است که وضع باید چه باشد.

فرصت نیافتن اجرای حکومت اسلامی در زمان حضرت امیر(ع) نه تنها برای رهپویان عدالت مایه تاسف است که از دیدگاه امام خمینی این تاسف برای تمام دانشمندان و عارفان نیز می باشد چون امیرمومنان(ع) فرصت نیافت تا علومی را که در سینه داشتند برای مردم بیان کنند.

امام خمینی(ره) علم اسرار ولایت و اسرار توحید را از جمله این علوم حضرت علی(ع)دانسته و افزودند: باید همه عرفا تاسف بخورند بر اینکه این مجال برای ایشان پیدا نشد که آن اسرار را که باید افشا کند، افشا بفرماید و این هم جزء تاسف‏ هایی است که باید خصوصا عرفا و فلاسفه و علما و دانشمندان در این تاسف روزگار بگذرانند.



* مقام ولایت همان مقام حکومت بر مسلمین است

امام خمینی (ره) درباره تمسک به ولایت امیرمومنان(ع) فرمود: تمسک به مقام ولایت آن بزرگوار این است که اگرچه ما و بشر نمی‏تواند به تمام معنا آن عدالت اجتماعی و عدالت حقیقی را که حضرت امیر قدرت بر پیاده کردنش داشت، پیاده کند ولی اگر آن الگو پیدا شده بود و حالا هم ما باید به یک مقدار کمی که قدرت داریم تمسک کنیم و یکی از معانی تمسک به مقام ولایت حضرت علی(ع) این است که ما در سایه آن مقام ولایت باشیم.

ایشان با بیان اینکه مقام ولایت همان مقام تولیت امور بر مسلمین و مقام حکومت بر مسلمین است، افزودند: چنانچه حکومت تشکیل شد، تمسک حکومت به ولایت امیرالمومنین این است که آن عدالتی که امیرالمومنین اجرا می‏کرد، این هم به اندازه قدرت خودش اجرا کند.



* عدم تحمل ظلم در حکومت علی (ع)

امام خمینی تمسک به ولایت حضرت امیر(ع) را فراتر از لفظ دانسته و فرمود: همین که گفتند ما متمسک به ولایت امیرالمومنین هستیم، این کافی نیست. این امور، اموری نیست که لفظی باشد. اینها یک امور عملی و یک حکمت عملی است. کسانی که مدعی هستند که ما شیعه امیرالمومنین هستیم، باید در قول و فعل و نوشتن و گفتن و همه چیز تبعیت از او داشته باشند. اگر این تبعیت نباشد و ما بگوییم که ما شیعه هستیم، یک گزافی گفته‏ایم، یک لاطائلی گفته‏ایم.

آنگاه امام خمینی (ره) با اشاره به درآوردن یک خلخال از پای یک زن غیر مسلمان در دوران حکومت امیرمومنان (ع) افزودند: حضرت (ع) می‏فرماید که اگر انسان برای این مساله بمیرد، مورد نکوهش و سرزنش نیست. شیعه این است که این طور باشد نه مثل ما. شیعه این است که اگر چنانچه در حکومت اسلامی، در کشور اسلامی، ظلم و لو به یک ذمی وارد بشود، این طور اهمیت دارد.



* خدمت به محرومین جلوه ولایت حضرت امیر

در دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خدمت به محرومین یک جلوه از ولایت امیرمومنان(ع) است. لذا با اظهار امیدواری به اینکه جمهوری اسلامی ایران یک جلوه بسیار ناقصی از ولایت علی(ع) در کشور ما شده باشد؛ فرمودند که تظاهر و شعار کافی نیست و دولت واقعا باید با تمام قدرت آن طوری که علی(ع) برای محرومین دل می‏سوزاند، با تمام قدرت برای محرومین دل بسوزاند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رسیدن کشتی متلاطم انسانیت به ساحل نجات را در گرو برقراری حکومت بزرگ حضرت ولی عصر(عج) دانسته و فرمود: امیدوارم که ان شاءالله با عنایات خاصه ولی عصر- ارواحنا له الفداء- این کشتی متلاطم‏ انسانیت به ساحل نجات برسد و مستضعفان جهان بر مستکبران ظالم پیروز شوند و امید است که حکومت بزرگ همگانی حضرت -سلام الله علیه- به زودی برقرار شود و چشم همه ما را و همه مسلمین جهان را به نور مبارکش روشن فرماید.

اشتراک‌گذاری

  • مصیبتی بالاتر از مصیبت کربلا

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هیجده به‌اضافه دو