سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

شنبه 1 شهریور 1404
  • کد خبر: 9216
  • بازدید: 3,476
  • 1393/06/25 - 10:05:58

مانور تجملگرایی در کوچه پس کوچه های اردبیل!

سبلانه: روزگاری است که زندگی فخر فروش شده این را پیرزن همسایه مان می گفت و من متعجب از حرف این کنهسال سرد و گرم چشیده روزگار با خود فکر می کردم زندگی فخرفروش شده یا ما دکان فخر فروشی باز کرده ایم!

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی سبلانه، خیلی ها می گویند در این روزگار چرخ فلک هم بی زر و سیم نمی چرخد و رفته رفته همه چیز رنگ و بوی تجمل به خود گرفته است اما پیرزن همسایه مان حرف دیگری می زد او می گفت: روزگاری است که زندگی فخر فروش می کند و من متعجب از حرف این کنهسال سرد و گرم چشیده روزگار با خود فکر می کردم زندگی فخرفروش شده یا ما دکان فخر فروشی باز کرده ایم!

 

 

می گفت تب دیده شدن ها ، خود نمایی ها لذت زندگی کردن را از خیلی ها گرفته و ورودشان را به زندگی شاد و بی آلایش ناممکن کرده است و با این اوصاف حالا این دنیا  است که بر آدم هایی مثل ما فخر فروشی می کند.

کمی که به دور و برم دقیق تر شدم، فهمیدم که پیرزن همسایه حرفی خارج از حساب و کتاب نزده است مثلا همین خیابان آیت الله خامنه ای ججین اردبیل که هر روز از مقابلش رد می شوم پر شده از مغازه هایی با وسایل لوکس؛ چهار مغازه در یک خیابان فرعی! جالب تر اینکه فروشگاه تخت خواب و مغازه های لوازم خانگی هم تغییر کاربری داده اند و آنتیک فروشی می کنند.

 

 

کار به این جا ختم نمی شود مغازه های آنتیک فروشی حالا در همه جای اردبیل جا خوش کرده اند چه در خیابان های بزرگ بالای شهر و چه در کوچه های پر رفت آمد محلات حاشیه نشین!

 

 

از خانمی که در داخل  یکی از مغازه های آنتیک فروشی در حال خرید است می پرسم؛ این گلدان چه برقی می زند قیمتش چقدر است ؟ می گوید آخرین مدلیه که توی این مغازه است 500 هزار تومان روش قیمت خورده؛ کمی که به دور و برم نگاه می کنم تعجبم بیشتر می شود آخر قیمت این گلدان کمترین قیمتی است که در این مغازه دیده می شود.

 

 

این شهروند اردبیلی می گوید: خوب دیگه اگه میخواهی از قافله عقب نمانی باید همرنگ جماعت بشی! و فروشنده که با آب و تاب از جنس و مدل تک و خارجی بودن این گلدان صحبت می کرد و از مشتری هایی می گفت که هر سه ماه یک بار دکوراسیون خانه شان را عوض می کنند و این جاست که یاد حرف دوستی افتادم که می گفت "تب دیده شدن یا بهتر بگوییم"شهرت و خود نمایی در  بین ما ایرانی ها همه را نقره داغ می کند".

 

 

گسست فرهنگی بر تجملگرایی دامن زده است

راستی چه شده که اینگونه شده و در عین تحریم ها  ایران به یکی از بزرگترین بازارهای مصرف کالاهای لوکس تبدیل شده است؟؛ کارشناسان معتقدند تبدیل یک ناهنجاری به یک ارزش به شرایط زیادی بستگی دارد از جمله نحوه تصمیم گیری ها در سطح کلان از جمله اینکه تصمیمات زودگذری که برای ورود کالاهای خارجی لوکس و باز ممنوع کردن این کالاها  خود بر استفاده مردم از کالاهای لوکس تاثیر گذاشته است.

 

 

ترویج فرهنگ تجملگرایی در فیلم ها و فاصله گفتن نسل جدید از فرهنگ بومی هم دیگر عاملی است که بر اساس گفته کارشناسان در افزایش تجملگرایی در اردبیل دامن زده است، البته با رواج تجملگرایی بیماری‌های روحی روانی، افسردگی‌ها ، حسادتها و چشم و هم چشمی ها، اختلافات خانوادگی و طلاق در جامعه افزایش یافته و نشاط و شادابی از جامعه رخت بر می بندد  و به نوعی به مرگ تدریجی منجر می شود، بنابراین چنانچه دین اسلام هم تاکید کرده باید استفاده از زینت ها و زیبایی ها در حد اعتدال باشد و اسراف و تبذیر و تجمل‌گرایی را ابتدا از قلب افراد و سپس از دیوارة فرهنگ اجتماع زدود.

 

 

اما فخر فروشی ها و تجملگرایی ها در اردبیل به همین مغازه های پر طرفدار ختم نمی شود این روزها  از انتخاب کارت عروسی گرفته تا انتخاب یک برچسب برای اتاق کودک؛ حتی  مراسم ختم هم رنگ بوی تجمل و  فخر فروشی  به خود گرفته است؛ اینکه در کدام تالار شهر و چه نوع غذاهایی سرو شود همه رفته رفته به یک ارزش و باور در بین اردبیلی ها تبدیل شده است.

 

 

حتی گورستان ها هم از این آفت بی نصیب نمانده اند؛ در قبرستان هم فخر فروشی ها بیداد می کند؛ سنگ قبرهایی که قیمتشان سر به فلک می کشد و دسته گل های آنچنانی!

ترویج روحیه قناعت و زندگی در مسیر اقتصاد و میانه‌روی راه حلی است که جلوی رواج تجملگرایی را در جامعه خواهد گرفت که در این راستا رسانه ها باید تلاش بیشتری برای حاکمیت قرآن در جامعه‌ اسلامی انجام دهند.

 انتهای پیام/
 

 

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری

  • مانور تجملگرایی در کوچه پس کوچه های اردبیل!

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
نه منهای ده