سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

شنبه 1 شهریور 1404
  • کد خبر: 12062
  • بازدید: 501
  • 1393/09/03 - 10:21:38

یک معلم اردبیلی:

فرهنگی

به گزارش سبلانه،

به گزارش خبرنگار امید آینده، دانش آموزان ما تربیت دینی ندارند/مهمترین و اصلی ترین پیشرفت دانش آموزان، پیشرفت دینی و رفتاری و تربیتی آنها است/تربیت ضعیف خانواده ها، باعث تربیت نسلی تهاجم پذیرشده است/تربیت دانش اموز اول از خانواده شروع می شود بعد وارد محیط جامعه می شود/همکاری خانواده با اموزش و پرورش عامل مهم در ثمر بخشی تلاش ماست/مدرسه و خانواده در تربیت هم‌سو حرکت کنند

لطفا خودتان را به طور کامل معرفی نمایید؟

من محمدرضا موفق فرمانده واحد دبیرستان باقر العلوم (ع) تقریبا 12 سال است که به عنوان فرمانده پایگاه مقاومت و واحد های مقاومت در بسیج فعالیت می کنم در حال حاضر در مقطع دبیرستان مباحث دین و زندگی، عربی و درس آمادگی دفاعی را تدریس می کنم.

انگیزه شما از انتخاب این شغل چه بوده است؟

به نظر من معلمی یک شغل نیست بلکه بیشتر یک مسئولیت و یک وظیفه است، بنده به مدت 2 سال در جبهه های جنگ حضور داشتم علاقه شدید به امام و رهبر و مملکت و خدمت به جامعه باعث شد من در این سمت خدمت کنم و از این به بعد هم خدمت خواهم کرد.

چه مشکلاتی در مقطع دبیرستان در بین دانش آموزان وجود دارد؟

تجربه چندین ساله خود را خدمت شما عرض می کنم عمده ترین مشکل در بین دانش آموزان این است که متاسفانه دانش آموزان ما تربیت دینی ندارند. من برای اینکه دانش آموزان خود را از لحاظ دانش دینی محک بزنم در ابتدای کلاسم از آنها در مورد امامان سوال می پرسم و می بینم که حتی دانش آموز نام امام خود را نیز نمی داند. این درد بزرگی است این حرف بزرگیست که یک دانش آموز مقطع دبیرستان تا به امروز نام امام خود را نمی داند، اصول دین خود را نمی داند از فروع دین آشنایی ندارد ما به کجا می رویم ...

مهمترین برنامه های شما جهت پیشرفت دانش آموزان و دبیران چه بوده است؟

پیشرفت دانش آموز را نباید از دید درسی و آموزشی ببینیم، مهمترین و اصلی ترین پیشرفت دانش آموزان، پیشرفت دینی و رفتاری و تربیتی آنها است. بنده همیشه از همکاران و مربیان صالحین خواهش می کنم که عزیزانم در حلقه های صالحین خود از ابتدا وارد بحث وهابیت و مباحث دیگر نشوید چون دانش آموز ما فعلا در مسایل ساده دینی مشکل دارد چون این دانش آموز به اصول دین و فروع دین آشنایی ندارد، بحث وهابیت به چه درد او می خورد؟ اول باید مسائل اولیه دین را مطرح کنیم و او را با خدا و امام و پیامبر و احکام خود آشنا سازیم بعدا به مسائل دیگر بپردازیم .

چه خواسته ای از مدیران و مربیان دارید؟

مدیران و معاونین باید با مربیان همکاری داشته باشند برخی مدیران مدارس هستند که با مربیان همکاری نمی کنند در ضمن اخلاق و رفتار مربی نیز بسیار مهم است اگر یک مربی صاحب دل باشد با محبت دانش آموز را به طرف خود جذب می کند، با محبت است که ارتباط بین مربی و دانش آموز برقرار می شود، با محبت است که دانش آموز می تواند معلم خود را امین خود بداند و مشکلات خود را مطرح کند، بامحبت است که دانش آموز حرف معلم خود را قبول می کند و آن را هدف خود قرار می دهد. چون دانش آموزان معلم خود را الگوی خود می داند و تمام رفتار و گفتار معلم خود را زیر نظر دارد.

برای موفقیت و پیشرفت دانش آموزان، چه انتظاری از آموزش و پرورش دارید؟

مسئولین آموزش و پرورش باید فکر کنند و بیابند که اشکال کار کجاست؟ چرا دستگاه تربیتی آنقدر ضعیف شده که حاصل آن نسلی سست و بی اراده به بار آمده است که راحت می توان در افکار و اندیشه او راه پیدا کرد، چرا دانش آموز امروز ما زود باور شده، چرا برای خود هدف ندارد؟ چرا شخصیت دانش آموز با سن او بزرگ نمی شود؟ چرا برای خود برنامه زندگی ندارد؟ بدلیل این سستی و بی ارادگی است که ما دچار تهاجم فرهنگی می شویم چون دانش آموز و جوان ما، هر حرفی را بدون دلیل و منطق قبول می کند .مشکل دیگر و بزرگ تر برمی گردد به تربیت خانوده های ما، تربیت خانواده های ما نیز آنقدر ضعیف است که نسل خود را طوری تربیت کرده اند که تهاجم پذیر به بار آمده است .باید مسئولین ما بیندیشند و یک برنامه ریزی صحیح داشته باشند.

در تربیت دانش آموزان نقش خانواده تا چه حدی مهم و حیاتی است؟

نقش خانواده بسیار بسیار مهم است. به نظر من دانش آموز اول در خانوده تربیت می یابد بعد وارد محیط مدرسه و جامعه می شود. تربیتی که در خانه داشته را نیز در محیط مدرسه و جامعه پیاده می کند بسیار سخت است که بتوان در اخلاق و رفتار او را تغییر ایجاد کرد. اگر خانواده فرزند خود را با آگاهی و دانایی تربیت کند و مدرسه نیز همسو با خانوده در تربیت دانش آموز تلاش کند آن زمان است که ما فردی مفید و موثر را به جامعه خود تحویل می دهیم و تلاش ما آن زمان نتیجه می دهد.

الان وقتی یکی از والدین دانش آموز به مدرسه می آید اولین کار او این است که وضعیت درسی و نمره فرزند خود را از مدیر یا معلم می پرسد هیچ وقت نشده که از وضعیت رفتاری و اخلاقی و تربیتی او از ما سوال کند. که چرا فرزند من از لحاظ تربیتی رشد نداشته است؟ مشکل ما اینجاست.

یک خاطره از زمان مسئولیت خود دارید؟

از سفر راهیان نور خاطره ای خدمت شما عرض کنم که من در مسیر برگشت از سفر راهیان نور با دانش آموزان صحبت می کردم از اینها سوال کردم که امام علی(ع) چند فرزند داشتند؟ همه دست بلند کردند که آقا من جواب بدم ؟ از یک نفر خواستم که بلند شود و جواب را بلند بگوید، او از جای خود بلند شد و گفت آقا 3 فرزند داشتند امام حسین (ع) ، امام حسن (ع) و حضرت زینب (س).من از دانش آموزان دیگر هم پرسیدم ولی همه این جواب را به من داند که امام علی (ع) 3 فرزند داشتند .ولی هیچ کدام آنها از وجود حضرت ام الکلثوم (س) خبر نداشتند که فرزند دیگر امام علی (ع) است. این نشان از آشنا نبودن دانش اموزان و فرزندان ما از زندگی امامان و احکام دینی و مسائل دینی است.

باز هم خدمت شما عرض می کنم که اگر دانش‌آموز ما از مسئله اولیه دین آشنایی داشته باشد مطمئنا بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد مطمئنا دروغ نمی گوید، راه کج نمی رود، به شبکه های ماهواره نگاه نمی کندو...

به عنوان آخرین سوال، راهکار و پیشنهاد شما در زمینه پیشرفت و موفقیت دانش آموزان چیست؟

تنها خواسته من از خانوده ها است که با مدیران و معلمان و مدارس همکاری نزدیک داشته باشند و فرزند خود را به حال خود رها نکنند حداقل هر ماه به مدرسه بیایند و از وضعیت و احوالات فرزند خود مطلع شوند چه از لحاظ علمی، چه از لحاظ دینی و چه از لحاظ تربیت. چون اگر خانواده ها با ما همکاری نکنند تلاش ما بی تاثیر خواهد بود.

انتهای پیام/

اشتراک‌گذاری

  • فرهنگی

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سی به‌اضافه چهار