دوشنبه 1403/04/18 23:26 اردبیل

دمای هوای امروز: 22 درجه سلسیوس

خبر های امروز: 13
1403-03-27 12:30 - شماره خبر : 103553 0
جمعی از بزرگان علویان ترکیه:

اردبیل قلب و ریشه ما علویان است

جمعی از بزرگان علویان ترکیه گفتند: اردبیل وطن خود ما، قلب ما و ریشه ما علویان است و اگر ایران نباشد ترکیه تاریخ ندارد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما» به نقل از روابط‌عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل، جمعی از بزرگان علویان ترکیه با حضور در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل با آیت‌الله سید حسن عاملی دیدار و گفتگو کردند.

 این مهمانان که از متفکرین و دانشگاهیان آناتولی بودند با بیان اینکه اردبیل وطن خود ما، قلب ما و ریشه ما علویان است اظهار داشتند: ما اردبیلی هستیم چه بخواهید و چه نخواهید، و ما هیچ‌وقت به ایران به چشم کشور بیگانه نگاه نمی‌کنیم ایران و ترکیه جان ما است و به همدیگر عجین شده‌ایم و بدون همدیگر نمی‌توانیم زندگی کنیم و اگر ایران نباشد ترکیه تاریخ ندارد.
بزرگان علویان ترکیه بیان داشتند: تمام هستی ما به یکدیگر گره‌خورده و ما همدیگر را تکمیل می‌کنیم ما این را می‌دانیم و در مسیر آن هر اقدامی را انجام می‌دهیم اردبیل وطن اجداد ماست و علویان ترکیه امتداد همین نسل است.

 آنها در ادامه اظهار داشتند: مکان‌هایی مثل بقعه شیخ صفی‌الدین اسحاق اردبیلی برای ما بسیار مهم است ما از شما می‌خواهیم در اردبیل یک مرکز تحقیقاتی جهت علویان دنیا و جهت علویت احداث کنید ما از جهت منابع در آناتولی در مضیقه هستیم. کتاب‌هایی که در دست ماست جز چند سطر کوچک برای علویان ندارد ما می‌دانیم که ایران منابع فراوان و دانشمندان و متخصصین زیادی در خصوص علویان دارد ما برای معرفی درست ایران در آناتولی بسیار تلاش می‌کنیم.

 این بزرگان علوی ترکیه خطاب به امام جمعه اردبیل گفتند: ما از شما می‌خواهیم در پانصدمین سال وفات شاه اسماعیل در اردبیل یک کنگره عظیم با شرکت علویان برگزار کنید این هم برای علویان خوب است و هم برای اردبیل؛ علویان فقط در ترکیه زندگی نمی‌کنند؛ بلکه در بلغارستان، رومانی، مقدونیه، آلمان، فرانسه، آلبانی و اتریش حضور دارند آنها با آمدن به ایران می‌توانند به اقتصاد ایران نیز کمک شایانی بکنند.

 آنها تصریح کردند: ما می‌خواهیم اردبیل مرکز صدای عدالت علی ابن ابی‌طالب و ادامه راه علویان دنیا شود و در رفت‌وآمد علویان در اردبیل تسهیلات لازم فراهم شود.
ما می‌خواهیم دانشجویان خودمان را جهت آموزش به اردبیل بفرستیم. ما می‌خواهیم اساتید خودمان در دانشگاه‌های ترکیه جهت کارهای تحقیقاتی خود به اردبیل بیایند و از منابع موجود برای کارهای علمی خود استفاده کنند تا منابع ما هم قوی‌تر و زیادتر شود.

بزرگان علوی اهل ترکیه تصریح کردند:  ما می‌خواهیم در دانشگاه اردبیل دوره‌های تقویتی برای دانشجویان خود بگذاریم و آنها دوره‌های یادگیری زبان فارسی را در اردبیل یاد بگیرند اگر دانشجویان و اساتید ما فارسی یاد بگیرند قطعاً منابع ایرانی را ترجمه می‌کنند و در نتیجه اهالی آناتولی بیشتر باریشه و هویت علویان و ادبیات عرفانی زبان فارسی آشنا می‌شوند.

احداث حوزه علمیه علویان در اردبیل 

 آیت‌الله سید حسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل ضمن استقبال از پیشنهادهای داده شده آنها را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: ما جهت انتقال طلاب علوی از قم به اردبیل و احداث حوزه علمیه علویان اعلان آمادگی کرده‌ایم.

 وی از اینکه چند سال پیش در کنگره بزرگ افتتاحیه کتاب سه‌جلدی “اردبیلی لر” در آنکارا در اجتماع دوهزارنفری علویان شرکت کرده اظهار شادمانی کرد و آن اقدام را تحسین کرد.

 آیت‌الله عاملی در پایان تصریح کرد: یکی از تجار بزرگ ترکیه جهت احداث یک هتل پنج‌ستاره به نام قزل باشان در استان اردبیل اعلان آمادگی کرده است.

انتهای پیام/

https://www.sabalanema.ir/short/VwJ2Q
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار
  • مشاهده بیشتر